Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 87 Bilag 1
Offentligt
Vedrørende Ministeriets journal nr. 09/08468
10.11.09
Høring vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af reglerne om indvandringsprøven, advokatbistand til uledsagede
mindreårige asylansøgere, ændring af ydelsessystemet for asylansøgere m.v.)
Ved mail af 28. oktober har Integrationsministeriet anmodet om DanskFlygtningehjælps eventuelle bemærkninger til ovennævnte udkast til ændring afudlændingeloven.Vedrørende anbefalingerne om øget fokus på information og rådgivning efter afslag iførste instans kan Dansk Flygtningehjælp tilslutte sig et sådan initiativ. Rådgivning oginformation, der tager sigte på situationen efter et eventuelt endeligt afslag kan værehensigtsmæssig og fremmende for en værdig og bæredygtig tilbagevenden tilhjemlandet for de asylsøgere, der ikke får asyl i Danmark. Samtidig bør en sådanrådgivning på tidspunktet efter det første afslag tage behørigt hensyn til at afslagetendnu ikke er endeligt. Det er således helt afgørende at tilliden til asylsystemetgenerelt og sagens behandling i Flygtningenævnet i særdeleshed bevares.Yderligere skal det understreges at asylansøgeren naturligvis ikke forud for etendeligt afslag bør opfordres til at henvende sig til ambassader eller lign med henblikpå udstedelse af f.eks. rejsedokumenter.Vi kan desuden henvise til rapporten ”Lessons learned and best practices –Preparation and implementation of return operations in Denmark and MemberStates” som blev udgivet i juni 2009 på grundlag af et samarbejde mellem DanskFlygtningehjælp og Rigspolitiets Udlændingeafdeling. Særligt rapportens anbefalingnr. 2 kan fremhæves her: ”Return preparatory activities should be initiated after thefirst rejection of residency. Until a final decision is made the activities should thus beadjusted to the fact that the decision of return is not yet final.”. Rapporten kan findespå Flygtningehjælpens hjemmesidewww.flygtning.dkIndvandringsprøven
Indledningsvist bemærkes at Dansk Flygtningehjælp mener, at flygtninges adgang tilfamiliesammenføring med ægtefæller og børn ikke bør begrænses mere endallerhøjst nødvendigt. Derudover er det Flygtningehjælpens erfaring fraintegrationsarbejdet, at en vanskelig adgang til familiesammenføring samt unødigventetid i forbindelse med familiesammenføring i sig selv kan være hæmmende forintegrationsprocessen.Dansk Flygtningehjælp finder det hensigtsmæssigt som foreslået, at en eventuelindvandringsprøve aflægges i Danmark og at dette gøres på et tidspunkt, hvor der ertaget stilling til opfyldelse af de øvrige betingelser for familiesammenføring.
1/1
Dansk Flygtningehjælp finder det helt afgørende, at der dispenseres fra kravet omindvandringsprøve for ægtefæller til herboende flygtninge, som ikke kan tage opholdi hjemlandet, da der ellers kan blive tale om en krænkelse af artikel 8 i DenEuropæiske Menneskerettighedskonvention.Af hensyn til flygtningens retssikkerhed og –følelse bør det imidlertid fremgå direkteaf loven eller en efterfølgende bekendtgørelse, at flygtninge, der ikke har mulighedfor at tage ophold i hjemlandet, kan opnå familiesammenføring uden at ægtefællenskal opfylde kravet om bestået indvandringsprøve.Vedrørende muligheden for at dispensere i tilfælde af alvorlig fysisk og psykisksygdom skal Flygtningehjælpen anbefale, at man administrerer dennedispensationsmulighed på en måde, der tager rimeligt hensyn til de muligheder fordokumentation af sygdommen, der eksisterer i de pågældende lande.Af lovforslagets § 2 nr. 4 fremgår at religiøse forkyndere mv. vil få en frist på seksmåneder til at bestå indvandringsprøven.Af bemærkningerne fremgår, at Ministeren i øvrige tilfælde påtænker at indføre enfrist på 75 dage fra indrejsen til at gøre et sidste forsøg på at beståindvandringsprøven. Dansk Flygtningehjælp stiller sig stærkt undrende over for, atfamiliesammenførte får væsentligt kortere tid til at opnå det krævede niveau endreligiøse forkyndere mv.Det er vores erfaring fra vores undervisning på 17 sprogcentre, at 75 dage (2½måned) er alt for kort tid til, at ansøgerne med rimelighed kan forventes at opnå detkrævede niveau på A1 minus, med mindre de har en højere uddannelsesmæssigbaggrund. En stikprøveundersøgelse på et af vore sprogcentre viser således atkursister på danskuddannelse 1 og 2 (analfabeter og kortuddannede) gennemsnitligtanvender 2½ - 3 måneder med 18 ugentlige lektioners undervisning på at opnå detkrævede niveau. Gennemsnittet dækker imidlertid over en bred variation, og der kansåledes forventes at være en relativt stor gruppe ansøgere, der inden for denangivne frist ikke kan opnå det krævede sproglige niveau.Når hertil kommer, at den berørte gruppe ikke vil have ret til danskundervisning elleranden lærerstøttet forberedelse til prøven, men alene til et selvinstruerendemateriale, må indlæringshastigheden forventes at være lavere.Dansk Flygtningehjælp skal derfor anbefale, at ansøgere om familiesammenføringfår den samme frist som religiøse forkyndere (6 måneder) til at bestå prøven.Dansk Flygtningehjælp skal desuden anbefale, at ansøgere gives ret til at modtagedanskuddannelse som minimum op til det krævede niveau samt forberedendeundervisning til vidensdelen af indvandringsprøven.Det fremgår af bemærkningerne, at det sproglige niveau for vidensdelen af prøven ernoget højere end A1 minus, idet nogle af emnerne omfatter mere kompliceredeproblemstillinger.Så vidt Dansk Flygtningehjælp er orienteret ligger det sproglige niveau forvidensdelen af prøven imidlertid væsentligt over A1 minus. Det er såledessandsynligt at kun et mindretal af ansøgerne inden for den angivne tidsfrist og udensærskilt tilrettelagt undervisning vil kunne opnå et sprogligt niveau, der gør det muligtat gennemføre og bestå videnstesten.Dansk Flygtningehjælp skal anbefale at det sproglige niveau for videnstestensænkes til A1 minus eller det bliver muligt at gennemføre videnstesten påansøgerens modersmål.
2/2
Der henvises ikke i bemærkningerne til et niveau for det påtænkte gebyr. DanskFlygtningehjælp er vidende om at gebyret i Holland andrager ca. 2.600 kr, men dader kan forventes et noget lavere antal prøvetagere i Danmark kan gebyret forventesat blive noget højere.Dansk Flygtningehjælp ser med betænkelighed på et meget højt prøvegebyr, sombl.a. ligger væsentligt højere end øvrige prøvegebyrer og indfødsretsprøvegebyret.Et gebyr på 2.600 kr. eller mere vil udgøre en meget stor belastning for en del af defamilier, der vil være omfattet af kravet om bestået indvandringsprøve. Hertilkommer, at man ved omprøvning skal betale det meget høje gebyr endnu engang.Karensperiode til værtsfamilier, der misbruger au pair ordningen
Dansk Flygtningehjælp kan tilslutte sig en styrkelse af kontrollen af værtsfamilier,således at au pair personers rettigheder sikres bedst muligt.Udover de tre foreslåede situationer, der kan give anledning til meddelelse af ensåkaldt karensperiode, finder Flygtningehjælpen, at det kan være relevant atoverveje, om værtsfamiliens afvisning af at betale hjemrejsebillet i visse tilfælde skalgive anledning til meddelelse af karensperiode. Ifølge kontrakten er værtsfamilienforpligtet til at betale hjemrejsebilletten når au pair personen har bopæl uden forEuropa. Ifølge Flygtningehjælpens oplysninger, nægter værtsfamilier ind i mellem atbetale denne billet, hvilket kan stille au pair personen i en ganske vanskelig situation.Forenkling af ydelsessystemet
Dansk Flygtningehjælp finder en forenkling af ydelsessystemet hensigtsmæssig.Flygtningehjælpen kritiserede allerede i 2003, at asylansøgere i den indledende fasesamt asylansøgere, der har modtaget endeligt afslag, modtager lavere tillægsydelsesamt forsørgertillæg end registrerede asylansøgere.Det i bemærkningerne omtalte ekspertudvalg finder, at det eksisterendeydelsessystem rummer risici for at ramme børnefamilier uforholdsmæssigt hårdt.Udvalget anbefaler derfor, med henblik på at sikre børn i asylansøgerfamilier bedrerammer, at de kontanteydelser til børnenes underhold
fremover bliver uafhængigeaf asylsagens status. Flygtningehjælpen er meget enig heri. Ifølge bemærkningernetil det fremsendte udkast til lovforslag er regeringen ligeledes enig i at de kontanteydelser til børnenes underhold bliver uafhængige af, hvilken fase forældrenesasylsag befinder sig i.Dansk Flygtningehjælp finder således at, forslaget om, at der ved udbetaling afforsørgertillæg til asylansøgere med børn ikke længere skelnes mellemasylansøgere i registreringsfasen og afviste asylansøgere, for så vidt er positivt.Flygtningehjælpen finder det imidlertid beklageligt, at forsørgertillægget fastholdes pået lavere niveau i den indledende fase, og at man således med forslaget fastholder atydelsernes til børnenes underhold i et vist omfang afhænger af asylsagens status.Også i den indledende fase er der behov for at sikre børnefamilierne rimeligeøkonomiske rammer. Asylansøgere kan ofte, helt uden at de (og da slet ikke deresbørn) har nogen indflydelse herpå, befinde sig ganske længe i den indledende fase.Flygtningehjælpen anbefaler derfor at hele § 42b, stk. 5 ophæves.Derudover anbefaler Flygtningehjælpen at de kontante ydelser til børnenesunderhold opretholdes på samme niveau også i de tilfælde, hvor familien er omfattet
3/3
af en vederlagsfri bespisningsordning og samtidig er omfattet afkostpengeordningen. De forhold der kan fører til, at asylansøgere overføres tilkostpengeordning, herunder manglende samarbejde om udsendelse, er typisk heltuden for børnenes indflydelse og i øvrigt irrelevante for børnenes behov. Børnenebør ikke rammes økonomisk i denne situation, som i forvejen kan være ganskevanskelig for dem på grund af det pres, som forældrene typisk er under.Flygtningehjælpen finder det positivt, at der ikke sker nedsættelse aftillægsydelsen
efter endeligt afslag. Både af hensyn til trivslen i Danmark frem til udrejsen og medhenblik på at sikre og forbedre mulighederne for reintegration i hjemlandet er detvigtigt for afviste asylansøgere at fortsætte deltagelsen i undervisning og aktivering.Fastholdelse af motivationen til deltagelse heri er derfor væsentligt.Deltagelse i ungdomsuddannelse
Asylansøgernes kompetencer bør bevares og gerne styrkes under opholdet iDanmark. Dette både til gavn for den enkelte, samt for hhv. Danmark ellerhjemlandet alt efter om ansøger får opholdstilladelse her eller skal vende tilbage til sithjemland. En præcisering af hjemlen til at tilbyde deltagelse i enungdomsuddannelse ses derfor som et positivt skridt.Udvidet advokatbistand til uledsagede mindreårige
Flygtningehjælpen finder forslaget med udvidet advokatbistand til uledsagedemindreårige meget positivt. Af hensyn til at sikre en korrekt afgørelse af sagenallerede i første instans og sikre barnets tarv skal Flygtningehjælpen imidlertidanbefale at man beskikker en advokat for den mindreårige allerede underUdlændingeservices behandling af sagen.Dansk Flygtningehjælp takker for muligheden for at fremsætte bemærkninger til detfremsendte udkast til lovforslag.Med venlig hilsenAndreas Kamm
4/4