Udvalget for Videnskab og Teknologi 2009-10
L 94 Bilag 10
Offentligt
785427_0001.png
785427_0002.png
785427_0003.png
785427_0004.png
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling
Udvalget for Videnskab og TeknologiFolketingetChristiansborg1240 København K
./.
Vedlagt fremsendes 6 ændringsforslag, som ønskes stillet i Udvalget for Viden-skab og Teknologis betænkning over lovforslag nr. L 94 om særlige kompetence-udvidende forløb for nyuddannede.
18. januar 2010
Ministeriet for VidenskabTeknologi og UdviklingBredgade 431260 København KTelefonTelefax3392 97003332 3501[email protected]www.vtu.dk1680 5408
Med venlig hilsen
E-postNetstedCVR-nr.
Helge SanderSagsnr.Dok nr.Side09-07501711934471/1
ÆndringsforslagAfministeren for videnskab, teknologi og udvikling,tiltrådt af<>:Til § 2

1)

Stk. 1, nr. 2,affattes således:»2) ansøger er ved at afslutte sin første kandidatuddannelse, professionsba-cheloruddannelse, erhvervsakademiuddannelse, videregående uddannelse påØkonomi- og Erhvervsministeriets område, overbygningsuddannelse fra design-skolerne eller afsluttende uddannelse fra Kunstakademiets Billedkunstskoler, DenDanske Filmskole eller scenekunstuddannelser fra Statens Teaterskole, AarhusTeater eller Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole,«.[Inddragelse af yderligere uddannelser under reglerne]

2)

Istk. 1, nr. 6,indsættes efter »forløb,«: »som vil give ansøger adgang til etlovreguleret erhverv, som den pågældende ikke i forvejen har adgang til, eller«.[Anvendelse af særlige forløb til at erhverve kompetencer, der giver adgang tillovregulerede erhverv]Til § 3

3)

Istk. 1, 3. pkt.,udgår », som udbydes af universiteterne«.[Præcisering af frit institutionsvalg]

4)

I stk.2, 3. pkt.,indsættes efter »professionsbacheloruddannelser«: »ellervideregående uddannelser på Økonomi- og Erhvervsministeriets område«, og »,som udbydes af de i 1. pkt. nævnte institutioner« udgår.[Udvidelse af hjemmel med flere af Økonomi- og Erhvervsministeriets uddannel-ser og præcisering af frit institutionsvalg]

5)

Istk. 2, 4. pkt.,ændres »professionsbacheloruddannelserne« til: »de vide-regående uddannelser«.[Lovteknisk konsekvensændring]

6)

Stk. 3, 3. pkt.,affattes således:»Ministeren kan desuden fastsætte regler om, at kun gennemførelse af nær-mere bestemte kandidatuddannelser, overbygningsuddannelser fra designskolerneeller afsluttende uddannelse fra Kunstakademiets Billedkunstskoler, Den DanskeFilmskole eller scenekunstuddannelser fra Statens Teaterskole, Aarhus Teater el-ler Syddansk Musikkonservatorium og Skuespillerskole skal kunne danne grund-lag for optagelse på de særlige kompetenceudvidende forløb.«[Inddragelse af yderligere uddannelser på Kulturministeriets område under reg-lerne og præcisering af frit institutionsvalg]Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
2/2
BemærkningerTil nr. 1
Efter en nærmere gennemgang af beskæftigelsessituationen for nyuddannedepå henholdsvis Kulturministeriets og Økonomi- og Erhvervsministeriets områdeer der fundet behov for at udvide den målgruppe, der kan tilbydes de særlige for-løb. Kulturministeriet har således ønsket, at også nyuddannede fra scenekunstud-dannelserne fra Aarhus Teater og Syddansk Musikkonservatorium og Skuespil-lerskole bliver omfattet. Tilsvarende har Økonomi- og Erhvervsministeriet øn-sket, at ikke kun deres professionsbacheloruddannelser bliver omfattet, men ogsåf.eks. skibsføreruddannelsen.Som det fremgår af forslagets første led vil de nyuddannede, der er omfattetaf målgruppen, kun kunne deltage i et særligt forløb. Forløbet kan bestå af ud-dannelseselementer fra flere forskellige institutioner, men i så fald skal den på-gældende være indskrevet ved én institution under hele forløbet, og den pågæl-dende institution vil også have ansvaret for at udstede et samlet bevis for de gen-nemførte uddannelseselementer. Tilskud udbetales til den indskrivende instituti-on.Til nr. 2I forbindelse med høringen er der flere høringsparter, der har gjort opmærk-som på, at nye faglige kompetencer set i forhold til den netop gennemførte ud-dannelse ikke altid vil være det, der forbedrer en nyuddannets beskæftigelsesmu-ligheder mest. Ved lovregulerede erhverv, som f.eks. gymnasielærer, kan der væ-re krav om en meget specifik fagrække på den forudgående uddannelse for at fåundervisningskompetence. Her vil muligheden for at supplere fagrækken med demanglende fag, sådan at undervisningskompetence opnås, afgørende forbedre dennyuddannedes beskæftigelsesmuligheder. Lovforslaget foreslås derfor ændret ioverensstemmelse hermed.Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
3/3
Til nr. 3Ændringsforslaget præciserer, at de nyuddannede, der er omfattet af adgan-gen til de særlige forløb, har adgang til at vælge netop det særlige forløb, som demener tjener deres beskæftigelsesmuligheder bedst, og de er således ikke bundet ideres valg af institutionstype. For at ansøgeren skal få det nødvendige udbytte afforløbet, er det dog et krav, at den pågældende opfylder adgangskravene, somgælder for de fag, som det særlige forløb er sammensat med udgangspunkt i, jf.lovforslagets § 2, stk. 1, nr. 7.
Til nr. 4 og 5Ændringsforslagene er dels en konsekvensændring som følge af udvidelsen afmålgruppen på Økonomi- og Erhvervsministeriets område, jf. ændringsforslagetnr. 1, og dels er det en præcisering af det frie institutionsvalg, jf. ændringsforsla-get nr. 3.Til nr. 6
Ændringsforslaget er dels en konsekvensændring som følge af udvidelsen afmålgruppen på Kulturministeriets område, jf. ændringsforslaget nr. 1, og dels erdet en præcisering af det frie institutionsvalg, jf. ændringsforslaget nr. 3.
Ministeriet for VidenskabTeknologi og Udvikling
Side
4/4