Trafikudvalget 2009-10
L 86 Bilag 4
Offentligt
Til lovforslag nr.L 86
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 4. februar 2010
Betænkningover
Forslag til lov om anlæg af en udbygning af Nordvestbanen mellem Lejreog Vipperød[af transportministeren (Lars Barfod)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. december 2009 og var til 1. behandling den 15. december 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transportministerensendte den 23. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingssamlingen 2008-09, TRU alm.del – bilag 637. Den 10. december 2009 sendte transportministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 16 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som denne har be-svaret.2. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at processen omkring anlæg af det andet spor mel-lem Lejre og Vipperød er et eksempel på langsommeligheden i dansk trafikplanlægning. Det er nokét af de baneprojekter, der har været længst undervejs, idet dronningen allerede i maj 1980 under-skrev en anlægslov. Banestyrelsen gennemførte i 1998 en indledende projektering af anlæg af etandet spor på strækningen, og i 2002 blev det opdateret og præciseret−bl.a. med en undersøgelseaf mulighederne for en etapevis udbygning og en højere strækningshastighed.Nu står vi så – måske – ved målet. For nok er Folketinget i færd med at behandle en anlægslov forbanestrækningen Lejre-Vipperød, men det er ikke ensbetydende med, at anlægsarbejdet også går igang. Belært af dårlige erfaringer kan der ske det, at projektet udsættes endnu engang.I Enhedslisten krydser vi fingre, håber det bedste, og vil derfor også give vores fulde støtte til pro-jektet. Vi vil på enhver måde bidrage til, at anlægsarbejdet igangsættes så hurtigt som muligt.Nordvestbanen har mange gode muligheder for at tiltrække langt flere rejsende end de ca. 15.000,der i dag benytter banen. Den betjener såvel større provinsbyer som en række halvstore stationsby-
2
er. Befolkningstætheden kan ikke være bedre, og der er relativt gode tilbringerbusser. Alle betingel-ser for at få passagertallet til at vokse er til stede. Det eneste, der mangler er først dobbeltsporet Lej-re-Vipperød og sidenhen et dobbeltspor Holbæk-Kalundborg. Men der mangler også, at der ikkesatses på både at udbygge bane og vej. Der skal ikke være balance i trafikinvesteringerne.Enhedslisten mener ikke, at det er tilstrækkeligt blot at anlægge det andet spor mellem Lejre ogVipperød. Der skal satses på den dobbeltstrategi, der dels udbygger den kollektive trafik kraftigt,dels samtidig sætter en prop i biltrafikken; ja, biltrafikken skal helst hæmmes. Kun derved sker derden ønskede overførsel fra vej til bane. Det viser de gode erfaringer fra f.eks. Schweiz.Med dobbeltsporet kan der køre tog fire til seks gange i timen i hver retning−en betydelig for-bedring i forhold til i dag. Derved reduceres rejsetiden med 8-15 minutter, dog afhængig af ledigkapacitet mellem Roskilde og København.Efter anlæg af nybygningsløsningen vil der være en langt større kapacitet mellem København ogRoskilde og dermed også basis for at forøge togtrafikken på strækningen, herunder også at forøgehastigheden.Enhedslisten vil på basis heraf foreslå, at timemodellen også kommer til at omfatte sjællandskestationer, og at det ikke kun er togtrafikken mellem landets største byer der kommer ned på en time.Ikke alle bor i metropoler. Også mindre og mellemstore provinsbyer har et legitimt krav på en mo-derne og hurtig togdrift.Samfundet får ikke det fulde udbytte af de investeringer, der gøres i jernbaneprojekter, når det bå-de planlægges at udbygge jernbanen, og det samtidig planlægges at udvide Holbækmotorvejen fraFløng til Roskilde vest fra fire til seks vognbaner samt Skovvejen fra Elverdam til Svebølle fra to tilfire vognbaner. Biltrafikken vil efter udbygningen på de parallelt forløbne motor- og motortrafikve-je råde over ti spor mod jernbanens to spor. Det er ikke på dén måde, der dæmmes op for trafikkensalt for store udslip af klimaskadelige stoffer på.I svaret på spørgsmål nr. 1 henviser transportministeren til, at en udbygning af Skovvejen er nød-vendig, af hensyn til at der er mange bilister, der ikke har mulighed for at benytte den opgraderedebane, og at der derfor er behov for at udbygge vejnettet, bl.a. for dem, der skal videre til Jylland.Imidlertid ses der hermed bort fra, at færgehavnen i Kalundborg er lokaliseret lige ved stationen, ogder ses også bort fra, at ikke al godstrafik mellem Jylland og Sjælland skal transporteres ad lande-vej, også bane/skib kan bruges til transport af gods.Ifølge »STATIONSSTRUKTUREN I DANMARK− en undersøgelse«(Banedanmark, 2001) erder basis for et togstop i Roskilde Sydvest, hvor der er et passagerunderlag på 8.-10.000. Mangeforstadsstationer landet over har et betydeligt mindre passagerunderlag, men klarer sig ganske godtdermed. Der blev i spørgsmål nr. 9 ikke spurgt til passagerunderlaget i Lille Syds opland, som mini-steren tolker det, men på Nordvestbanen, hvor passagerstrømmen er en del større.Enhedslisten har nogle bemærkninger af praktisk karakter. Det første drejer sig om de problemer,der vil opstå under anlægsarbejdet, når der gennemføres totalspærring af sporene.Dette vil ske i den periode, hvor pendlertrafikken er lavest, nemlig om sommeren, og det er for-nuftigt nok. Men det giver til gengæld problemer for de mange feriecyklister, der bruger banen tilog fra færgerne til Samsø og Jylland via Kalundborg. Ministeren er ikke indstillet på at tilvejebringeerstatningsbefordring for feriecyklister, ligesom der heller ikke ydes erstatningsbefordring for andrecyklister i forbindelse med sporspærringer. Det er ikke særlig kundevenligt.Mere problematisk er det, at lovforslaget ikke nævner, at til de miljøproblemer, der knytter sig tilNordvestbanen, hører også, at banen vil blive betjent af dieseltog. Det gælder både de snart 30 årgamle diesellokomotiver (litra ME), og – kun hvis IC4-togene indsættes – IC3-togene.
3
Selv om sidstnævntes miljøregnskab er godt, er og bliver det dog et dieseltog, med alt hvad det nuindebærer af forurening med partikler, SO2, CO2, kulbrinter m.v. Så det undrer, at forholdet sletikke er omtalt i lovforslaget.Enhedslisten finder det ikke acceptabelt, at ministeren i sit svar på spørgsmål nr. 4 affærdiger pro-blemet med, at der ikke forventes en ændring af materieltype. Nej vist, men den øgede togdrift vilalt andet lige forøge emissionsniveauet, og det var det, ministeren blev bedt om at forholde sig til.Der henvises her til lovforslagets bemærkninger, pkt. 8.1. og især pkt. 8.2, hvor det hedder, at der»forventes en reduceret udledning af CO2. I det følgende redegøres nærmere herfor«.Dette sker blot ikke »i det følgende«, for nok gøres der rede for en række naturforhold og hensy-net til dyreliv og naturforhold, men ikke til emissioner fra den forøgede togdrift. Det nærmeste, be-mærkningerne kommer ind på forholdet, ses i skemaet »Samlet vurdering af lovforslagets konse-kvenser«. Her gentages påstanden om, at det ekstra spor forbedrer muligheden for bæredygtigtransport, idet overflytning af bilture til jernbane vil kunne reducere udledningen af CO2. Dette erisoleret set korrekt, men udsagnet er tvivlsomt, når det sammenholdes med, at der skal ske en op-gradering af Skovvejen til motorvej, og at Holbækmotorvejen fra Fløng til Roskilde Vest udvidesfra fire til seks vognbaner.Besynderligt er det også, at når nu lejlighed gives, udbygges Tølløse Station ikke, så den lever optil kravene om størst mulig fleksibilitet i togdriften. Det indebærer, at Regionstog dermed får færremuligheder for at kunne indsætte flere tog mellem Tølløse og Holbæk, men også her er det destramme budgetter, der sætter grænserne for, hvad den kollektive trafik kan og må.Betyder det så, at ministerens ønske−som beskrevet i »En jernbane i vækst«−om at få mest mu-ligt ud af banenettet ved at køre med flere tog på de samme strækninger alligevel ikke skal tages forpålydende? Hvis ja, er det besynderligt, for ministeren ønsker jo at overføre den konkurrencemodel,der bruges inden for luftfarten, til togtrafikken, hvilket af fysiske årsager godt kan være svært. Ikkedesto mindre vil en direkte sporforbindelse fra Tølløsebanen til begge gennemgående hovedsporgive store fordele for Regionsbanen, idet der så vil kunne køre flere tog mellem Tølløse og Holbæk,og for passagererne, der herved spares for togskifte.Det er kritisabelt, at det også her er den stramme anlægsøkonomi, der blokerer for, at såvel de rej-sende som operatørerne og samfundet får det fulde udbytte af udbygningen.Selv om det ikke indgår i lovforslaget, mener Enhedslisten, at der bør ophænges køreledninger fraRoskilde til Holbæk og videre til Kalundborg. Alternativet er, at arbejdspladsen alligevel om føje årskal etableres, når banen skal elektrificeres, og at etablere en arbejdsplads er jo ikke helt billigt.Når nu ministeren og Trafikstyrelsen vogter så meget over omkostningerne, er det oplagt at se på,hvad der kan spares ved at elektrificere hele strækningen nu, hvor man alligevel er i gang, og efterHolbæk at fortsætte med at udbygge resten af Nordvestbanen til Kalundborg til dobbeltspor samt atse på, hvordan Odsherredsbanen bedre kan integreres i den sjællandske regionaltogtrafik. De snæv-re økonomiske rammer, ministeren her anlægger, er med til at blokere for en bæredygtig togtrafik.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Jens Vibjerg (V) Flemming Damgaard Larsen (V)fmd.Kristian Pihl Lorentzen (V)Hans Christian Schmidt (V) Karsten Nonbo (V) Kim Christiansen (DF) Pia Adelsteen (DF)
4
Henriette Kjær (KF) Helge Adam Møller (KF) Magnus Heunicke (S) Jens Christian Lund (S)Poul Andersen (S) Klaus Hækkerup (S) Pia Olsen Dyhr (SF) Jesper Petersen (SF)Johs. Poulsen (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)24Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311112
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 86Bilagsnr.123Spm.nr.12TitelTidsplan for udvalgsbehandlingen af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra transportministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 86TitelSpm. om at udvide »Skovvejen« fra Elverdam til Svebølle fra to tilfire vejbaner, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at realisere regeringens målsætning om, at trafikvækstenskal ske i den kollektive trafik, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvad vil det koste at anlægge de nødvendige sporforbindel-ser på Tølløse Station, så der derved kan opnås direkte sporforbindel-se fra Tølløsebanen til begge de gennemgående hovedspor på Nord-vestbanen, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lovforslaget ikke omtaler de forureningsproblemer,der knytter sig til, at Nordvestbanen vil blive trafikeret med dieseltog,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste at udbygge strækningen Holbæk-Kalundborg med det manglende dobbeltspor, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste at elektrificere Nordvestbanen tilhenholdsvis Holbæk og til Kalundborg, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor meget det vil koste på et senere tidspunkt at skulleetablere arbejdspladsen på ny for at elektrificere Nordvestbanen, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke barrierer der hindrer, at Odsherredsbanen integreres iden øvrige sjællandske regionaltogtrafik, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om mulighederne for at anlægge en regionaltogstation i Roskil-de Sydvest, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken erstatningsbefordring der vil blive tilbudt de mangeferiecyklister, der benytter Nordvestbanen til/fra færgerne i Kalund-borg i perioder med total sporspærring mellem Lejre og Vipperød, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke muligheder der findes for at fremskynde ibrugtag-ningen af dobbeltsporet Lejre-Vipperød, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren har kendskab til, at det har varet 6 til 8 år at an-lægge en motorvejsstrækning på ca. 20 km., efter at denne er blevet
3
4
5
6
7
8
910
11
12
6
13
14
15
16
vedtaget i Folketinget, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorvidt der er taget stilling til andre muligheder end anlægaf dobbeltsporet Lejre-Vipperød, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvilke initiativer ministeren vil tage for at få pendlerbilistertil at benytte den udbyggede Nordvestbane, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvor stor en rejsetidsreduktion der vil kunne ske på stræk-ningen Holbæk-Kalundborg efter anlæg af dobbeltsporet Lejre-Vipperød, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om mulighederne for en udbygning af den enkeltsporede bane-strækning Holbæk-Kalundborg til dobbeltspor eller anlæg af længereoverhalingsspor, til transportministeren, og ministerens svar herpå