Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
L 84
Offentligt
813200_0001.png
813200_0002.png
813200_0003.png
FolketingetUdvalget for Fødevarer, Landbrug og FiskeriChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. marts 2010Dyrevelfærdskontoret2010-156-0207LGN40166+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg (L 84), som Udvalget forFødevarer, Landbrug og Fiskeri har stillet til justitsministeren den 4.marts 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bjarne Laustsen (S).
Lars Barfoed/Jens Teilberg Søndergaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om hold af malkekvæg

og afkom af malkekvæg (L 84):

”Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et æn-dringsforslag, der stiller krav om, at de køer/kvier, der i dagopstaldes under staldforhold, der ikke lever op til kravene tilstaldindretning, som lovforslaget stiller, skal på græs i mindst150 dage årligt i mindst 6 timer dagligt, indtil der er etableretstaldforhold, der lever op til de kommende krav?”

Svar:

Justitsministeriet har udarbejdet vedlagte ændringsforslag til forslag tillov om hold af malkekvæg og afkom af malkekvæg (L 84), der indebæ-rer, at der indføres krav om afgræsning for køer og kvier, der opstaldesunder staldforhold, der ikke opfylder lovens krav til staldindretning.Jeg kan ikke tilslutte mig et sådant ændringsforslag.Der henvises i den forbindelse til pkt. 8.2 i lovforslagets almindelige be-mærkninger. Som det bl.a. fremgår heraf, mener et flertal i arbejdsgrup-pen om hold af malkekvæg, at den gennemsnitlige positive effekt af af-græsning for malkekøer formodentlig er begrænset, ligesom flertallet an-fører, at et krav om afgræsning for malkekøer vil kunne påføre kvæger-hvervet årlige meromkostninger af en samlet størrelsesorden på op til det,som det koster at gennemføre samtlige øvrige anbefalinger, der er frem-sat af arbejdsgruppen. Bl.a. på den baggrund anbefaler flertallet, at derikke indføres krav om afgræsning for malkekøer, og Justitsministerietkan tilslutte sig denne anbefaling.Som det endvidere fremgår af pkt. 8.2 i lovforslagets almindelige be-mærkninger, har Justitsministeriet efter afslutningen af arbejdsgruppensarbejde bl.a. i lyset af de indkomne høringssvar på ny overvejet spørgs-målet om afgræsning for kvier. Det er i den forbindelse Justitsministeri-ets opfattelse, at et lovmæssigt krav om afgræsning forudsætter tilstræk-keligt tungtvejende argumenter, og efter en samlet vurdering finder Ju-stitsministeriet, at den dyrevelfærdsmæssige effekt ved indførelse af etkrav om afgræsning for kvier ikke står i et rimeligt forhold til omkost-ningerne ved indførelse af et sådant krav. Dette skal også ses i sammen-hæng med, at lovforslagets øvrige krav vil indebære et meget stort løftfor dyrevelfærden for malkekvæg og afkom af malkekvæg, og at gen-
2
nemførelsen af de krav, som er omfattet af lovforslaget, i sig selv vil ud-gøre en økonomisk byrde for bedrifterne.Det bemærkes i øvrigt, at der efter Justitsministeriets opfattelse kan rej-ses spørgsmål om, hvorvidt et krav om afgræsning, som indføres uden enovergangsperiode, efter omstændighederne vil kunne ramme alleredeetablerede bedrifter så økonomisk intensivt, at der er tale om ekspropria-tion, jf. grundlovens § 73. Dette gælder navnlig for bedrifter med køer,idet sådanne bedrifter vil skulle skaffe adgang til græsarealer og ofte vilskulle investere i drivveje mv. for at kunne etablere adgang til arealerne.Der vil i sådanne tilfælde muligvis kunne støttes et krav om fuldstændigerstatning direkte på grundlovens § 73.Der henvises i øvrigt til Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1,3 og 7 vedrørende lovforslaget.
3