Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 87
Offentligt
Dato:Kontor:
16. marts 2010Danskuddannelsesen-heden
J.nr.:Sagsbeh.:Fil-navn:MMHSvar på spm 16 ad L87
Besvarelse af spørgsmål nr. 16 ad L 87 stillet af Folketingets Udvalg for Ud-
lændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration den 5. marts 2010
Spørgsmål 16
”Vil ministeren i 2011 give Folketinget en evaluerende redegørelse for, om det et årefter lovforslagets vedtagelse kan konstateres, at indvandringsprøven er udarbejdetog opbygget på en sådan måde, at det for udlændinge uden særlige skolemæssigeforudsætninger er muligt at bestå den?”Svar:
Jeg kan oplyse, at der planlægges gennemført en evaluering af indvandringsprøven cirka etår efter prøvens ikrafttrædelse, og at Folketinget på den baggrund vil få forelagt en evalue-rende redegørelse. Det nærmere indhold og den nærmere gennemførelse af denne evalue-ring vil blive fastlagt på et senere tidspunkt.Jeg kan endvidere oplyse, at informationer om uddannelsesmæssig baggrund for de udlæn-dinge, der vil skulle aflægge indvandringsprøven, ikke indhentes eller registreres i udlændin-gesystemerne, da de ikke er relevante for behandlingen af de pågældende udlændinges an-søgning om opholdstilladelse i Danmark. Der vil således ikke være mulighed for at trækkesærskilt statistik på denne oplysning ud fra udlændingesystemerne.Jeg finder det endvidere vigtigt at understrege, at indvandringsprøven er udformet således,at prøvedeltagere med ringe eller ingen skolebaggrund ikke udelukkes fra at aflægge prøvenpå baggrund heraf, eftersom der er tale om en rent mundtlig prøve, der hverken forudsætterskrive- eller læsefærdigheder. Det forberedelsesmateriale, som prøvedeltageren vil kunneanvende i sit selvstudie til indvandringsprøven, er ligeledes udformet på en sådan måde, atskrive- og læsefærdigheder ikke er en forudsætning for at kunne anvende materialet.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Det ændrer imidlertid ikke det faktum, at personer med længere uddannelse må forventes athave lettere ved at tilegne sig ny viden sammenlignet med personer uden skolemæssigeforudsætninger. Det ændrer heller ikke den kendsgerning, at personer med længere uddan-nelse må forventes at skulle anvende kortere tid på forberedelse til prøven sammenlignetmed personer uden skolemæssige forudsætninger. Heri adskiller indvandringsprøven sig ik-ke fra andre prøver.Hvorvidt personer uden skolemæssige forudsætninger har mulighed for at bestå prøven af-hænger ikke alene af prøveformen og forberedelsesmaterialets form, der som nævnt ikkeforudsætter, at prøvetageren kan læse eller skrive, men også af andre centrale faktorer somfor eksempel den enkelte udlændings forberedelse til prøven. Det er her vigtigt at fremhæve,at det er den enkelte udlænding, der selv beslutter, hvordan vedkommende vil forberede sigtil indvandringsprøven, herunder for eksempel i hvilken grad den herboende ægtefælle skalinddrages i forberedelsen. Det er ligeledes den enkelte udlænding, der selv beslutter, hvor-når vedkommende finder det nødvendigt at påbegynde sin forberedelse. Der er intet, derforhindrer udlændingen i at påbegynde sin forberedelse til prøven, før vedkommende indrej-ser i Danmark med henblik på at aflægge indvandringsprøven. Det er således prøvedeltage-rens eget ansvar at forberede sig på en hensigtsmæssig måde, vedkommendes baggrundtaget i betragtning.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk