Erhvervsudvalget 2009-10
L 96 Bilag 1
Offentligt
780722_0001.png
780722_0002.png
780722_0003.png
780722_0004.png
780722_0005.png
780722_0006.png
780722_0007.png
13. december 2008
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lovom detailsalg fra butikker m.v.
1. Baggrund og indholdFormålet med forslaget til lov om ændring af lov om detailsalg frabutikker m.v. (lukkeloven) er at skabe større fleksibilitet for butikkerneog forbrugerne samt fri konkurrence på markedet. Forslaget vil såledesmedvirke til at skabe tidssvarende åbningstider til gavn for både butikkerog forbrugere.Med lovforslaget sker der en trinvis liberalisering af de regler, derregulerer butikkernes åbningstider. Fra den 1. juli 2010 liberaliseresmulighederne for søndagsåbent, så alle butikker kan holde åbent denførste og sidste søndag i hver måned samt hver søndag i decembermåned, ligesom butikkerne får 4 søndage, som kan placeres frit. Fra den1. oktober 2012 sker der en yderligere liberalisering, hvorefter allebutikker kan holde åbent alle dage året rundt med undtagelse afhelligdage, grundlovsdag og juleaftensdag. Nytårsaftensdag skalbutikkerne lukkes kl. 15.Lovforslaget tager udgangspunkt i det forslag, detailbranchen fremlagde iaugust 2009. Regeringen har efterfølgende indgået en politisk aftale medDansk Folkeparti, som på følgende områder betyder en størreliberalisering end detailbranchens oplæg:På lørdage udvides åbningstiden fra kl. 17.00 til kl. 20.00 for allebutikker.Herudover får byggemarkeder og alle bagerbutikker uanset omsætningmulighed for at holde åbent på søn- og helligdage. Ligeledes undtagesmindre butikker, der sælger materialer til hus og have, fralukketidsbestemmelserne.Udkast til lovforslaget blev sendt i høring den 1. december 2009 hos enrække erhvervsorganisationer og offentlige myndigheder med høringsfristden 10. december 2009.
2/7
Af høringsbrevet fremgik det, at en bestemmelse om, at mindre butikker,som sælger materialer til hus og have, undtages fra lukketidsreglerne,ville blive eftersendt snarest muligt. Bestemmelsen blev efterfølgendesendt i høring den 11. december 2009 med frist samme dag.Ved høringsfristens udløb er der modtaget svar fra 38 af 79 hørteorganisationer og myndigheder, hvoraf næsten halvdelen har svaret, at deikke har bemærkninger til forslaget. 20 organisationer mv. har haftbemærkninger til forslaget. I vedlagte høringsliste, jf. bilag 1, er detanført, hvilke organisationer mv. der har haft lovforslaget til udtalelse.Derudover er der modtaget kommentarer fra en række enkeltpersoner.Endvidere er en række af landets biskopper fremkommet medkommentarer til forslaget.2. SammenfatningPå baggrund af de høringssvar, der er modtaget, kan det sammenfattendekonstateres, at der er forskellige holdninger til en liberalisering afåbningstiden:Enkelte organisationer, herunder DI Handel og HORESTA er positiveover for forslaget. Det samme gælder Frederiksberg Kommune, derfinder den gradvise liberalisering positiv. HORESTA ønskerafskaffelsen af loven rykket frem til 2010. Dansk Erhverv, DeSamvirkende Købmænd, Danmarks Sportshandler Forening, DanskDetail, herunder Danmarks Tapet- og Farvehandlerforening ogDanske Guldsmede og Urmagere er tilfredse med, at lovforslagettager udgangspunkt i detailhandelens kompromisforslag, men har dogenkelte konkrete indvendinger, som vil blive omtalt nedenfor.Enkelte tager forslaget til efterretning, men har dog visse ønsker. Detgælder bl.a. Håndværksrådet, Bager- og Konditormestre i Danmarkog Kommunernes Landsforening (KL). KL forbeholder sig ret til atrejse krav om økonomisk kompensation, såfremt der medlovændringen skabes et forventningspres om udvidet kommunalservice.Den sidste gruppe, der fortrinsvis repræsenterer de ansatte ogspecialbutikker, er modstandere af en liberalisering, bl.a. af hensyn tilkunderne, de ansatte og faget. Det gælder bl.a. HK Handel, LO,Nærbutikkernes Landsforening, Danske Slagtermestre, DanmarksFiskehandlere, Handelskartellet i Danmark og Urmagernes ogOptikernes Landssammenslutning. De udtrykker bl.a. bekymringover, at en liberalisering af åbningstiderne vil have konsekvenser forde ansatte og deres familieliv, for uddannelsen af faglærtbutikspersonale, for miljøet pga. øget forbrug af energi, for priserne ibutikkerne pga. øgede udgifter til personale og energi samt forbutiksstrukturen, der vil blive mere centraliseret til skade for
3/7
specialbutikker og ikke mindst de små butikker i landområderne.Disse organisationer ønsker derfor, at der nedsættes en følgegruppe,der kan evaluere virkningen af den første etape af liberaliseringen fra2010-2012, og som på baggrund heraf kan komme med forslag til,hvad der skal ske fra 2012.Forbrugerrådet finder det vigtigt, at der ved en afskaffelse af lukkelovenudvikles tiltag, der kan sikre hensynet til butiksbetjening så tæt sommuligt på, hvor folk bor. Forbrugerrådet ønsker ligeledes, at dernedsættes en politisk følgegruppe.En række af landets biskopper anfører, at der er behov for en offentligdebat om lukkeloven. De mener, at den gradvise afskaffelse af en fællesfolkelig hviledag er en særlig udfordring for folkekirken.Landdistrikternes Fællesråd og Landsforeningen af Landsbysamfundudtrykker bekymring for de mindre butikker på landet og i landsbyerneog foreslår, at lovens udformning fra 2010 gøres permanent, samt at der iøvrigt bliver set nærmere på de love og regler, der kan virke hindrendefor mindre detailhandelsbutikker og deres udvikling.Høringssvarene vil nedenfor blive kommenteret med udgangspunkt ifølgende overordnede opdeling:3.1. Nedsættelse af en følgegruppe3.2. Lovens ikrafttrædelsestidspunkt samt regel for turister3.3. Lørdagsåbent til kl. 20.003.4. Indføjelse af butikker i § 4, stk. 1 (bagerbutikker, byggemarkedersamt mindre butikker, der sælger materialer til hus og have)3.5. Bibeholdelse af pristalsreguleringen3.6. Antallet af ”løse søndage” i ikrafttrædelsesåret3.7. Mindre butikker, der sælger materialer til hus og have3. Kommentarer til de enkelte emner3.1. Nedsættelse af en følgegruppeEn række organisationer, heriblandt HK Handel, LO, NærbutikkernesLandsforening, Danske Slagtermestre, Danmarks Fiskehandlere,Handelskartellet i Danmark, Håndværksrådet og Bager- ogKonditormestre i Danmark, Forbrugerrådet og Urmagernes og OptikernesLandssammenslutning finder ikke, at der med lovforslaget tages højde forde problemer, en afskaffelse af loven (kun lukning på helligdage ogenkelte andre dage fra 2012) vil skabe for bl.a. faguddannet personale, deansattes vilkår og for butikker i yderområderne. De foreslår derfor, at dernedsættes en følgegruppe bestående af repræsentanter fra bl.a.arbejdstager- og arbejdsgiverside. Følgegruppen skal følge første trin afliberaliseringen og på baggrund heraf rådgive politikerne om
4/7
konsekvenserne af en beslutning om en eventuel ophævelse aflukkeloven.KommentarDet er svært at isolere effekten af en liberalisering af loven, da der ermange forhold, der har betydning for udviklingen af butiksstrukturen iDanmark, herunder ændring af forbrugsmønstre, e-handel, finanskrisenm.v. Økonomi- og Erhvervsministeriet har i 2009 gennemført en grundiganalyse af detailhandelens rammevilkår, herunder lukkeloven, samtbutikkernes og forbrugernes holdning til yderligere åbningstider.Lovforslaget indeholder en trinvis liberalisering af lukkeloven, der giverforbrugere, butiksejere og de ansatte tid til at indstille sig påændringerne og sikkerhed for den fremtidige regulering. Det vurderesikke at være hensigtsmæssigt at skabe usikkerhed om den fremtidigeregulering.3.2. Lovens ikrafttrædelsestidspunkt samt regel for turisterHORESTA hilser forslaget meget velkomment og tilføjer, at det havdeværet ønskeligt, om lempelserne kunne gennemføres allerede i 2010.Herudover ønsker HORESTA, at særlige butikker i København fårmulighed for at holde åbent på lukkedage af hensyn til turisterne.KommentarDen trinvise liberalisering er foreslået med henblik på at give butikkernemulighed for at tilpasse deres åbningstider efter deres eget, forbrugernesog de ansattes behov. De handlende får således en periode til at tilpassesig de nye muligheder, loven giver.Med den liberalisering, der sker, vil behovet for særregler formindskeskraftigt. På nær 13,5 dage i løbet af året kan turisterne fra 1. oktober2012 handle frit. Desuden vil det være muligt, herunder naturligvis ogsåfor turister, at handle i en række butikker på helligdage. Foruden debutikker, der allerede i dag er undtaget fra lukketidsbestemmelserne, vildet fremover også blive muligt at handle uden begrænsninger ibyggemarkeder, bagere og mindre butikker, der sælger materialer til husog have.3.3. Lørdagsåbent til kl. 20.00Flere organisationer, herunder de organisationer, der var med idetailhandelens fælles kompromisforslag, beklager, at lovforslagetindeholder en bestemmelse, der udvider åbningstiden om lørdagen til kl.20.00. De mener ikke, der er belæg eller behov for en sådan bestemmelse.Blandt modstanderne af denne udvidelse af åbningstiden er DeSamvirkende Købmænd, Danske Guldsmede og Urmagere, DanmarksSportshandler Forening, Dansk Erhverv, COOP Danmark, Dansk Detail,Danmarks Fiskehandlere og Danske Slagtermestre. Sidstnævnte
5/7
organisation noterer dog med glæde, at dens butikker ikke kan tvinges tilat holde åbent i centre efter kl. 17.00.KommentarDen politiske aftale om liberalisering af lukkeloven, der udmøntes meddette lovforslag, har til formål at give forbrugerne og især travlebørnefamilier bedre indkøbsmuligheder og fleksibilitet i hverdagen. Derer som ved de øvrige bestemmelser tale om en mulighed, som butikkernekan vælge at gøre brug af. Bestemmelsen kan f.eks. bruges ved open-by-night og andre lignende arrangementer, hvor der er behov for at holdelænge åbent.3.4. Indføjelse af butikker i § 4, stk. 1 (bagerbutikker,byggemarkeder samt mindre butikker, der sælger materialer til husog have)De Samvirkende Købmænd, Håndværksrådet og Bager- ogKonditormestre i Danmark finder det positivt, at der er kommet enselvstændig bestemmelse for ”bagere” i lovforslaget. Håndværksrådet ogBager- og Konditormestre i Danmark foreslår dog, at man benytterdefinitionen i Danmarks Statistiks nomenklaturs branchekode nummer47.24.00, som også bruges til opkrævning af AES-bidrag, i stedet forlovforslagets beskrivelse.En række organisationer, heriblandt de ovenstående, suppleret af bl.a.Danmarks Sportshandler Forening, Dansk Detail, Dansk Erhverv ogCOOP Danmark, ønsker ”byggemarkeder” nærmere defineret ilovforslaget, da det ellers vil give anledning til afgrænsningsproblemer.Enkelte finder indføjelsen af byggemarkeder konkurrenceforvridende.Dansk Detail undrer sig over bestemmelsen, som ikke har væretefterspurgt, og som vil betyde en markant ændring af markedsvilkårenefor en lang række mindre butikker.KommentarBestemmelserne er en udmøntning af den politiske aftale omliberalisering af lukkeloven. Bagerbutikkerne er en udvidelse af dengældende bestemmelse i § 3, stk. 2, om salg af brød og mejeriprodukterfra kl. 7.00 til kl. 11.00 på lovens lukkedage. Det er derfor fundetnaturligt, at den foreslåede udvidelse ligeledes afgrænses ved, at salget afbrød og mejeriprodukter skal udgøre hovedparten, dvs. mere end 50 pct.,af butikkens samlede omsætning. Bagerbutikkens øvrige omsætning kanstamme fra salg af andre produkter. Herudover kan bagerbutikker meden omsætning på under 30,5 mio. årligt som hidtil vælge at holde åbentpå søn- og helligdage i medfør af den såkaldte omsætningsbestemmelse.Ifølge denne bestemmelse, kan butikker, der hovedsageligt sælgerdagligvarer, undtages fra lukketidsbestemmelserne, hvis deres årligeomsætning ikke overstiger 30,5 mio. kr.
6/7
En definition, som foreslået af Håndværksrådet og Bager- ogKonditormestre i Danmark, ville betyde, at bagerforretninger med egetbageri ikke vil blive omfattet af undtagelsesbestemmelsen. En række af demeget store danske bagerforretninger har eget bageri og ville såledesvære udelukket fra at benytte bestemmelsen.I lovforslaget er ”byggemarkeder” nærmere beskrevet som ”…markeder, der typisk sælger ting til ”gør-det-selv”-folket, dvs. folk, derlaver mindre håndværksarbejder under private former, og som derfor harbehov for at kunne købe de nødvendige materialer og det nødvendigeværktøj også på søn- og helligdage. Der vil typisk være tale om salg afbygge- og vedligeholdelsesmaterialer til hus, sommerhus og lignende,såsom brædder, maling, sanitet og værktøj. Også artikler til anlæg ogvedligeholdelse af have vil være omfattet. Det er en betingelse, atbyggemarkedets omsætning for hovedpartens vedkommende - dvs. over50 pct. - stammer fra salg af materialer til brug ved bygning ogvedligeholdelse af fast ejendom og/eller have, og at butikken kandokumentere dette. Som eksempler på byggemarkeder kan nævnes Silvan,Bauhaus og STARK.”Der foreslås en konsekvensændring i bemærkningerne til § 1, nr. 7,således at bestemmelsen omfatter de samme materialer til haven sombestemmelsen om mindre butikkers salg af materialer til hus og have. Dervil herefter ikke være krav om, at materialer til haven skal ”være til brugved bygning og vedligeholdelse af haven”. Det er tilstrækkeligt, at der ertale om genstande, der naturligt hører til haven.Der er efter lovforslaget ingen begrænsninger i, hvilke varer der måsælges, når blot hovedparten af omsætningen stammer fra salg afmaterialer til brug for bygning og vedligeholdelse af fast ejendom ellermaterialer til haven, og at butikken kan dokumentere dette.
3.5. Bibeholdelse af pristalsreguleringenDe Samvirkende Købmænd ønsker pristalsreguleringen suspenderet iperioden fra den 1. juli 2010 til den 1. oktober 2012. Herefter kanreguleringen genindføres. De Samvirkende Købmænd henviser til, atdetailhandelens forslag indeholdt et ønske om, at omsætningsgrænsenblev nedsat til 25 mio. kr.Dansk Erhverv tager til efterretning, at omsætningsgrænsen forbliver på30,5 mio. kr.KommentarVidereførelsen af den nuværende bestemmelse, hvor omsætningsgrænsenfor dagligvarebutikker, der er undtaget lukketidsbestemmelserne,pristalsreguleres, er del af den politiske aftale om liberaliseringen aflukkeloven. Bestemmelsen om de mindre dagligvarebutikker videreføres
7/7
således uændret, dog med et par mindre tekniske ændringer, der ikkeberører indholdet.
3.6. Antallet af ”løse søndage” i ikrafttrædelsesåretCOOP Danmark finder det unødvendigt med 4 løse søndage både iforåret 2010 (efter den gældende lov) og i efteråret 2010 (efterlovforslaget) og foreslår, at der i efteråret alene gives tilladelse til 2 løsesøndage.KommentarI den gældende lovgivning har alle butikker mulighed for at holde åbentden første søndag i hver måned, alle søndage i december førjuleaftensdag, 4 ”løse” søndage samt 2 søndage i perioden juli-august. Ialt ca. 20 søndage om året. Lovforslaget regulerer ikke dette spørgsmål.Butikkerne kan således som hidtil selv vælge, hvornår de ønsker at læggede 4 ”løse” søndage frem til 1. juli 2010, hvor dette lovforslag træder ikraft. Ligeledes vil butikkerne frit kunne udnytte muligheden for at holdeåbent 4 ”løse” søndage i anden halvdel af 2010.Det bemærkes i øvrigt, at spørgsmålet alene gælder 2010.3.7. Mindre butikker, der sælger materialer til hus og haveDansk Erhverv, Danmarks Sportshandler Forening og De SamvirkendeKøbmænd forholder sig kritisk til bestemmelsen om, at mindre butikker,der sælger materialer til hus og have, undtages fra lukketidsreglerne. Deanfører, at det er en meget vidtrækkende bestemmelse, og at der er taleom en meget bred afgrænsning af, hvilke materialer der omfattes afbestemmelsen. Efter Dansk Erhvervs og Danmarks SportshandlerForenings opfattelse er der tale om en konkurrenceforvridendebestemmelse. Dansk Erhverv foreslår, at de butikker, som er omfattet afog ønsker at bruge bestemmelsen, skal dokumentere dette vedindsendelse af revisorerklæring, som mindre dagligvarebutikker gør det.Dansk Erhverv foreslår endvidere, at en større andel end 50 pct. skalstamme fra materialer til hus og have for, at en butik omfattes atbestemmelsen.KommentarBestemmelsen og afgrænsningen af butikker, der sælger materialer til husog have, er del af den politiske aftale om liberaliseringen af lukkeloven.