Retsudvalget 2009-10
L 91
Offentligt
811685_0001.png
811685_0002.png
811685_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. marts 2010Formueretskontoret2009-7003-0028JOK41403
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om kreditaftaler og lov om markedsføring (Ændringersom følge af forbrugerkreditdirektivet) (L 91), som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 8. marts 2010. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Lars Barfoed/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 18 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om kreditaftaler og lov om markedsføring

(Ændringer som følge af forbrugerkreditdirektivet) (L 91):

”Under henvisning til ministerens besvarelse af L 91 spørgs-mål 9 bedes ministeren være behjælpelig med at udarbejde etændringsforslag, der indfører et loft over ÅOP på 15 procentover diskontoen."

Svar:

En ændring af lovforslaget med henblik på at gennemføre en bestemmel-se, der indfører et loft over årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 15pct. over diskontoen, vil kunne udformes på følgende måde:“Æ n d r i n g s f o r s l a gAf…, tiltrådt af…:Til § 1

x)

Nr. 9affattes således:

”9.

§§ 11-15ophæves, og i stedet indsættes:”Kapitel 2 bLoft over årlige omkostninger i procent

§ 15 b.

De årlige omkostninger i procent i forbindelse med kreditaftaleromfattet af denne lov må ikke overstige den fastsatte referencesats medet tillæg på 15 pct. Som referencesats, jf. 1. pkt., anses den officielle ud-lånsrente, som Nationalbanken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januarog den 1. juli det pågældende år.”[Indførelse af loft over årlige omkostninger i procent (ÅOP) på 15 pct.over diskontoen]BemærkningerTil § 12
Den foreslåede nye§ 15 bi kreditaftaleloven medfører, at de årlige om-kostninger i procent (ÅOP) i forbindelse med kreditaftaler omfattet afloven maksimalt må udgøre fastsatte referencesats med et tillæg på 15pct. Som referencesats anses den officielle udlånsrente, som National-banken har fastsat henholdsvis pr. den 1. januar og den 1. juli det pågæl-dende år.Hvis de årlige omkostninger i procent overstiger det fastsatte maksimum,vil den foreslåede bestemmelse indebære, at de relevante aftalevilkårnormalt vil kunne tilsidesættes helt eller delvis i medfør af aftalelovensgenerelle bestemmelser om urimelige aftalevilkår (§§ 36 og 38 c). Der vilendvidere efter omstændighederne kunne foreligge en overtrædelse afreglerne om god markedsføringsskik i markedsføringsloven.Det bemærkes, at den gældende bestemmelse i § 22 i kreditaftaleloven(generalklausulen), som ikke foreslås ændret, fortsat vil finde anvendelseved siden af den foreslåede nye bestemmelse i § 15 b i kreditaftaleloven.Det følger af § 22, at det beløb, som forbrugeren efter aftalen skal betalesom vederlag eller omkostninger, skal nedsættes til, hvad der skønnesrimeligt, når det omhandlede beløb er urimeligt. Den foreslåede nye be-stemmelse i § 15 b i kreditaftaleloven indebærer således ikke, at det for-hold, at de årlige omkostninger i procent ikke overstiger diskontoen medet tillæg på 15 pct., automatisk vil medføre, at de årlige omkostninger iprocent må anses for rimelige.Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 9 vedrørende lovforslaget, vilregeringen ikke kunne støtte et forslag om indførelse af et loft over ÅOPpå nuværende tidspunkt.Som det fremgår af pkt. 3.9.2 i den kommenterede høringsoversigt af 12.januar 2010 vedrørende lovforslaget, har Økonomi- og Erhvervsministe-riet nedsat en arbejdsgruppe, der generelt skal se på markedet for for-brugslån, herunder på erfaringer fra andre lande vedrørende loft overÅOP. Justitsministeriet finder det rigtigst i første omgang at afvente ud-faldet af arbejdsgruppens overvejelser.
3