Da vores ordfører på området, hr.
Per Clausen, ikke kan være til stede, skal jeg på hans vegne sige følgende:
Dette lovforslag er et eksempel på langsommeligheden i dansk trafikplanlægning.
Det er et af de baneprojekter, der har været længst tid undervejs, det var helt tilbage i 1980, at der blev underskrevet en anlægslov, og først nu ser vi så, at det måske betyder, at der begynder at ske noget.
Belært af dårlige erfaringer vil jeg sige, at vi jo kan risikere, at projektet udsættes endnu en gang.
Men vi håber det bedste og giver vores fulde støtte til projektet og vil på enhver måde bidrage til, at anlægsarbejdet kan igangsættes så hurtigt som muligt, for Nordvestbanen har gode muligheder for at tiltrække flere rejsende end de ca.
15.000 passagerer, der benytter den dagligt.
Den betjener såvel store provinsbyer som en række halvstore stationsbyer, befolkningstætheden kan ikke være bedre, og der er relativt gode tilbringerbusser.
Alle betingelser for at få passagertallet til at vokse og tiltrække bilister er til stede.
Det eneste, der mangler, er først dobbeltsporet Lejre-Vipperød og siden et dobbeltspor Holbæk-Kalundborg.
Med dobbeltsporet kan der køre tog fire-seks gange i timen i hver retning, en betydelig forbedring i forhold til i dag.
Derudover reduceres rejsetiden med 8-15 minutter, dog afhængigt af, om der er ledig kapacitet mellem Roskilde og København.
Enhedslisten mener imidlertid ikke, det er tilstrækkeligt at anlægge andetsporet Lejre-Vipperød.
Der skal satses på en dobbeltstrategi, der dels udbygger den kollektive trafik kraftigt, dels sætter en prop i biltrafikken, ja, helst hæmmer den – kun derved sker den ønskede overførsel fra vej til tog.
Samfundet får ikke det fulde udbytte af de investeringer, der sker i jernbaneprojekter, når det samtidig planlægges at udvide Holbækmotorvejen og udbygge Skovvejen fra Elverdam til Svebølle.
Biltrafikken vil efter udbygningen råde over ti spor mod jernbanens to spor.
Det er ikke på den måde, der dæmmes op for trafikkens alt for store udslip af klimaskadelige stoffer.
Vi har nogle bemærkninger af praktisk karakter til lovforslaget.
Den første drejer sig om de problemer, der vil opstå under anlægsarbejdet, når der gennemføres en totalspærring af sporene.
Det vil ske i den periode, hvor pendlertrafikken er på sit laveste, nemlig om sommeren, og det er jo fornuftigt nok, men det giver til gengæld problemer for de mange feriecyklister, der bruger banen til og fra færgerne til Samsø og Jylland i Kalundborg.
Så vi vil gerne høre, om der også bliver sørget for erstatningsbefordring for cyklisterne.
Mere problematisk mener vi det er at lovforslaget ikke nævner, at der til de miljøproblemer, der knytter sig til Nordvestbanen, også hører, at banen vil blive trafikeret med dieseltog.
Det gælder både de snart 30 år gamle diesellokomotiver og IC3-togene, hvis de kommer, og selv om miljøregnskabet for sidstnævnte er godt, er og bliver det et dieseltog med alt, hvad det indebærer af forurening med partikler, CO
2
, kulbrinter m.v.
Så det undrer, at det forhold slet ikke er omtalt i lovforslaget.
Og når nu ministeren og Trafikstyrelsen vogter så meget over omkostningerne, er det oplagt at se på, hvad der kan spares ved at elektrificere hele strækningen nu, hvor man alligevel er i gang, og så efter Holbæk fortsætte med at udbygge resten af Nordvestbanen til Kalundborg til dobbeltspor og se på, hvordan Odsherredbanen bedre kan integreres i den sjællandske regionaltogstrafik.
Vi mener også, det er besynderligt, at man ikke udbygger Tølløse Station, så den lever op til kravene om størst mulig fleksibilitet i togdriften.
Det vil indebære, at man får færre muligheder for at kunne indsætte flere tog mellem Tølløse og Holbæk.
Så vi håber, at der kan arbejdes videre i udvalget med de her forskellige forslag.
Under alle omstændigheder støtter vi lovforslaget.