Erhvervsudvalget 2009-10
L 96 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.L 96
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 6. maj 2010
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om detailsalg fra butikker m.v.(Liberalisering af reglerne om åbningstid)[af økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)]
1. ÆndringsforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget harstillet ændringsforslag nr. 1 og 3-5. Økonomi- og erhvervsministeren har stillet ændringsforslag nr.2.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 17. december 2009 og var til 1. behandling den 22. januar 2010.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.HøringUdkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi- og erhvervsmi-nisteren sendte den 9. december 2009 og den 11. december 2009 disse udkast til udvalget, jf. alm.del – bilag 82 og 91. Den 5. januar 2010 sendte økonomi- og erhvervsministeren de indkomne hø-ringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:Dansk Erhverv,Danske Slagtermestre,HK Handel ogNærbutikkernes Landsforening.Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser tiludvalget.DeputationerEndvidere har Danske Slagtermestre mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning tillovforslaget.
2
SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til økonomi- og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, somdenne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og RV) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed det af økonomi-og erhvervsministeren stillede ændringsforslag.Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepartis og Det Radikale Venstres medlemmeraf udvalget udtaler følgende:Detailhandelen spiller en vigtig rolle for liv og bosætning i alle dele af landet. Mange af de mindrebutikker i yderområderne er imidlertid udfordret, da forbrugerne i vidt omfang søger til butikker istørre byer, hvor udvalg og prisniveau typisk er mere fordelagtigt. Særlig i yderområderne er dersåledes grund til at støtte op om, at der er lokale handlemuligheder. Her spiller beboerne en væsent-lig rolle som lokale forbrugere. Regeringen vil i forbindelse med lukkelovens liberalisering tage enrække tiltag for at forbedre eksistensvilkårene for detailhandelen i yderområderne.Regeringen vil oprette et bredt sammensat detailhandelsforum, der skal kortlægge de generellerammer for drift af små butikker, herunder initiativer, der kan skabe gode rammer for dagligvare-indkøb inden for rimelig afstand. Forummet skal desuden kortlægge støtteordninger og tillægsfunk-tioner til den daglige drift af små butikker og vurdere erfaringer med og effekten af de nuværendemuligheder for at understøtte butiksdriften. Endvidere får forummet til opgave at undersøge vare-bindingers betydning for udbredelsen af detailhandel på servicestationer. Forummet skal senest den1. september 2011 komme med en samlet analyse og forslag til konkrete initiativer, der kan styrkedetailhandelen i mindre butikker. Detailhandelsforummets analyse og anbefalinger drøftes blandtpartierne bag lovforslaget umiddelbart efter dets offentliggørelse.Allerede i dag har købmanden gode muligheder for at varetage tillægsfunktioner, der kan bidragetil, at butikkerne i især yderområderne kan overleve. Det drejer sig f.eks. om bogafhentning fra bib-lioteker, borgerservice som indlevering af diverse ansøgningsblanketter, opstilling af pc’er og bro-churer, pjecer og lign., udlevering af håndkøbs- eller receptpligtig medicin m.v. Regeringen vil, isamarbejde med kommunerne, søge at fremme anvendelsen af disse muligheder.Herudover kan de lokale aktionsgrupper (LAG’er) gennem Landdistriktsprogrammet støtte op omlokale indkøbsmuligheder, bl.a. til etablering af eller bevarelse af lukningstruede basale servicefaci-liteter, mikrovirksomheder eller mindre købmænd. Regeringen vil aktivt fremme viden om og an-vendelse af Landdistriktsprogrammet til disse formål.Ligeledes kan Landdistriktspuljen søges til projekter om f.eks. videndeling om gode eksempler pålokale initiativer til at bevare butikker. Regeringen vil sikre, at netværksdannelse med henblik påvidendeling mellem mindre virksomheder i landdistrikterne – herunder virksomheder inden for de-tailhandel – bliver et prioriteret tema for uddelingen af puljemidler til forsøgsprojekter i 2011.Regeringen vil fremsætte lovforslag om dispensation til etablering af servicebutikker i ældre- ogplejeboligbebyggelser i yderområderne, således at der skabes gode rammer for tilgængeligheden afdagligvarer gennem adgang til butikslokaler på fordelagtige vilkår som sideaktivitet i almene bolig-bebyggelser.Økonomi- og erhvervsministeren vil endvidere se på, hvordan rammerne for socialt iværksætterikan forbedres, herunder hvordan det sikres, at sociale iværksættere, der driver virksomhed på kom-mercielle vilkår, har adgang til offentlige iværksættertilbud i eksempelvis Vækstfonden eller vækst-
3
husene. Økonomi- og erhvervsministeren vil endvidere afsøge muligheden for at støtte op om socia-le iværksættere, der endnu ikke er klar til at konkurrere på markedsvilkår, gennem satspuljen.Regeringen vil i 2010 kortlægge adgangen til pasningstilbud i weekenden, som efterfølgendedrøftes af partierne bag lovforslaget.Etmindretali udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de under nr. 1 og3-5 stillede ændringsforslag. Såfremt ændringsforslag nr. 1 og 3-5 ikke vedtages ved 2. behandling,vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken foreller imod økonomi- og erhvervsministerens ændringsforslag.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler følgende:Lukkeloven har gennem årene tjent flere formål, bl.a. at afstemme de mange aktørers interesser iat have overskuelige og håndterlige åbningstider, at sikre udbredelsen af detailhandel i hele landet,at sikre liv i de traditionelle detailhandelsområder i større byer, at tilgodese, at der er en blanding afspecial- og dagligvareforretninger, at sikre, at offentlig service og handel supplerer hinanden og atsikre plads til, at samfundets udbud af kultur og fritidstilbud kan indpasses i handelslivet. Der harudviklet sig en tradition for, at interessenterne i fællesskab formulerer hensigtsmæssige ændringer iloven, således at loven er i overensstemmelse med den samtid og det samfund, den skal fungere i.Med denne lovændring brydes denne tradition for, at alle interessenters synspunkter afstemmes iloven. L 96 tilgodeser primært de store dagligvarebutikkers interesser med risiko for at tilsidesættehensyn, der hidtil har kunnet sikre Danmark et differentieret handelsliv og afpasset storbyens behovover for behovene i mindre bysamfund, sikret specialforretninger og dagligvareforretninger og sik-ret handelsliv i historiske bycentre og mulighed for generationsskifte som en del af strukturudvik-lingen i handelslivet. Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti beklager flertallets brud meddisse traditioner.Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti støtter ønsket om etablering af en følgegruppe, derkan evaluere de ændringer, der er indarbejdet i første del af L 96, således at der kan ligge viden bagyderligere ændringer. Herved kan man forebygge uønskede konsekvenser af en fuldstændig ophæ-velse af lukkelovens bestemmelser.S og SF lægger vægt på, at der sikres den fornødne konkurrence, så forbrugernes mangeartede in-teresser kan tilgodeses. Den fuldstændige ophævelse af lukkeloven indebærer en risiko for, at alenepriskonkurrencen bliver afgørende. Herved tilsidesættes muligheder for konkurrence på nærhed,kvalitet og service. Oplysninger om disse forhold kan opsamles i den følgegruppe, der er foreslået,og sikre, at viden – og ikke ren ideologi – ligger bag yderligere ændringer. S og SF konstaterer medtilfredshed, at der i en aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre etable-res et detailhandelsforum, som vi håber og forventer får den ovennævnte opgave: at sikre viden baglovgrundlaget. Uden denne mulighed for at bygge lovgivningen på viden om de enkelte elementersindvirkning risikerer vi at få et handelsliv i Danmark, der alene tilgodeser forbrugerne med stor mo-bilitet og glemmer mindre mobile forbrugeres interesser.Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti kan støtte første del af lovforslaget om at udvideåbningstiderne, men vil stemme imod en totalliberalisering af lukkeloven på det videngrundlag, somvi har i dag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Af etmindretal(S), tiltrådt af etmindretal(SF og EL):1)Nr. 2-4udgår, og i stedet indsættes:»2.§ 2affattes således:»§ 2.Fra de butikker, der er nævnt i § 1, stk. 1, må der ikke ske detailsalg fra lørdag kl. 20.00 tilmandag kl. 6.00 og på helligdage, grundlovsdag og juleaftensdag og efter kl. 15.00 på nytårsaftens-dag.Stk. 2.Der må uanset stk. 1 ske detailsalg fra butikker i følgende tidsrum:1) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 den første og den sidste søndag i hver måned.2) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 alle søndage i december måned.3) Fra kl. 10.00 til kl. 17.00 yderligere 4 søndage om året.4) Fra kl. 10.00 til kl. 20.00 den sidste søndag før juleaftensdag.Stk. 3.Stk. 2, nr. 1-3, finder ikke anvendelse, hvis en helligdag, grundlovsdag eller juleaftensdager en søndag.Stk. 4.Hvis nytårsaftensdag er en søndag, må der uanset stk. 2, nr. 1-3, ikke ske detailsalg fra bu-tikken efter kl. 15.00.Stk. 5.Stk. 1 finder ikke anvendelse på salg fra automater.««[Den yderligere liberalisering i 2012 gennemføres ikke]Aføkonomi- og erhvervsministeren,tiltrådt af etflertal(V, DF, KF og RV):2)Den undernr. 7foreslåede§ 4, stk. 1, nr. 9,affattes således:»9) Butikker, hvis omsætning hovedsagelig stammer fra salg af udvalgsvarer, der hører til hus oghave. Den enkelte butiks samlede omsætning må dog ikke overstige den fastsatte beløbsgrænsei § 5, stk. 1.«[Udvidelse af bestemmelsens anvendelsesområde]Af etmindretal(S), tiltrådt af etmindretal(SF og EL):3)Nr. 13affattes således:»13.I§ 11ændres »2009-10« til: »2011-12«.[Fornyelse af revisionsklausul]Til § 24)Paragraffen affattes således:»§ 2Loven træder i kraft den 1. juli 2010.«
5
[Den yderligere liberalisering i 2012 gennemføres ikke]Til § 35)Paragraffen udgår.[Den yderligere liberalisering i 2012 gennemføres ikke]
BemærkningerTil nr. 1 og 3-5Ændringerne betyder, at der med vedtagelsen af lovforslaget ikke træffes beslutning om en yderli-gere liberalisering af åbningstiderne pr. 1. oktober 2012. Denne beslutning skal først træffes pågrundlag af en evaluering af den gradvise liberalisering.Til nr. 2Den foreslåede ændringsbestemmelse har til hensigt at afgrænse anvendelsesområdet på ensartetvis for genstande til henholdsvis hus og have. Dermed udvides anvendelsesområdet til at omfattealle varer, der naturligt hører til hus og have.For så vidt angår produkter til haven, sker der ingen ændring i forhold til det fremsatte forslag.Det omfatter således fortsat genstande, der naturligt hører til haven. Det vil sige, at en butik, someksempelvis primært sælger havemøbler, grill og varmelamper m.v. vil være omfattet af bestem-melsen.Ændringen vedrører de varer, der kan karakteriseres som hørende til huset. Ud over egentligebygge- og vedligeholdelsesmaterialer omfatter bestemmelsen inventar som f.eks. møbler, udsmyk-ning, lamper, musik- og tv-udstyr, hårde hvidevarer og udstyr til køkken, badeværelse og sovevæ-relse.Derimod vil »personlige effekter« som tøj, sko og smykker, legetøj, sportsudstyr, telefoner og lig-nende varer ikke være omfattet af bestemmelsen.Det er som hidtil en betingelse, at butikkens omsætning hovedsagelig stammer fra salg af denævnte produkter til hus og have. Der er dog ingen begrænsning i, hvilke varegrupper butikken kansælge, når blot omsætningen hovedsagelig stammer fra materialer til hus og have, og når den sam-lede årlige omsætning ikke overstiger den omsætningsgrænse, der er fastsat i medfør af § 5, stk. 1(30,5 mio. kr. i 2009).
Helge Sander (V)fmd.Karsten Lauritzen (V) Marion Pedersen (V)Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V) Colette L. Brix (DF)nfmd.Pia Adelsteen (DF)Carina Christensen (KF) Mike Legarth (KF) Orla Hav (S) Benny Engelbrecht (S)Henrik Dam Kristensen (S) Niels Sindal (S) Karsten Hønge (SF) Flemming Bonne (SF)Morten Østergaard (RV) Frank Aaen (EL)
6
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 96Bilagsnr.123456789Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra økonomi- og erhvervsministerenÆndringsforslag, fra økonomi- og erhvervsministerenHenvendelse af 3/2-10 fra Danske SlagtermestreTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 8/12-09 fra HK HandelHenvendelse af 12/2-10 fra HK HandelHenvendelse af 25/2-10 fra Dansk Erhverv1. udkast til betænkningHenvendelse af 7/4-10 fra Nærbutikkernes LandsforeningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 96TitelSpm. om en redegørelse for de regler, der gælder med hensyn til regu-lering af kontrakter mellem storcentre og butikker – både før og efteren vedtagelse af lovforslaget, til økonomi- og erhvervsministeren, ogministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, så lovforslaget delesop i to: 1. For perioden frem til 1. oktober 2012 og 2. for periodenefter 1. oktober 2012, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren vil give tilsagn om, at der etableres en politiskfølgegruppe i forhold til lukkeloven med henblik på opsamling aferfaringer, der kan være til nytte for at sikre de mangeartede interesseri loven, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 3/2-10 fra Danske Slagterme-stre, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 8/12-09 fra HK Handel, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 12/2-10 fra HK Handel, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren vil gøre for at sikre, at udfasningen af luk-keloven ikke får uønskede konsekvenser for butiksstrukturen i Dan-mark, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad ministeren kan gøre, hvis det mod forventning visersig, at udfasningen af lukkeloven får uønskede følger for specialbu-tikkerne i Danmark, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilken sammenhæng ministeren ser imellem, at man i Sve-rige ikke har nogen lukkelov, og at man dér stort set heller ikke harnogen specialfødevarebutikker, til økonomi- og erhvervsministeren,og ministerens svar herpå
2
3
4567
8
9
8
10
1112
Spm. om, hvilken betydning ministeren vurderer det vil have for kon-kurrencen mellem butikstyperne i dagligvarehandelen, at de små bu-tikker typisk skal være bemandet med faglært personale også i week-enderne, mens supermarkederne i vidt omfang kan bemandes medufaglærte ungarbejdere, til økonomi- og erhvervsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 25/2-10 fra Dansk Erhverv, tiløkonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 7/4-10 fra NærbutikkernesLandsforening, til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerenssvar herpå