Jeg vil gerne sige tak for den meget brede tilslutning, også til dette forslag, og jeg vil gerne henholde mig til, hvad videnskabsministeren allerede har sagt under det foregående punkt, og hvad ordførerne har sagt under det foregående punkt og under dette punkt.
Derfor vil jeg bare komme med nogle ganske få bemærkninger.
Først vil jeg svare bekræftende til hr.
Jesper Langballe og fru Marlene Harpsøe.
Ja, handicappede, som er berettiget til en højere ydelse i SU-systemet, vil også i et sådant kompetenceudvidende forløb på maksimalt 6 måneder få den højere ydelse.
Det gælder i øvrigt også forsørgere, barslende.
Hvis de i det almindelige system er berettiget til en højere ydelse, er de også berettiget til en højere ydelse her.
Men de er ikke berettiget til den forlængede ydelse, som man kan få i forbindelse med barsel.
Jeg forstår godt fru Marianne Jelveds spørgsmål.
Jeg synes, at hun lige skal tage med i betragtning, at dette altså er en SU-forlængende ordning, og i erhvervsuddannelserne får man jo ikke SU.
Der får man noget andet, som er bestemt af arbejdsmarkedets parter.
Jeg forstår som sagt godt spørgsmålet.
Der er en forklaring på det, og det ville altså være et temmelig omfattende system, hvis man skulle begynde at indføre noget helt nyt og have alle erhvervsskoleelever ind i SU-systemet.
Så siger hr.
Villum Christensen, at det er et problem, at denne ydelse er lavere end dimittendsatsen.
Ja, men jeg håber da, at hr.
Villum Christensen er enig i, at når man vælger et kompetenceudvidende forløb, er det, fordi man får udvidet sine kompetencer.
Det er altså det, der er gevinsten ved at uddanne sig i stedet for at tage et job.
Det gælder jo hele vejen igennem, at man får mindre, hvis man uddanner sig, end hvis man springer ud i et job.
Til gengæld får man nogle kompetencer, hvis man uddanner sig, og sådan er det altså også her.
Så var der flere ordførere, der spurgte, hvad de nyuddannede skal leve af i venteperiode.
Det var bl.a.
fru Johanne Schmidt-Nielsen og vist nok også fru Nanna Westerby.
Ifølge lovforslaget og de bekendtgørelser, det vil blive udmøntet i, vil en venteperiode maksimalt kunne strække sig over 3 måneder, altså 3 måneder fra man er færdige med uddannelsen, til man går i gang med det kompetenceudvidende forløb.
Der tænker man bl.a.
på studerende, som bliver færdige med deres uddannelse i juni og først begynder et særligt forløb i september.
I den periode er det selvfølgelig muligt at have job eller fortsætte i eksisterende studiejob.
Man kan også søge om kontanthjælp, men spørgsmålet om, hvorvidt der kan ydes kontanthjælp eller starthjælp, vil bero på en konkret vurdering af, om der er tale om et ubrudt uddannelsesforløb, og så vidt jeg er orienteret, er det nogle overvejelser, der allerede er i SU-systemet.
Så det korte af det lange er, at hvis man vil have svar på, hvordan det her vil køre, så vil jeg svare, at det vil køre så tæt på det almindelige SU-system som muligt.
Men det vil være begrænset til unge, der har søgt uddannelser med høj ledighedsrisiko, og det vil ikke være åbent for unge, der i forvejen har mulighed for at gå videre, f.eks.
bachelorer, der kan gå i gang med en kandidatgrad osv.
Det er den skabelon, hvorover forslaget er udarbejdet.
Tak for den brede støtte.
Jeg håber, at man, hvis jeg ikke kan give tilfredsstillende svar i dag, så vil være tålmodig og spørge i udvalget.
Så skal vi nok svare lynhurtigt, sådan at lovforslaget kan blive vedtaget før den 1.
februar.