Jeg vil gerne indlede med at takke for en, synes jeg, rigtig god debat her i dag.
Vi havde jo planlagt, at lukkeloven skulle revideres i dette folketingsår, det følger af en bestemmelse i gældende lov, og det, som regeringen har valgt at lægge sig fast på, er jo det, som vi ønsker, nemlig at give forbrugerne flere valgmuligheder og større frihed til at tilrettelægge deres hverdag, som det passer dem bedst.
Der er mange gange i løbet af debatten i dag blevet henvist til en undersøgelse, der er foretaget af Økonomi- og Erhvervsministeriet, om forbrugernes syn på lukkeloven, og det, der vises ret tydeligt i den rapport, der er blevet udarbejdet, er, at særlig børnefamilierne ofte oplever det som en udfordring at få hverdagen til at hænge sammen.
Vi tror også, at den lempelse af reglerne, som vi lægger op til, kan have en positiv økonomisk konsekvens for butikkerne, fordi de får et større grundlag for at øge deres omsætning.
Men hvad der også er væsentligt at få understreget i dag, og som jeg måske ikke helt synes har afspejlet sig under debatten i dag, er, at det jo står butikkerne fuldstændig frit for, om de vil udnytte de nye muligheder.
Samtidig er der for mig at se ingen tvivl om, da jeg jo også er turismens minister, at det er en fordel i forhold til turismen og derigennem også for vores økonomi, at turisterne nu får mulighed for at handle i vores butikker om søndagen.
Jeg er derfor rigtig glad for det lovforslag, som jeg præsenterer i dag, og som altså lægger op til en gradvis liberalisering af lukketidsreglerne, i første omgang her i 2010, og en egentlig ophævelse i 2012, undtagen på helligdage og enkelte andre særlige dage.
Samtidig mener jeg, at det er afgørende, at vi for det første klart og utvetydigt får forklaret, hvad det er for en udvikling, der kommer, hvordan reglerne vil være i løbet af det næste par år, og at vi for det andet giver både butiksejerne og de ansatte, ikke mindst, mulighed for at have god tid til at omstille sig til de nye regler.
Liberaliseringen skal ske over en årrække, så alle får mulighed for at tilpasse sig de nye vilkår.
Lovforslaget medfører jo, at butikkerne fra den 1.
juli i år får mulighed for at holde åbent 30 søndage mod i dag 20 søndage.
Desuden kan de holde åbent lørdage til kl.
20.00.
Derudover får byggemarkeder og bagere mulighed for at holde åbent uden begrænsninger.
Også mindre butikker, der sælger udsalgsvarer til hus og have, undtages fra lukketidsreglerne, og det vil altså sige de butikker, som har en årlig omsætning på under 30,5 mio.
kr.
Og fra den 1.
oktober 2012 kan alle butikker holde åbent alle dage undtagen på helligdage, grundlovsdag, juleaftensdag og nytårsaftensdag efter kl.
15.00, altså i alt 13 ½ dag.
Jeg synes, det har været en god debat, der har været her i dag, men der er blevet rejst visse spørgsmål undervejs i debatten, og dem vil jeg forsøge at adressere her afslutningsvis.
For det første har der været et spørgsmål vedrørende de små butikker, der ligger i centrene i dag, nemlig hvorledes deres beskyttelse vil være fremover.
Det er sådan, at vi i dag har regler i både lejeloven og erhvervslejeloven, som sikrer, at ingen forretningsdrivende i lejekontrakter eller lignende kan tvinges til at holde åbent på hverdage efter kl.
20.00, lørdage efter kl.
17.00 og på søndage, og de regler fastholder vi uændret.
Det betyder altså, at hvis en erhvervsdrivende i et center skal til at holde længere åbent, end det i dag er tilfældet, er det noget, den erhvervsdrivende positivt selv skal indgå en aftale om.
Ellers er reglerne sådan i dag, at den lille butik, men sådan set også den store butik, er beskyttet af de regler, der er i lejeloven og erhvervslejeloven, og dem agter jeg ikke at ændre.
Så den beskyttelse vil der fortsat være.
Det næste spørgsmål, der blev rejst fra såvel Socialdemokratiets som Socialistisk Folkepartis side, var den der besynderlige idé om, at lovforslaget nu skal deles op i 2 dele, for godt nok er man modstander af en liberalisering, men alligevel lidt tilhænger, og så vil man godt være med til lidt, men man vil ikke være med til det hele.
Altså, magen til makværk har jeg aldrig nogen sinde hørt tale om.
Det vil skabe en utrolig usikkerhed for både butikkerne og de ansatte, hvis vi giver os i kast med et projekt og siger:
Nu tager vi skridtet halvt, så svæver vi der i luften, og så er der ingen, der aner, hvor det ender.
Jeg må sige, at jeg ellers har stor respekt for fru Pia Olsen Dyhrs logiske argumentation, som vi ofte hører her i Folketingssalen, men at det da er besynderligt at høre Socialistisk Folkeparti på den ene side stå og argumentere for en undersøgelse, der viser, at forbrugerne er udmærket tilfreds med loven, som den er i dag, hvorefter Socialistisk Folkepartis konklusion på den anden side er:
Derfor vil vi gerne være med til at lave reglerne om.
Altså, enten må argumentationen være, at man synes, reglerne er gode nok, og så står man fast, eller også må argumentationen være:
Jamen vi tror faktisk på, at vi skal forandre for at bevare, og at det derfor er afgørende at sikre forbrugerne bedre muligheder.
Og der synes jeg altså, at vi mangler enhver form for sagligt svar fra både Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti på, hvorfor man godt vil være med noget af vejen, men ikke hele vejen.
Et andet spørgsmål, der har været rejst, har været, om man ikke bare kunne gå noget af vejen og lade det være fuldstændig uvist, hvordan fremtiden bliver, men så måle på, hvordan reglerne virker.
Hvordan i alverden havde man forestillet sig det?
Vi lever i dag i en verden, der er påvirket af finanskrise, økonomisk krise.
Hvordan skulle man kunne adskille det i forhold til at måle på, hvilke butikker der åbner og lukker, og hvem der overlever?
Noget andet er så, og det har slet ikke fyldt noget under debatten i dag, hvilket egentlig undrer mig, er, at flere og flere forbrugere benytter sig af internettet og af e-handel.
Og en af grundene til, at jeg personligt mener, at det her er det rigtige for de mindre, gode specialbutikker, er, at der er rigtig meget handel, der lige nu flytter over på internettet, fordi der, hvor forbrugerne har tid til at købe ind – og det er altså typisk i weekenden og om søndagen – holder de butikker, som de helst vil købe deres varer i, lukket, og så køber de dem på nettet.
Der vil jeg sige, at det altså er helt umuligt, hvis man forestiller sig, at man skal lave en undersøgelse, der skal kunne dele op, hvorfor forbrugerne køber det på nettet og ikke ude i en butik, og hvorfor de køber det det ene sted eller det andet sted.
Det tror jeg simpelt hen ikke holder, og derfor vil jeg sige, at jeg ikke har nogen planer om at begynde at lave en eller anden form for midtvejsanalyse, som jeg simpelt hen ikke tror kan give et retvisende billede af situationen, hvis det, der er ønsket, er at fortælle noget om, hvorfor der er nogle butikker, der lukker, og nogle, der ikke lukker.
Jeg mener nemlig, at fru Colette Brix har fuldstændig ret i, at det, der er afgørende, er, om man sælger de rigtige varer i sin butik.
Og der vil jeg sige til fru Pia Olsen Dyhr, at jeg, hvis vi skal tage en butik som en slagter i Stege som eksempel, sådan set tror, at det vigtigste for den slagterbutiks overlevelse er at have gode varer i butikken, rigtig, rigtig gode produkter, som forbrugerne efterspørger, men at det da måske, da Møn er et af de steder, hvor rigtig mange mennesker tager på weekendferie, også er at holde åbent, når der er ekstra mange kunder der.
Derfor tror jeg – og der taler jeg af erfaring, jeg kommer fra Nordjylland, hvor der er rigtig mange, der opholder sig i weekenden, og hvor der er rigtig mange turister – at det, der kan sikre butikkernes overlevelse, altså er, at man kan holde åbent, når der er flest mulige kunder, der går rundt i gaderne.
Jeg vil så også sige til hr.
Morten Østergaard, at jeg er meget glad for de tilbagemeldinger, der er kommet fra Det Radikale Venstre, og det positive tilsagn, der er kommet.
Jeg vil så give et mindst lige så positivt tilsagn om, at vi meget gerne vil gå ind i et konstruktivt forløb nu om at se på, hvad vi yderligere kan gøre for at sikre udkantsområderne, yderområderne, og de butikker, der ligger der, bedre overlevelsesmuligheder.
Jeg tror, at vejen dertil selvfølgelig er at sørge for at følge med tiden og have de gode varer i butikkerne, men jeg tror bestemt også, hr.
Morten Østergaard har en rigtig pointe i, at man for at lokke kunderne til måske skal have et større udbud af andre aktiviteter, der gør, at de siger, at så ordner de det hele lokalt.
Nogle af de ting, som hr.
Morten Østergaard allerede har peget på, er sådan noget som biblioteksbetjening, pengeinstitutservice og borgerservice via opstilling af pc'er.
Allerede i dag ved vi jo, at udlevering af håndkøbsmedicin, salg af tips og lotto og postekspedition er nogle af de ting, der kan være med til at have en slags multibutik, der kan mange ting.
Noget af det, jeg også selv synes er meget spændende, er de såkaldte netnærbutikker, der er et netværk af internetbaserede landbutikker med et stort socialt indhold, altså at man prøver at putte andre typer opgaver ind i butikkerne, og det vil vi som sagt meget gerne arbejde konstruktivt videre med og prøve at finde nogle gode, fornuftige løsninger på, herunder også se på, hvilke regler der måtte være en hindring for det, så butikkerne får en mulighed for at kunne klare sig.
Jeg synes måske også, det er værd at få understreget under debatten her i dag, uanset hvad vi gør – for jeg er meget enig med Det Radikale Venstre i, at vi skal tænke i, hvordan vi kan bevare noget liv ude i landdistrikterne – at det jo så også er vigtigt at få sagt til de mennesker, der bor derude, at de også selv skal være med til at tage et medansvar.
Hvis de vælger at købe ind i et storcenter på vejen hjem, er de sådan selv skyld i, at butikkerne til sidst lukker.
Der vil jeg gerne fremhæve et rigtig godt eksempel fra Nordjylland.
Der har beboerne i Nørholm, en mindre by, der ligger 12 km fra Aalborg, faktisk valgt at lave en ordning, så de hver har en lille bog liggende hos købmanden.
Hver måned sætter man 1.000 kr.
ind på den, og hver gang man går ned til købmanden og handler, bliver der så trukket på den.
Det har man simpelt hen gjort som en konsekvens af, at man ønskede, at den købmand skulle blive ved med at være der, og at man var klar over, at man også lokalt skulle tage et medansvar, for at den kunne være der, og den slags lidt mere kreative løsninger synes jeg faktisk at vi skal gøre noget for at udbrede mange steder.
Så jeg vil sige, at jeg synes, det har været en god debat i dag.
Jeg synes måske, den har været lidt præget af, at dem, der er modstandere af loven og ikke har villet støtte lovforslaget – med undtagelse af hr.
Frank Aaen, som man må sige meldte klart ud, hvorfor han ikke er tilhænger af en liberalisering – ikke rigtig har så mange saglige argumenter for, hvorfor de ikke vil være med hele vejen.
Jeg synes, at det her med at være med halvvejs er noget mærkeligt noget, men fred være med det.
Jeg håber, at der under udvalgsbehandlingen vil være en bred opbakning til, at dette lovforslag også får en bred tilslutning ved tredjebehandlingen.
Og det er der jo meget der tyder på i dag, når man har hørt de forholdsvis positive toner, der ud over fra regeringspartierne selvfølgelig også har lydt fra Dansk Folkeparti, men også fra Det Radikale Venstre.