Trafikudvalget 2009-10
L 86 Bilag 2
Offentligt
Udkast
NOTAT
MINISTERENDato9. december 2009Dok.idJ. nr.500-71Deres ref.Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om anlæg af en udbygning af
Nordvestbanen mellem Lejre og Vipperød (L 86)
Et udkast til lovforslag har fra den 18. september til den 9. oktober 2009 væretsendt i høring. Lovforslaget har også været offentliggjort på høringsportalen.Projektet, der fremmer mulighederne for bæredygtig transport, indgår som endel af trafikaftalen af 29. januar 2009, ’En grøn transportpolitik’, mellem rege-ringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance og det mellemdisse partier indgåede jernbaneforlig af 22. oktober 2009, ’En moderne jernba-ne’.Følgende myndigheder og organisationer m.v. er blevet hørt: Advokatsamfun-det, Arriva Skandinavien, A/S Hads-Ning Herreders Jernbane, BAT, Branche-foreningen Dansk Kollektiv Trafik, CFL cargo Danmark ApS, Danmarks Natur-fredningsforening, Dansk Cyklist Forbund, Dansk Erhverv, Danske Handicap-organisationer, Dansk Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, DanskeRegioner, Danske Speditører, DB Schenker Rail Scandinavia A/S, DI Trans-port, DSB, DSBFirst, DSB S-tog A/S, Fredningsnævnet for Vestsjælland, Fred-ningsnævnet for Østsjælland, Friluftsrådet, Hector Rail AB, HK Trafik & Jern-bane, Holbæk Kommune, Hovedstadens Lokalbaner A/S, Jernbanernes Ar-bejdsgiverforening, Kalundborg Kommune, Kommunernes Landsforening, Lej-re Kommune, Lemvigbanen, Lokalbanen A/S, Metroselskabet, Metro ServiceA/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Movia, NEG Niebüll GmbH, NOAH-trafik, Nord-Ostsee-Bahn GmbH (NOB), Nordjyllands Trafikselskab, NordjyskeJernbaner A/S, Regionstog (Lollandsbanen), Regionstog (Vestsjællands Lokal-baner), Regionstog (Østbanen), Region Sjælland, Roskilde Kommune, Sund &Bælt, Sydtrafik, Teknologisk Institut, Transport & Service Handel, VestbanenA/S ved Arriva og Øresundsbro Konsortiet.1. Høringssvarene med bemærkninger
./.
Trafikstyrelsen har modtaget 14 høringssvar. De modtagne høringssvar er ved-lagt som bilag til høringsnotatet.I det følgende gennemgås de væsentligste emner fra høringssvarene. Trans-portministeriets bemærkninger er anført i kursiv. Høringssvarene er gennem-gået i hovedtræk, hvorfor ikke alle forhold i høringssvarene er kommenteret.
I afsnit 2 sammenfattes ændringerne i det fremsatte lovforslag i forhold til detlovudkast, som har været i høring.Høringssvarene har navnlig vedrørt følgende emner:1.1. Generelle bemærkninger
Danske Handicaporganisationer (DH) påpeger, at det er vigtigt, at der i forbin-delse med projektet etableres tilgængelige passager under banelegemet for pas-sagerer og fodgængere. Endvidere påpeger DH, at flest muligt skal kunnekomme frem til stationerne, benytte stationernes faciliteter og stige om bord påtoget med mindst mulig behov for assistance fra personalet. Herudover påpe-ger DH, at midlertidige adgangsveje, tilgange til perroner mv. i forbindelse medselve anlægsfasen ikke må afskære mennesker med handicap fra at benytte sta-tionen uden der tilbydes alternative transportformer. Ligeledes er det nødven-digt, at de busser, der sættes ind i de perioder, hvor det ikke er muligt at benyt-te tog, skal kunne medtage personer med handicap/nedsat mobilitet.Bemærkninger:Ved udformning af adgangsveje til perronerne er der taget hensyn til de krav,der stilles for, at handicappede og bevægelseshæmmede kan færdes på statio-nen. Blandt andet etableres elevatorer i forbindelse med gangtunneler oggangbroer.Hensyn til handicappede i forbindelse med etablering af de midlertidige ad-gangsveje, erstatningstransport i forbindelse med totalspærring af banen ogøvrige tiltag for handicappede og bevægelseshæmmede i anlægsfasen vareta-ges af anlægsmyndigheden (Banedanmark) i forbindelse med detailprojekte-ringen af projektet.Kalundborg Kommune imødeser vedtagelsen af lovforslaget og forventer, at an-lægsarbejdet udføres med mindst mulig gene for passagererne på Nordvestba-nen.Bemærkninger:I anlægsfasen forudsættes tre perioder med totalspærring af togtrafikken påop til tre måneder hver. Spærringerne søges placeret i sommermånederne,hvor pendlertrafikken er mindst, og i perioderne med totalspærring tilbydeserstatningstransport med bus. Der vil fortsat kunne køre tog mellem Kalund-borg og Holbæk i anlægsfasen. Passagerer videre mod København vil i perio-der med totalspærring blive transporteret i bus mellem Holbæk og Roskilde.Herudover vil der i byggeperioden i vid udstrækning skulle arbejdes medweekendspærringer, ligesom langsom kørsel under passage af byggearbejds-pladser vil forstyrre den daglige toggang i de år, anlægsarbejdet står på. Ba-
Side 2/2
nedanmark og DSB vil sørge for, at de berørte passagerer i god tid forindeninformeres om de gener for trafikken, der måtte være.Region Sjælland og Rådet for Bæredygtig Trafik påpeger, at en udbygning afstrækningen bør ske så hurtigt som muligt af hensyn til regionens pendlere ogandre togrejsende således, at strækningen kan tages i brug før 2017.Bemærkninger:Det er siden den eksterne høring over lovforslaget blevet afklaret, at det eks-tra spor nu forventes at kunne tages i brug i 2015.Regionstog og Rådet for Bæredygtig Trafik har påpeget, at Tølløse station i for-bindelse med ombygningen bør indrettes, så der bliver direkte sporforbindelsefra Tølløsebanen til begge de gennemgående hovedspor. På denne måde bliverdet muligt at køre mere end ét tog pr. time i hver retning mellem Tølløse ogHolbæk. Regionstog antager, at den niveaufri passagemulighed, der vælges somerstatning for overkørslen Kvarmløsevej/Tølløsevej, ikke i sig selv influerer påstationens trafikafviklingskapacitet.Regionstog er tildelt kapacitet og udfører togtrafik på delstrækningen Tølløse –Holbæk og har gennem en årrække ønsket omfanget af denne trafik udvidetmed henblik på flere direkte forbindelser uden togskifte mellem Tølløsebanenog Holbæk. Regionstog overvejer endvidere at udføre gennemkørende togtrafikfra Tølløsebanen ad Nordvestbanen til Roskilde. Til understøttelse heraf vil Re-gionstog investere i GSM-R (radiosystem) og ECTS (togkontrol) til deres togsåledes, at det allerede i overgangsfasen til ERTMS (det nye signalprogram) vilvære muligt at køre på strækningen med ATC-overvågning (det nuværendetogkontrolsystem).Bemærkninger:Direkte sporforbindelser til Tølløsebanen fra begge hovedspor på Tølløse sta-tion indgår ikke i projektet.Trafikstyrelsen har vurderet, at omkostninger til og konsekvenser af etable-ringen af en ny sporforbindelse vil være så omfattende, at de ikke vil kunneopvejes af de mulige gevinster herved.Etablering af en direkte sporforbindelse, der kan passeres med højere hastig-hed, vanskeliggøres af kurveforhold på Tølløse station. Kurveforholdene be-tyder, at Tølløsebanen skal flyttes i forhold til dets nuværende trace, hvilketvil medføre nedlæggelse af privatbanens remise på Tølløse station. Tølløseba-nens nye sporforløb vil endvidere betyde, at overkørslen ved Jernbanevej iTølløse skal ombygges eller erstattes af en niveaufri skæring.
Side 3/3
Sikringsteknisk kræver etableringen af den nye forbindelse mellem de to jern-baner, at privatbanens sikringsanlæg i Tølløse nedlægges, og at sporene ind-bygges i Banedanmarks sikringsanlæg. Dette vil først være teknisk og øko-nomisk realistisk at gennemføre i forbindelse med Banedanmarks signalpro-gram og dermed etablering af det nye signalsystem European Railway Traf-fic Management System (ERTMS) og udskiftningen af sikringsanlæggene påNordvestbanen.1.2. Naturforhold
Lejre Kommune har påpeget, at kommunen ser med stor alvor på udvidelsen afNordvestbanen i relation til naturbeskyttelse og offentlighedens adgang.Kommunen påpeger, at en ny cykel- og gangbro øst for Bøgebakken til erstat-ning for den eksisterende rekreative stibro mellem Lejre By og Ledreborg Godsikke er omtalt i udkastet til lovforslag.Bemærkninger:Broen ved Bøgebakken berøres ikke af udbygningen, hvorfor den ikke er om-talt i miljøredegørelsen. Her gøres kun rede for de broer, der berøres af pro-jektet. På baggrund af Lejre Kommunes henvendelse i 2008 vedr. broen vedDellingevej har Trafikstyrelsen projekteret en stibro og indarbejdet denne iprojektet som erstatning for nedrivningen af den eksisterende vejbro.Der er med miljøredegørelsen gjort rede for de foranstaltninger, der er nød-vendige for at begrænse konsekvenserne for naturområder og for at bevareden økologiske funktionalitet i forhold til bilag IV-arten, markfirben. Disseforanstaltninger er indarbejdet i projektet.Kommunens forslag til etablering af yderligere stiforbindelser har ikke givetanledning til ændring af projektet, idet der på nuværende tidspunkt ikke ermulighed for at indarbejde yderligere udgiftskrævende forslag, da dette ikkekan rummes af anlægsbevillingen, der med projektets vedtagelse ligger fast.1.3. Jernbaneoverkørsler og niveaufri passagemuligheder
Dansk Jernbaneforbund ser med tilfredshed på, at der sker en tiltrængt udbyg-ning af Nordvestbanen, men for at tilgodese sikkerheden på strækningen, børsamtlige jernbaneoverkørsler nedlægges i forbindelse med projektet.Bemærkninger:Det fremgår af lovforslaget, at fire offentlige og en privat jernbaneoverkørselnedlægges og erstattes med niveaufri passagemuligheder. Det betyder, atsamtlige overkørsler mellem Roskilde og Holbæk nedlægges.
Side 4/4
Holbæk Kommune indstiller, at der med hensyn til niveaufri passage i Tølløseby vælges Fakta-løsningen i stedet for Sofievejsløsningen, som Trafikstyrelsen iførste omgang havde indstillet. Kommunen og borgerne i Tølløse er ikke inte-resserede i, at Sofievejsløsningen gennemføres, da den har for omfattende kon-sekvenser i forhold til antallet af ekspropriationer på Sofievej.Bemærkninger:Trafikstyrelsen tager Holbæk Kommunes valg af anlæg, der erstatter jernba-neoverkørslen i Tølløse, til efterretning, idet kommunen har oplyst, at kom-munen afholder meromkostninger til anlægget udover de 63,6 mio. kr., der erafsat til Sofievejsløsningen.Den ønskede udformning af anlægget tager udgangspunkt i Fakta-løsningenfra den i 2006 udsendte høringsudgave af VVM-redegørelsen for projektet.Der er dog efter ønske fra kommunen foretaget tilpasninger af løsningen bl.a.ved tilslutningen af vejunderføringen til Kvarmløsevej.Anlægget er i den nye udformning godkendt af kommunen som vejmyndighedbl.a. på baggrund af en revision af tilgængelighed og trafiksikkerhed.Rådet for Bæredygtig Trafik foreslår, at det undersøges, om der i stedet for enny gangbro i Tølløse kan etableres en gangtunnel eventuelt på den måde, at denforeslåede nye gangtunnel ved den nuværende overkørsel forsynes med direkteforbindelse til perronerne. Dette begrundes i, at de fleste tog til/fra Tølløseba-nen bliver gennemkørende, således at omstigning i Tølløse undgås. En tilsva-rende kombineret løsning kunne overvejes i Vipperød, således at der kun bliverén tunnel, som naturligvis skal kunne benyttes af handicappede.Bemærkninger:En sådan løsning har været undersøgt, men det giver nogle meget lange ram-per. Løsningsforslaget forudsætter gennemkørende Regionstog, hvilket ikkelader sig gøre. Derudover skal der tages højde for passagerflow ved uregel-mæssig drift, og i den forbindelse vil det være uhensigtsmæssigt, at passage-rer til Regionstog skal helt hen til en sådan tunnel og tilbage igen.I Vipperød etableres både en handicapvenlig perrontunnel med adgang tilÆblehaven og en stiunderføring i det tidligere overkørsels-tracé.1.4. Øget strækningshastighed og elektrificering
DI – Organisation for erhvervslivet og Rådet for Bæredygtig Trafik foreslår, atstrækningshastigheden øges til 200 km/t og ikke kun til 160 km/t som detfremgår af lovforslaget. Endvidere foreslås, at strækningen elektrificeres ellerforberedes på eldrift.
Side 5/5
Bemærkninger:Efter gennemførelsen af udbygningen vil hastigheden kunne øges fra de nu-værende 120 km/t til 160 km/t. Hastigheden kan ikke uden betydelige omlæg-ninger af det eksisterende spor øges til over 160 km/t grundet kurverne påstrækningen mellem Roskilde og Holbæk, hvorfor projekteringsloven ikke fo-reskrev en undersøgelse af hastigheder over 160 km/t. Det ekstra spor place-res ved siden af det eksisterende spor og følger derfor linjeføringen på deneksisterende jernbane.I anlægsfasen ombygges broerne mellem Lejre og Vipperød. De nye broer vilblive bygget efter en profil, der giver plads til en eventuel senere elektrifice-ring af Nordvestbanen. Opsætning af køreledningsmaster i forbindelse medudbygningen ligger uden for projektets økonomiske rammer.2. Ændringer i det fremsatte lovforslag i forhold til det lovudkast,
som har været i høring
Transportministeriet har foretaget følgende ændringer i det fremsatte lovfors-lag i forhold til det lovudkast, som har været i høring:Det fremgår af jernbaneforliget af 22. oktober 2009, ’En moderne jernbane’, atudbygningen af Nordvestbanen forventes at kunne tages i brug i 2015. Be-mærkningerne til lovforslaget er på denne baggrund justeret, så det ikke længe-re fremgår, at udbygningen forventes at kunne tages i brug i 2017.I forhold til den niveaufri passage i Tølløse by, der erstatter jernbaneoverkørs-len, etableres et erstatningsanlæg henover den grund, hvor Fakta supermarkeder beliggende i dag. Der er tale om en tilpasning af den Fakta-løsning, som Tra-fikstyrelsen præsenterede i høringsudgaven af VVM-redegørelsen i 2006. Hol-bæk Kommune har oplyst, at meromkostninger til anlægget udover de 63,6mio. kr., der var afsat til den oprindeligt foreslåede løsning (Sofievejsløsnin-gen), afholdes af kommunen.Lejre Kommune kan indtil den 1. februar 2010 afklare, hvorvidt kommunen viletablere en stiforbindelse under jernbanen, hvor Elverdamsstien kan føres un-der. Eventuelle merudgifter til denne underføring afholdes af Lejre Kommune.Projektet er – inden for lovforslagets rammer - blevet justeret, idet det med af-tale af 2. december 2009 (tillæg til aftale af 22. oktober 2009 om Nye initiativersom led i udmøntning af puljer) er blevet besluttet, at der afsættes 3,5 mio. kr.til etablering af en gangtunnel ved Hvalsø station med henblik på at sikre til-strækkelig P-plads kapacitet ved stationen. Finansieringen afsættes fra pulje tilstationsmoderniseringer i transportaftalen om ”En grøn transportpolitik” af 29.januar 2009.
Side 6/6
Herudover er der foretaget enkelte uddybninger og præciseringer, herunder aflovteknisk karakter.
Side 7/7