Trafikudvalget 2009-10
L 86
Offentligt
793998_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. februar 2010
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 21. december 2009 stillet mig følgende spørgsmål 1vedrørende L 86 – Forslag til lov om anlæg af en udbygning af Nordvestbanenmellem Lejre og Vipperød, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Per Clausen EL.

Spørgsmål 1:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor det skønnes nødvendigt – samtidigmed at der anlægges det manglende dobbeltspor fra Lejre til Vipperød – tilligeat planlægge at udvide ”Skovvejen” fra Elverdam til Svebølle fra 2 til 4vejbaner"

Svar:

Det er med transportaftalen af 29. januar 2009 om ”En grøn transportpolitik”besluttet at den kollektive transport skal løfte det meste af fremtidens vækst itrafikken. Regeringen har derfor sammen med partierne bag transportaftalenigangsat en lang række investeringer og initiativer der bl.a. vil styrke banen,herunder etablering af dobbeltspor på Nordvestbanen.Det er imidlertid ikke al trafik der kan foregå med f.eks. bane. Der vil derforfortsat være behov for at udbygge vejnettet dér, hvor behovet for at forbedrefremkommeligheden er størst, til gavn for borgere og erhvervsliv. En udvidelseaf Skovvejen skal ses i denne sammenhæng. Skovvejen mellem Holbækmotor-vejen og Kalundborg – via færgeforbindelsen mellem Kalundborg og Århus – eren del af hovedforbindelsen mellem Sjælland og Jylland. Kalundborg Havn ersamtidig en vigtig godshavn. Fremkommeligheden på strækningen kan forbed-res betydeligt gennem en række målrettede opgraderinger, som samtidig vilkunne indgå som elementer i senere fuld udbygning af strækningen til motor-vej.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed