Uddannelsesudvalget 2009-10
L 95 Bilag 12
Offentligt
788819_0001.png
788819_0002.png
L 95
Ændringsforslagtil 3. behandling afLov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven) og for-skellige andre love på Undervisningsministeriets område[af undervisningsministeren]
Til § 21)Nr. 1affattes således:»1. I§ 3, stk. 2, nr. 3,indsættes efter »jf. § 4, stk. 1, nr. 1« ordene: »og 5«.«Begrænsningaf støtte ved studierejser og praktikperioder2)Efternr. 1indsættes:»01. I§ 4, stk. 1, nr. 3,ændres ordene »i gang med, og« til: »i gang med,«.02.I§ 4, stk. 1, nr. 4,ændres ordene »uddannelsesstøtte til.« til: »uddannelsesstøtte til, og«.03.I§ 4, stk. 1,indsættes somnr. 5:»5) særlige kompetenceudvidende forløb efter afsluttet videregående uddannelse, jf. lov om særligekompetenceudvidende forløb for nyuddannede. Støtten kan gives til det særlige kompetenceud-vidende forløb uanset tidligere forbrug af specialpædagogisk støtte, jf. kapitel 5.«04.I§ 12, stk. 1,indsættes efter »§ 4, stk. 1, nr. 1-3« ordene: »og 5«.«Støtteuanset tidligere forbrug og ansøgning om specialpædagogisk støtte til særlige kompeten-ceudvidende forløb
BemærkningerTil nr. 1Med den foreslåede ændring af § 3, stk. 2, nr. 3, i lov om specialpædagogisk støtte til videregåen-de uddannelser (SPS-loven), vil undervisningsministeren kunne fastsætte regler om begrænsning afspecialpædagogisk støtte til studierejser og praktikperioder i forbindelse med det særlige kompeten-ceudvidende forløb svarende til det økonomiske niveau, hvor støtten er eller ville have været ydet tildet særlige forløb i Danmark. Hjemlen svarer til, hvad der gælder for så vidt angår studierejser og
praktikperioder i forbindelse med ordinær uddannelse i Danmark. Det fremgår således af § 3, stk. 3,i bekendtgørelse om specialpædagogisk støtte til videregående uddannelse (SPS-bekendtgørelsen),at støtte under studierejser og praktikperioder i udlandet, jf. lovens § 4, stk. 1, nr. 1, samt under ud-dannelse i udlandet, jf. lovens § 4, stk. 1, nr. 3 og 4, ikke kan overstige det økonomiske niveau forden støtte, som den studerende får eller ville kunne få under uddannelse i Danmark.Til nr. 2Nr. 01 og 02 er konsekvensændringer af nr. 03.Med nr. 03 foreslås det, at den i forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte(SU-loven) og forskellige andre love på Undervisningsministeriets område, lovforslag nr. L 95, fo-reslåede nye § 4 a erstattes af et nyt nummer i SPS-lovens § 4, stk. 1. Det foreslåede 1. pkt. er iden-tisk med § 4 a og har udelukkende til hensigt at begrænse antallet af nødvendige redaktionelle æn-dringer i SPS-bekendtgørelsen som følge af lovforslaget. Med det foreslåede 2. pkt. gives der mu-lighed for, at der kan ydes specialpædagogisk støtte i hele den periode, hvor den nyuddannede føl-ger det kompetenceudvidende forløb, uanset om den nyuddannede har opbrugt støtterammen ellerstøttetiden efter SPS-lovens §§ 5 og 6. Dette medfører, at SPS-lovens kapitel 5 om støtteramme ogstøttetid reelt ikke finder anvendelse for specialpædagogisk støtte til de særlige kompetenceudvi-dende forløb.Det foreslås med nr. 04, at den nyuddannede, der deltager i et særligt kompetenceudvidende for-løb, indgiver ansøgning om specialpædagogisk støtte til den uddannelsesinstitution, som den nyud-dannede er optaget på.