Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 84
Offentligt
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. december 2009Dyrevelfærdskontoret2009-156-0203LGN40101
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lovom hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg (L 84), som Udvalget forFødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 15.december 2009.
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om hold af malkekvæg og
afkom af malkekvæg (L 84):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan de 14 mia. kr., somVenstres ordfører under 1. behandlingen sagde det kosterlandbruget at gennemføre lovforslaget, fordeler sig på for-skellige investeringer over årene?”Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at Fødevareøkonomisk Institut, Køben-havns Universitet, på foranledning af arbejdsgruppen om hold af malke-kvæg har udarbejdet en rapport, hvori instituttet på baggrund af et forelø-bigt udkast til lov om hold af malkekvæg med tilhørende bekendtgørelserhar foretaget en række beregninger over de økonomiske konsekvenser forerhvervet som følge af en gennemførelse af arbejdsgruppens anbefalin-ger.Det fremgår af instituttets rapport, at investeringer for samtlige besætnin-ger vil udgøre knap 14 mia. kr., hvis arbejdsgruppens anbefalinger gen-nemføres uden overgangsperioder, og der ikke indføres krav om afgræs-ning. Som bekendt fastsætter lovforslaget overgangsperioder for en langrække af lovens bestemmelser.Det kan endvidere oplyses, at Fødevareøkonomisk Institut, efter at ar-bejdsgruppen har afgivet sin rapport, på Justitsministeriets foranledninghar udarbejdet et skøn over de økonomiske konsekvenser for erhvervetved det endelige lovforslag. Det fremgår af disse beregninger, at de gen-nemsnitlige investeringer i stalde til malkekøer som følge af de krav, deri lovforslaget indføres med en overgangsperiode på 20 år, udgør 74 pct.af de samlede investeringer, mens de resterende investeringer fordeler sigmed 9 pct. på de krav, der i lovforslaget indføres med en overgangsperi-ode på 10 år, og med 17 pct. på de krav, der i lovforslaget indføres meden overgangsperiode på 2 år.For så vidt angår stalde til ungdyr fremgår det af beregningerne, at degennemsnitlige investeringer som følge af de krav, der i lovforslaget ind-føres med en overgangsperiode på 20 år, udgør 93 pct. af de samlede in-vesteringer, mens de resterende 7 pct. af investeringerne angår de krav,der i lovforslaget indføres med en overgangsperiode på 2 år.
2
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at Fødevareøkonomisk Institut meden vis usikkerhed skønner, at den langsigtede, årlige meromkostning forerhvervet som følge af loven vil blive i størrelsesordenen 125 mio. kr.Under lovens indfasning i perioden 2010-2034 vil de årlige meromkost-ninger for erhvervet dog værre større. De samlede meromkostninger vilvære ca. 110 mio. kr. ved udløbet af overgangsperioden i 2016, ca. 150mio. kr. ved udløbet af overgangsperioden i 2024, og ca. 200 mio. kr. vedudløbet af overgangsperioden i 2034. Efter 2034 vil meromkostningernefor erhvervet over en årrække være faldende til langtidseffekten på 125mio. kr. årligt. Der henvises i øvrigt til pkt. 12.1 i lovforslagets alminde-lige bemærkninger.
3