Uddannelsesudvalget 2009-10
L 95 Spørgsmål 3
Offentligt
784371_0001.png
784371_0002.png

Betænkningsbidrag fra Liberal Alliance

Liberal Alliance har følgende bemærkninger:L 95 skal ses i sammenhæng med L 94 Forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb fornyuddannede.Liberal Alliance finder, at den i L 95 foreslåede ordning er unødigt kompliceret, og at der vil optræde en langrække grænsedragningsproblemer i forhold til lovgivningen omkring de ordinære uddannelser ogdeltidsbekendtgørelsen/åben uddannelse. Hertil kommer spørgsmål om optagelseskrav, når man hopper indpå selvstændige moduler, spørgsmål om hvornår der er tale om "nye" uddannelseselementer, og hvornårder er tale om forløb, der ikke svarer til en overbygningsuddannelse m.v.Liberal Alliance finder også, at der er meget beskedne incitamenter for institutionerne/universiteterne, og atdet vil medføre uforholdsmæssige store omkostninger at tilrettelægge, godkende og markedsføre deforeslåede pakkeforløb, når henses til, at de studerende ofte har meget individuelle behov, da de hartilrettelagt deres uddannelse forskelligt/individuelt, og da de ofte afslutter på meget forskellige tidspunkter.Det vil derfor være vanskeligt for institutionerne at få rentable hold med et fast defineret fagflow, fordi derikke vil være tilstrækkeligt med studerende, der finder det attraktivt. Hertil kommer, at det vil være vanskeligtikke at komme i den situation, at studerende har haft valgfag, som gør, at ikke ”hele uddannelsespakken”giver ”nye fagforløb” for alle.Under alle omstændigheder er det Liberal Alliances opfattelse, at der vil være et betydeligt misforholdmellem den foreslåede procedure og administrationen af ordningen og de forholdsvis få studerende, der kankomme på tale.Da formålet er at udvide kompetencerne for studerende, som er særligt ledighedstruede, vil det være langtenklere, at ministerierne udmelder et forhåndstilsagn om et bestemt antal stipendier til de særligt udvalgteuddannelser/institutioner i henhold til de principper omkring ledighedsforholdene, som allerede ligger ilovforslaget, og at man derefter lader institutionen - ud fra den enkeltes behov - sammensætte en ”menu” afenkeltfag svarende til 30 ECTS, således at stipendiet "betaler deltagerbetalingen", og således at denstuderende i realiteten følger eksisterende moduler (enkeltfag/ fagspecifikke kurser) på institutionen gratis.Alternativt kunne beløbet fastsættes til det taksameter, der udløses på de ordinære uddannelser påbaggrund af fagflow og de respektive ECTS-baserede andele på det ordinære studium.Ordningen vil være helt ubureaukratisk og kunne hvile på velkendte optagelsesregler indenfor lov om åbenuddannelse og deltidsbekendtgørelsen. Der vil blive et klart snit, hvis administrationen entydigt fulgtereglerne for deltidsuddannelserne, og man vil undgå mange vanskelige afvejninger, når et nyt regelsæt skalimplementeres med klagesager, orlovsansøgninger, forhold omkring studieforlængelse ved sygdom osv.Med denne ordning vil man også undgå at skulle bryde med det hævdvundne princip iselvejebestemmelserne, hvor det er institutionen selv, der fastsætter sine udbud (ingentvangsbestemmelse). Ellers risikerer man at skulle tvinge institutionerne til at gennemføre tabsgivendeaktiviteter, hvilket må siges at forvride den almindeligt gældende ansvarsplacering i bestyrelserne – altså enprincipiel meget alvorlig implikation.Det vil være meget utænkeligt at forestille sig, at en institution ikke skulle se en interesse i at fåledighedstruede dimittender ind på eksisterende hold, når omkostningen stort set er den samme. Destuderende får som nævnt den fordel, at de får en fleksibel og individuel opkvalificering, som i langt højeregrad kan tage udgangspunkt i den enkeltes tidligere studie/valg af fagflow.Ordningen har tillige den fordel, at den kan gå i gang straks, hvorved man kan udnytte mulighederne for at fåstuderende i gang allerede i forårssemestret. Det er helt urealistisk at forestille sig, at institutionerne skalkunne nå at få udviklet, godkendt og markedsført disse pakkeforløb, således at der kan afvikles 30 ECTS i
foråret. Bare tanken om, at man skulle kunne nå at nedsætte aftagerpaneler, som skal være med til atkvalificere de udbudsprofiler, man derefter skal lægge sig fast på, beskrive og søge godkendt virker heltabsurd. Det kender institutionerne fra den almindelige studieudvikling, akkreditering m.v., og ordningen vilkun give hovedrysten, hvis man fastholder, at der skal iværksættes forløb her i foråret.I forhold til Ministeriet for Videnskab, Udvikling og Teknologis bemærkninger/bekymringer om, atdeltidsstuderende principielt står til rådighed for arbejdsmarkedet i modsætning til disse på særlige forløb påfuld tid, kan det vel blot noteres, at som følge af at der er tale om 30 ECTS point (halvt år på fuld tid) - så kanman ikke stå til rådighed for arbejdsmarkedet og derfor ikke modtage dimittendydelsen. Det er for så vidt ikkenoget nyt i at tilrettelægge åbne uddannelsesforløb på fuld tid, hvilket der er mange institutioner, der harpraktiseret tidligere, eksempelvis på HD-uddannelsen.