L 90, som det her lovforslag hedder, er blevet fremsat, fordi der kom en dom fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol tilbage i december 2008.
Det var en dom, der blev afsagt mod Storbritannien, om, at deres regler om opbevaring af dna, bl.a.
dna-profiler, var imod menneskerettighedskonventionens artikel 8 om ret til respekt for privatlivet og familielivet.
På grund af den dom har Justitsministeriet og regeringen så fremsat dette forslag om en ændring af de danske regler for opbevaring af dna-profiler på personer, der er blevet frikendt, eller hvor påtale er opgivet, så det i fremtiden kun bliver lovligt at opbevare dem i maks.
10 år.
Det er en ændring, som Dansk Folkeparti ikke er tilhænger af, og det er nok ikke noget nyt.
Vi så helst, at dna-registeret blev udbygget, og at flest mulige borgere blev registreret heri.
Dna-registeret er årsag til opklaring af mange forbrydelser og er et uundværligt arbejdsredskab for politiet i efterforskningen og opklaringen af forbrydelser, og derfor mener vi i Dansk Folkeparti, at dna-registeret burde udvides og ikke begrænses.
Havde man f.eks.
haft sådan et udvidet dna-register, kunne det være, at man f.eks.
i den aktuelle sag, der er, med Maria, der blev myrdet i Herning, måske allerede havde stået med gerningsmanden, at man allerede havde fundet frem til den person, som fuldstændig tragisk, forfærdeligt og afstumpet har myrdet den unge kvinde i Herning.
Men det har man ikke, og det er selvfølgelig rigtig, rigtig ærgerligt, men i Dansk Folkeparti mener vi, at et udvidet register netop giver mulighed for at afsløre flere forbrydere.
Politiforbundet i Danmark anfører også i deres høringssvar til forslaget, at det alt andet lige indebærer, at de efterforskningsmæssige muligheder bliver forringet, og at det bør være muligt at opbevare oplysninger om dna-profiler på sigtede, men ikke dømte, i længere tid end 10 år.
Det her forslag, L 90, har som sagt baggrund i Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom mod Storbritannien.
Som en konsekvens er Justitsministeriet så kommet med det her lovforslag.
Men i Dansk Folkeparti sætter vi lidt spørgsmålstegn ved, hvorfor man lige har valgt 10 år som en tidsfrist.
For dommen mod Storbritannien siger jo efter de oplysninger, vi har, ikke så meget om, at tidsfristen skal være 10 år.
Det, som Domstolen havde noget imod, var, at der i Storbritannien var en tidsubegrænset periode, hvor man kunne opbevare de her dna-profiler i registeret.
Så i Dansk Folkeparti spørger vi:
Hvorfor lige 10 år og ikke 12 år eller 15 år eller 20 år?
Vi så helst et mere omfattende register, og vi så også gerne, at der blev set nærmere på reglen om, hvornår man kommer i dna-registeret.
Efter vores oplysninger skal man være sigtet for en forbrydelse, der giver mere end 1½ års fængsel, og vi så gerne, at det blev ændret til 12 måneder.
Det ville i hvert fald være en måde, hvorpå vi måske kunne imødekomme, at den her frist blev sat ned til 10 år.
Det vil vi i hvert fald meget gerne se nærmere på og stille spørgsmål om til justitsministeren.
Med de ord kan jeg sige, at Dansk Folkeparti på nuværende tidspunkt ikke kan støtte forslaget i den version, det ligger i nu, men vi ser selvfølgelig frem til en god udvalgsbehandling, hvor vi vil spørge ind til de punkter i forslaget, som jeg har fremført.
Og så håber jeg, at et flertal i Folketinget, inklusive justitsministeren, vil være med på, at vi ser nærmere på, hvordan man udvider dna-registeret, ikke hvordan man indskrænker det.