Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 94 Bilag 11
Offentligt
785818_0001.png
785818_0002.png
785818_0003.png
785818_0004.png
785818_0005.png
785818_0006.png
Til lovforslag nr.L 94
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 0. januar 2010
2. udkast(Ændringsforslag fra videnskabsministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddannede[af videnskabsministeren (Helge Sander)]
1. ÆndringsforslagVidenskabsministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. december 2009 og var til 1. behandling den 13. januar 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.HøringLovforslaget blev sendt i høring i forbindelse med fremsættelsen. Den 8. januar 2010 sendte vi-denskabsministeren de indkomne høringssvar til udvalget, og den 12. januar 2010 sendte viden-skabsministeren et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 12 spørgsmål til videnskabsministeren til skriftlig besvarelse, [som denne harbesvaret]Sammenhæng med L 95Lovforslag L 94 skal ses i sammenhæng med L 95 (SU), der er fremsat af undervisningsministe-ren og som behandles i Uddannelsesudvalget. L 95 indeholder bl.a. reguleringen af de særlige ydel-ser til deltagerne på de kompetenceudvidende kurser.3. Indstillinger og politiske bemærkningerLiberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådt af < >:Til § 21)Stk. 1, nr. 2,affattes således:»2) ansøger er ved at afslutte sin første kandidatuddannelse, professionsbacheloruddannelse, er-hvervsakademiuddannelse, videregående uddannelse på Økonomi- og Erhvervsministeriets om-råde, overbygningsuddannelse fra designskolerne eller afsluttende uddannelse fra Kunstakade-miets Billedkunstskoler, Den Danske Filmskole eller scenekunstuddannelser fra Statens Teater-skole, Aarhus Teater eller Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole«.[Inddragelse af yderligere uddannelser under reglerne]2)Istk. 1, nr. 6,indsættes efter »forløb,«: »som vil give ansøger adgang til et lovreguleret er-hverv, som den pågældende ikke i forvejen har adgang til, eller«.[Anvendelse af særlige forløb til at erhverve kompetencer, der giver adgang til lovregulerede er-hverv]Til § 33)Istk. 1, 3. pkt.,udgår », som udbydes af universiteterne«.[Præcisering af frit institutionsvalg]4)Istk. 2, 3. pkt.,indsættes efter »professionsbacheloruddannelser«: »eller videregående uddan-nelser på Økonomi- og Erhvervsministeriets område«, og », som udbydes af de i 1. pkt. nævnte in-stitutioner« udgår.[Udvidelse af hjemmel med flere af Økonomi- og Erhvervsministeriets uddannelser og præciseringaf frit institutionsvalg]5)Istk. 2, 4. pkt.,ændres »professionsbacheloruddannelserne« til: »de videregående uddannel-ser«.[Lovteknisk konsekvensændring]6)Stk. 3, 3. pkt.,affattes således:»Ministeren kan desuden fastsætte regler om, at kun gennemførelse af nærmere bestemte kandidat-uddannelser, overbygningsuddannelser fra designskolerne eller afsluttende uddannelse fra Kunst-akademiets Billedkunstskoler, Den Danske Filmskole eller scenekunstuddannelser fra Statens Tea-terskole, Aarhus Teater eller Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole skal kunne dannegrundlag for optagelse på de særlige kompetenceudvidende forløb.«[Inddragelse af yderligere uddannelser på Kulturministeriets område under reglerne og præciseringaf frit institutionsvalg]
3
BemærkningerTil nr. 1Efter en nærmere gennemgang af beskæftigelsessituationen for nyuddannede på henholdsvis Kul-turministeriets og Økonomi- og Erhvervsministeriets område er der fundet behov for at udvide denmålgruppe, der kan tilbydes de særlige forløb. Kulturministeriet har således ønsket, at også nyud-dannede fra scenekunstuddannelserne fra Aarhus Teater og Syddansk Musikkonservatorium ogSkuespillerskole bliver omfattet. Tilsvarende har Økonomi- og Erhvervsministeriet ønsket, at ikkekun deres professionsbacheloruddannelser bliver omfattet, men også f.eks. skibsføreruddannelsen.Som det fremgår af forslagets første led vil de nyuddannede, der er omfattet af målgruppen, kunkunne deltage i et særligt forløb. Forløbet kan bestå af uddannelseselementer fra flere forskelligeinstitutioner, men i så fald skal den pågældende være indskrevet ved én institution under hele forlø-bet, og den pågældende institution vil også have ansvaret for at udstede et samlet bevis for de gen-nemførte uddannelseselementer. Tilskud udbetales til den indskrivende institution.Til nr. 2I forbindelse med høringen er der flere høringsparter, der har gjort opmærksom på, at nye fagligekompetencer set i forhold til den netop gennemførte uddannelse ikke altid vil være det, der forbed-rer en nyuddannets beskæftigelsesmuligheder mest. Ved lovregulerede erhverv, som f.eks. gymna-sielærer, kan der være krav om en meget specifik fagrække på den forudgående uddannelse for at fåundervisningskompetence. Her vil muligheden for at supplere fagrækken med de manglende fag,sådan at undervisningskompetence opnås, afgørende forbedre den nyuddannedes beskæftigelsesmu-ligheder. Lovforslaget foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 3Ændringsforslaget præciserer, at de nyuddannede, der er omfattet af adgangen til de særlige for-løb, har adgang til at vælge netop det særlige forløb, som de mener tjener deres beskæftigelsesmu-ligheder bedst, og de er således ikke bundet i deres valg af institutionstype. For at ansøgeren skal fådet nødvendige udbytte af forløbet, er det dog et krav, at den pågældende opfylder adgangskravene,som gælder for de fag, som det særlige forløb er sammensat med udgangspunkt i, jf. lovforslagets §2, stk. 1, nr. 7.Til nr. 4 og 5Ændringsforslagene er dels en konsekvensændring som følge af udvidelsen af målgruppen påØkonomi- og Erhvervsministeriets område, jf. ændringsforslaget nr. 1, og dels er det en præciseringaf det frie institutionsvalg, jf. ændringsforslaget nr. 3.Til nr. 6Ændringsforslaget er dels en konsekvensændring som følge af udvidelsen af målgruppen på Kul-turministeriets område, jf. ændringsforslaget nr. 1, og dels er det en præcisering af det frie instituti-onsvalg, jf. ændringsforslaget nr. 3.
4
Lars Christian Lilleholt (V)nfmd.Henrik Høegh (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Malou Aamund (V) Jesper Langballe (DF)Mikkel Dencker (DF) Jørgen S. Lundsgaard (KF) Per Ørum Jørgensen (KF)Kirsten Brosbøl (S) Rasmus Prehn (S) Benny Engelbrecht (S) Per Husted (S) Jonas Dahl (SF)Hanne Agersnap (SF) Marianne Jelved (RV)fmd.Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
5

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 94Bilagsnr. Titel1Forslag til lov om særlige kompetenceudvidende forløb for nyuddan-nede og høringsbrev og - liste, fra videnskabsministeren2Høringssvar, fra videnskabsministeren3Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget41. udkast til betænkning5Kopi af høringssvar over L 95 (SU-loven) (Støtte til særlige kompe-tenceudvidende forløb for nyuddannede), fra undervisningsministeren6Kommenteret høringsnotat og høringssvar, fra videnskabsministeren7Høringsnotat fra undervisningsministeren8Høringssvar fra Dansk Erhverv modtaget efter fristens udløb, fra vi-denskabsministeren9Kopi af høringssvar fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium,vedrørende L 95 (SU-loven), fra undervisningsministeren10Ændringsforslag fra videnskabsministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94Spm.nr.1TitelSpm. om, hvor mange kandidater ministeren forventer, der kan overgådirekte fra det netop færdiggjorte studie til de kompetenceudvidendekurser henholdsvis i det første og i det andet halvår, til videnskabsmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke støttemuligheder under kursusforløbet der kan tilby-des for kandidaterne, der deltager i de kompetenceudvidende kurser,til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget ministeren forventer at spare på arbejdsløs-hedsunderstøttelse til kursisterne på de kompetenceudvidende kurser,til videnskabsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om indskrivningstidspunktet ikke bør være fra påbegyndelsen afforløbet og ikke fra ansøgningstidspunktet, jf. blandt andet hørings-svaret fra Aarhus Universitet, til videnskabsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om coaching, virksomhedspraktik, kompetenceafklaring og sær-lig tilrettelagte elementer, som ikke er ECTS-pointgivende, kan indgåi de særlige kompetenceudvidende forløb, til videnskabsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om mulighederne for, at uddannelsesstederne kan få dækketomkostningerne ved arbejdsmarkedsrettede elementer, der ikke erECTS-pointgivende, til videnskabsministeren, [og ministerens svarherpå]Spm. om, hvordan ministeren vil garantere, at de særlige kompeten-
2
3
4
5
6
7
6
8
9
10
11
12
ceudvidende forløb ikke fremtræder som et nyt 11. semester, der blotudskyder tidspunktet for registrering i ledighedsstatistikken, til viden-skabsministeren, [og ministerens svar herpå]Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre forløbene den nødvendigefleksibilitet i forhold til kandidaternes afslutningstidspunkt med hen-blik på at gøre det muligt, at deltagerne kan have løbende påstigningog afstigning i forløbet, til videnskabsministeren, [og ministerens svarherpå]Spm., om det vil påvirke søgningen til de særlige kompetenceudvi-dende forløb i negativ retning, at dimittenderne kan være uden nogenform for forsørgelsesgrundlag i perioden mellem uddannelsens afslut-ning og opstart af et udbudt forløb, til videnskabsministeren, [og mi-nisterens svar herpå]Spm., om ministeren forventer, at der under de foreslåede vilkår vilvære en efterspørgsel efter de nye forløb, som svarer til det omfang,som bevillingsrammen giver mulighed for - jf. lovforslagets bemærk-ninger, til videnskabsministeren, [og ministerens svar herpå]Spm. om en redegørelse for muligheden for at søge kontanthjælp iperioden mellem afsluttet uddannelse og påbegyndelse af det kompe-tenceudvidende forløb, til videnskabsministeren, [og ministerens svarherpå]Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der giver mulighedfor, at ikke ECTS-givende aktiviteter kan udløse taxameter og dermedvære en del af det kompetenceudvidende forløb, til videnskabsmini-steren, [og ministerens svar herpå]