Retsudvalget 2009-10
L 91
Offentligt
808285_0001.png
808285_0002.png
808285_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. marts 2010Formueretskontoret2009-7003-0028ATH40177
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om kreditaftaler og lov om markedsføring (Ændringersom følge af forbrugerkreditdirektivet) (L 91), som Folketingets Retsud-valg har stillet til justitsministeren den 2. februar 2010.
Lars Barfoed/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om kreditaftaler og lov om markedsføring

(Ændringer som følge af forbrugerkreditdirektivet) (L 91):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. februar2010 fra Finansrådet m.fl., jf. L 91 - bilag 7.”

Svar:

Finansrådet, Realkreditrådet, Realkreditforeningen samt Finans og Lea-sing anfører i henvendelsen, at lovens ikrafttrædelsestidspunkt giver storeproblemer for foreningernes medlemsvirksomheder.Det anføres nærmere, at lovforslaget medfører et betydeligt arbejde formedlemmerne i forhold til ny dokumentudarbejdelse, it-udvikling samtindarbejdelse af de nye regler i organisationernes forretningsgange. Detanføres, at en periode på forventeligt to måneder fra lovforslagets vedta-gelse til dets ikrafttræden ikke vil være tilstrækkelig tid.Foreningerne henviser endvidere til, at problemet med implementerings-fristen ikke kun er et dansk problem. Det anføres således, at man i Sveri-ge har angivet en ikrafttrædelsesdato den 1. januar 2011.Justitsministeriet kan om det sidstnævnte punkt oplyse, at så vidt Justits-ministeriet er orienteret, har den svenske regering ikke på nuværendetidspunkt fremsat lovforslag om gennemførelse af forbrugerkreditdirekti-vet, men datoen 1. januar 2011 fremgår af et udkast til lovforslag.Foreningerne anfører endvidere, at der i en række andre lande (f.eks.Tyskland, Storbritannien og Frankrig) er samme problem som i Dan-mark, nemlig at loven forventes vedtaget inden den 11. juni 2010, men atde finansielle virksomheder ikke har mulighed for at forberede sig indendenne frist. Det anføres, at der i nogle af disse lande er drøftelser mellembrancheorganisationer og regeringer om, hvordan man skal forholde sigtil situationen.Baggrunden for den foreslåede ikrafttrædelsesdato den 11. juni 2010, jf.lovforslagets § 3, stk. 1, er bestemmelsen i forbrugerkreditdirektivets ar-tikel 27. Det fremgår af denne direktivbestemmelse, at medlemsstaterneinden den 11. juni 2010 skal vedtage og offentliggøre de nødvendige love2
og administrative bestemmelser for at efterkomme direktivet, og at med-lemsstaterne skal anvende disse bestemmelser fra den 11. juni 2010.Hvis gennemførelsesfristen for direktivet ikke overholdes, følger det afKommissionens faste praksis, at der kan forventes indledt en såkaldttraktatkrænkelsessag mod Danmark efter EUF-Traktatens artikel 258.I det omfang direktivet indeholder bestemmelser, der tillægger borgereog virksomheder rettigheder, følger det endvidere af EU-retten, at de be-rørte borgere og virksomheder vil kunne anlægge erstatningssøgsmålmod Justitsministeriet ved de danske domstole med påstand om erstat-ning for tab, som de pågældende borgere mv. måtte have lidt som følgeaf en for sen gennemførelse af direktivet.Justitsministeriet finder på denne baggrund, at ikrafttrædelsestidspunktetikke bør udsættes. Det bemærkes, at lovforslaget blev fremsat i december2009.
3