Jeg vil trøste Venstres ordfører med, at det ikke er første gang, vi har hørt sludder fra den kant, så pyt med det.
Nej, det vil vi ikke kommentere.
Det her er jo en sammenblanding af en række forskellige lovforslag.
Det er sådan en sammenkogt ret, som er god her om vinteren, når det brænder på uden for, men når det er sagt, så lad os gå over til selve lovforslaget.
Der vil jeg godt have lov til at sige, at vi selvfølgelig er glade for, at der efter to års tovtrækkeri i adskillige dagbladsartikler og i samråd, hvor vi har haft ministeren inde for at høre om landbrugsskolernes ve og vel og især deres overforbrug, kommer en tydeliggørelse af lovgrundlaget.
Vi kan jo sige, at der nok her er foregået en række utilsigtede ting, for at landbrugsskolerne kunne overleve.
Vi snakker her om et overforbrug på 50 mio.
kr., som undervisningsministeren jo har været ude at påtage sig skylden for.
Det bliver der rettet op på nu, men man kan godt sige, at det har været en ganske alvorlig sag.
Det er penge, som kunne være brugt til at sikre, at flere havde fået en erhvervsuddannelse, det er penge, som kunne have været brugt på en lang række andre ting.
Det, der er hovedessensen i det, er, at ganske mange af de her udenlandske studerende jo aldrig nogen sinde fik en hel uddannelse.
De er slæbt igennem systemet på grund af en taxametermodel, hvor landbrugsskolerne jo er dem, der først og fremmest har skullet gå forrest.
Men vi bakker selvfølgelig op om, at vi nu får genoprettet forholdene, og vi er sikre på, at det ikke kan ske mere.
Den model, der er foreslået, er, sådan som jeg kan bedømme det og vi kan bedømme det, gangbar.
Det er også den, vi kender fra de videregående uddannelsesinstitutioner, så fred nu være med det, men jeg synes da, det skal nævnes her, at det er ufatteligt, at sådan noget har kunnet foregå igennem en længere årrække, uden at undervisningsministeren har grebet ind.
Når vi så går til den øvrige del af lovforslaget, må vi sige, at med hensyn til Tvistighedsnævnet er vi enige i det, der er nævnt, og vi er også enige i lovforslaget.
Dog vil jeg her også bede ministeren om at bekræfte og sikre, at der faktisk er kapacitet nok.
Det er fra en række organisationers side nævnt, at man, når man overfører en række kompetencer og nye opgaver til Tvistighedsnævnet, vil være helt sikker på, at der selvfølgelig er den fornødne kompetence, så der ikke opstår ventetid på de sager, der er tvist om.
Det vil jeg bede ministeren om at svare på.
Så er der tilskudsmodellen for egu.
Det var jo den model, vi skruede sammen før sommerferien, og jeg kan se allerede nu på de tal, vi har fået oplyst, at det ser ud, som om den virker.
Der kommer flere af de unge svage i gang.
Jeg ved godt, der var lidt kritik fra arbejdsgiverne, fordi de skulle være med til at betale her, men kommunerne er glade for den, de unge mennesker er glade for den, og vi er også glade for den.
Så den er der opbakning til.
Det er så spændende, om vi har et forlig på området endnu, men så længe vi har det, så skal vi i hvert fald bakke op om det.
Jeg synes, det er en god model, uanset om vi er inde eller ej.
Til sidst er der muligheden for at optage produktionsskoleelever fra de danske skoler i Sydslesvig.
Det var et lille, godt og positivt forsøg, som nu bliver permanentgjort; det er vi enige i.
Så alt i alt er der med de faldne bemærkninger opbakning til forslaget.