Uddannelsesudvalget 2009-10
L 9 Bilag 1
Offentligt
Sagsnr.: 057.42D.121UndervisningsministerietOktober 2009Notat om høringssvar vedrørende forslag (L 9) til lov om ændring af folkeoplysningsloven(Erklæring om indhentelse af børneattester og digital regnskabsaflæggelse)I. GenereltEt udkast til lovforslag blev den 15. september 2009 sendt til høring hos 35 myndigheder, organisatio-ner m.fl. med oplysning om, at lovforslag forventedes fremsat onsdag den 7. oktober 2009. I hørings-brevet blev det fremhævet, at alle høringssvar, herunder høringssvar modtaget efter fremsættelsen, vilblive sendt til Folketingets Uddannelsesudvalg.Udkastet er desuden offentliggjort på høringsportalen.Af de 35 hørte parter har 15 afgivet høringssvar. Høringsliste med angivelse af, hvem af de hørte parterder har svaret, er indsat nedenfor som bilag 1.Lovforslaget blev fremsat torsdag den 8. oktober som lovforslag nr. L 9 (Folketinget 2009-10).II. Væsentlige bemærkninger til lovudkastetFølgende høringsparter er i det væsentlige kritiske:AOF Danmark og DUFFølgende høringsparter er neutralt indstillede/tilslutter sig forslaget:Børne- og Kulturchefforeningen, Børne- og ungdomsorganisationernes samråd, Dansk Folkeoplys-nings Samråd, Danske Handicaporganisationer, DGI og DDS, DOF, Fritid og Samfund, Fritidssamrå-det i Danmark, KL og NETOPTo høringsparter har angivet, at de ikke har bemærkninger, jf. bilag 1.1) Erklæring om indhentelse af børneattestAOF Danmark mener, at det er uhensigtsmæssigt at fastsætte regler om indhentelse af børneattester ifolkeoplysningsloven. De henstiller til, at der i stedet ændres i lov om indhentelse af børneattest i for-bindelse med ansættelse af personale m.v.Børne- og Kulturchefforeningen bakker op om forslaget og ønsker, at erklæringen skal kunne afgiveselektronisk.Børne- og ungdomsorganisationernes samråd bakker op om forslaget. Det foreslås, at en paraplyorgani-sation kan afgive erklæring på lokalforeningernes vegne for at lette administrationen.Dansk Folkeoplysnings Samråd forventer, at administrationen af indhentelsen af erklæringen bliver såubureaukratisk som muligt.DGI og DDS bakker op om forslaget.
Sagsnr.: 057.42D.121
DOF henleder opmærksomheden på, at det ikke er muligt at etablere voksenundervisning udelukkendefor børn, hvorfor afgivelse af en erklæring om indhentelse af børneattester opleves som unødigt admi-nistrativt besvær.DUF finder det problematisk, at det kun er de folkeoplysende foreninger, der vil blive underlagt enøget kontrol i relation til indhentelse af børneattester, idet foreninger, der modtager andre former fortilskud, ikke underlægges en øget kontrol. Derudover opfattes det som et problem for foreningernemed hensyn til at løfte bevisbyrden for at børneattester er indhentet, da oplysningerne ikke kan videre-gives til kommunerne. Der henvises til, at børneattesten ifølge lovgivningen skal destrueres eller låsesinde. Der stilles forslag om, at en paraplyorganisation kan afgive erklæring på lokalforeningernes vegnefor at lette administrationen. Der er en bekymring for kommunernes administration af sanktionsbe-stemmelserne, da det frygtes, at der vil være store kommunale forskelle.Fritid og Samfund tilslutter sig forslaget, men mener dog det er uklart, om pligten til at afgive erklæringogså finder anvendelse ved aktiviteter for børn og voksne sammen.Fritidssamrådet i Danmark ønsker, at erklæringen om indhentelse af børneattest skal kunne afgiveselektronisk. Derudover findes det unødvendigt, at foreninger, der alene låner lokaler, skal afgive erklæ-ring, da dette opleves som administrativt tungt.KL tilslutter sig forslaget, men forbeholder sig ret til at vende tilbage med et udvidet høringssvar, da detikke har været forelagt KL’s bestyrelse.NETOP tilslutter sig forslaget, men henstiller dog til, at bureaukratiske krav minimeres mest muligt, nårdet drejer sig om undervisning for voksne og børn sammen.BemærkningerDe fremsatte bemærkninger forventes ikke at give anledning til ændringer i L 9.Baggrunden for forslaget om afgivelse af en erklæring er et politisk ønske om at skærpe forpligtelsen tilat indhente børneattester, hvorfor det indsættes som en tilskudsbetingelse i folkeoplysningsloven, atforeningerne skal afgive erklæring på, at de indhenter børneattester i det omfang, de ansætter personale,der som led i udførelsen af deres opgaver, skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Det vurde-res at være nødvendigt, at alle foreninger, også dem, der alene låner lokaler, afgiver erklæringen, for atsikre, at der ikke er noget tilfælde, hvor der burde have været afgivet erklæring, der falder udenfor.Foreninger, der modtager andre tilskud fra kommunerne, hører ikke under Undervisningsministerietsressort.Med hensyn til ønsket om muligheden for at afgive erklæringen digitalt vil dette blive taget op til over-vejelse i forbindelse med den forestående ændring af bekendtgørelse nr. 1700 af 19. december 2006 omstøtte til folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde.Ønsket om at give paraplyorganisationerne mulighed for at afgive erklæring på lokalforeningernes veg-ne kan ikke imødekommes. Pligten til at indhente børneattesten påhviler den enkelte forening, hvorforpligten til at afgive erklæring om indhentelse heraf også må påhvile foreningen.
Sagsnr.: 057.42D.121Med hensyn til den kommunale administration af reglerne gøres der opmærksom på, at kommunalbe-styrelsen skal tilbageholde tilskuddet samt undlade at anvise lokaler, så længe der ikke foreligger en un-derskreven erklæring. Under hensyn hertil vurderes reglerne ikke at kunne udmøntes forskelligt. Kom-munalbestyrelsen kan tilbageholde tilskud, hvis den bliver opmærksom på, at der ikke indhentes børne-attester på trods af erklæring herom. Det er i bemærkningerne til loven angivet, at det almindelige pro-portionalitetsprincip finder anvendelse. Det er således op til kommunalbestyrelsen at afveje, om de iloven angivne sanktioner står mål med forseelsen.Pligten til at afgive erklæring gælder på voksenundervisningsområdet, da der kan etableres hold forbørn og voksne sammen samt for aktiviteter for børn og voksne sammen. Det anses på den baggrundfor at være nødvendigt, at der afgives erklæring om indhentelse af børneattest. Eventuelle overgreb vilsjældent finde sted i forbindelse med selve aktiviteten/undervisningen, men aktiviteten/undervisningenkan give en underviser mulighed for at skabe et tillidsforhold til barnet, som efterfølgende gør det lette-re for en potentiel krænker at udnytte barnet.Det tilføjes, at det ikke er korrekt, at børneattesten skal destrueres. Det fremgår af persondataloven, atoplysningerne (den indhentede børneattest) skal opbevares på en måde, der sikrer, at de ikke kommeruvedkommende til kendskab samt sikres mod hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, fortabelse og forrin-gelse, jf. lovens § 41, stk. 3. Med hensyn til videregivelse af oplysninger til kommunalbestyrelsen be-mærkes, at betingelserne herfor er ved at blive afklaret med Datatilsynet.2) Digital regnskabsaflæggelseAOF Danmark foreslår med hensyn til bemyndigelsen til ministeren om at fastsætte nærmere regler omdigital regnskabsaflæggelse, at bemyndigelsen gives til kommunalbestyrelsen, som kan indgå en lokalaftale med de lokale folkeoplysende foreninger.Børne- og Kulturchefforeningen ønsker, at kravet om samtlige bestyrelsesmedlemmers underskrifterbortfalder. I stedet afgives en erklæring om, at regnskabet har været forelagt bestyrelsen og er godkendtaf generalforsamlingen, hvorefter regnskab samt erklæring kan indsendes ved hjælp af digital signatur.Børne- og ungdomsorganisationernes samråd bakker op om forslaget.Dansk Folkeoplysnings Samråd bakker op om forslaget.Danske Handicaporganisationer bemærker, at de forventer, at et digitalt system til regnskabsaflæggelseforventes at være tilgængeligt for mennesker med handicap.DGI og DDS ønsker, at Idrættens Fællesråd inddrages i forbindelse med udmøntningen af ministerenshjemmel til at fastlægge nærmere regler om digital regnskabsaflæggelse.DOF og DUF gør opmærksom på, at det er vigtigt, at digital regnskabsaflæggelse bliver en mulighed ogikke en pligt for foreningerne.Fritid og Samfund bakker op om forslaget.Fritidssamrådet i Danmark formoder, at forslaget medfører, at kravet om samtlige bestyrelsesmedlem-mers underskrifter bortfalder, og at regnskabet underskrives med digital signatur.
Sagsnr.: 057.42D.121KL tilslutter sig forslaget, men forbeholder sig ret til at vende tilbage med et udvidet høringssvar, da detikke har været forelagt KL’s bestyrelse.NETOP tilslutter sig forslaget.BemærkningerBemyndigelsen er henlagt til ministeren, da det skønnes mest hensigtsmæssigt, at løsningerne på for-hånd er vurderet i samarbejde med IT- og Telestyrelsen. Det er i det fremsatte L 9 blevet præciseret, atøvrige organisationer inddrages i forbindelse med udmøntningen af bemyndigelsen. Det er samtidigblevet præciseret i L 9, at foreningerne ikke kan pålægges pligt til digital regnskabsaflæggelse.Forslaget om bortfald af bestyrelsesmedlemmernes underskrift kan ikke imødekommes, da dette er etalmindeligt gældende princip ved regnskabsaflæggelse.III I øvrigtDer er i det fremsatte lovforslag foretaget en række mindre ændringer af fortrinsvis redaktionel og tek-nisk karakter i forhold til høringsudkastet.
Sagsnr.: 057.42D.121Bilag 1Oversigt over høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af folkeoplysningsloven(erklæring om indhentelse af børneattester og digital regnskabsaflæggelse)HøringsparterJaAmatørernes Kunst & KulturSamrådAOF DanmarkBUPLBørne- og KulturchefforeningenXXXJaNejJaJaXXXXXXJaXXXXXXXNejJaJaJaJaJaXXXXXXXJaJaJaHøringssvarBemærkninger NejX
Børne- og Ungdomsorganisati- Xonernes SamrådCenter for Ligebehandling afHandicappedeDanmarks Idræts-ForbundDansk Amatørkor UnionDansk Amatør-Musik UnionDansk Amatør Teater SamvirkeDansk Blinde SamfundDanske Gymnastik- og Idræts- XforeningerDanske OrkesterdirigenterDansk FirmaidrætsforbundDansk Folkeoplysnings SamrådDansk Oplysnings ForbundDansk Ungdoms FællesrådDe Danske SkytteforeningerDanske HandicaporganisationerDet Centrale HandicaprådFolkeligt Oplysnings ForbundFolkevirkeForeningen af Heltidsledereinden for FolkeoplysningenFritid og SamfundFritidssamrådet i DanmarkKL
Sagsnr.: 057.42D.121
Kulturelle Samråd i DanmarkLiberalt Oplysnings ForbundLVU - Landsforbundet af Vok-sen- og UngdomsundervisereManuelle Fags SamrådMusisk OplysningsforbundNETOP - Netværk for Oplys- XningOplysningsforbundenes Fælles-rådSocialistisk OplysningsforbundUngdomsringenJa
XXXXX
XXX