Uddannelsesudvalget 2009-10
L 79 Bilag 2
Offentligt
Til Undervisningsministeriet[email protected]og til ordførerne på lovforslag nr. L 79
EfterskoleforeningenVartov, Farvergade 27 H, 2.1463 København KTlf. 33 12 86 80Fax 33 93 80 94[email protected]kwww.efterskole.dkwww.efterskoleforeningen.dk
Dato
27. november 2009
Bemærkninger vedrørende lovforslag om ændring aflov om folkehøjskoler, efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler (friekostskoler)(ændring af tillægstakster til særligt prioriterede elevgrupper)Undervisningsministeriets reference: 092.683.031Lovforslaget har ikke vær et udsendt til høring, men er kun fremsendt tilorientering 25.11.2009.Efterskoleforeningen kan fuldt ud tilslutte sig intentionerne ilovforslaget,men vi har nogle forslag til forbedring af lovteksten.Efterskolerne er desuden meget parate til at bidrage til, at målsætningenom, at 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre enungdomsuddannelse i 2015.Efterskolerne er parate til at bidrage til 95 pct. målsætningen:Efterskoleforeningen har i nedenstående skrivelse tilUndervisningsministeren konkret peget på en række initiativer, der kanfremme efterskolernes indsats i forhold til frafaldne og frafaldstruedeelever. Tilsvarende gælder, at de videreførte tillægstakster påefterskoleområdet tilskynder til en særlig indsats i forhold tilintegrationselever og meget sårbare og frafaldstruede elever.Efterskolerne opfordrer til at ændre udmøntningsbestemmelsen ilovforslaget og i den eksisterende lovgivning om tillægstakster:Eleveromfattet af tillægstakster er sårbare og har større risiko for frafald. Netopderfor er det uheldigt, at lovforslaget viderefører en unødig bureaukratiskbestemmelse om, at tillægstaksten kun udløses, hvis en elev hargennemført mindst 12 uger af et kursus.Lovforslaget indebærer, at skolens foranstaltninger – mentorstøtte,etablering af dansk som andet sprog, nedslag i egenbetalingen mv. – ikkeudløser tillægstakst, hvis eleven afbryder opholdet efter fx 10 eller 11ugers forløb. Det er således skolen – og skolen alene – der afholderudgifterne til etablerede foranstaltninger i forhold til elever, der afbryderopholdet. Derudover skal skolerne lave særskilte opgørelser for elever, derhar gennemført mindre end 12 uger af et kursus og elever med 12 ugereller mere.Denne problemstilling blev allerede rejst af Frie Kostskolers Fællesråd iforbindelse med høringssvar på L 50 i Folketingssamling 2008/09.Ministeren tilkendegav i sit svar overfor Folketinget følgende: ”Ministeriet
vil i starten af det nye år foretage en samlet vurdering af behovet forændringer af regler for tilskud til særligt prioriterede elevgrupper på de frieside
1 af 1
kostskolers område. Efterskoleforeningen, Højskolernes Forening i Danmarkog Foreningen af Husholdnings- og Håndarbejdsskoler vil løbende bliveinddraget i dette arbejde, og ministeriet vil sammen med skoleforeningernearbejde på at finde hensigtsmæssige ændringer.”Efterskoleforeningen har desværre endnu ikke været inddraget i et sådantsamarbejde. Efterskoleforeningen skal derfor genfremsætte sit forslag om,at samtlige tillægstakster i § 23a udløses, når en elev deltager i et kursusaf mindst 12 ugers varighed, selvom eleven falder fra inden for de første12 uger. Taksten skal naturligvis kun udløses for de uger, eleven faktiskdeltager i kurset, således at hvis en elev falder fra efter fx 7 uger udløserdet 7/40 af en årselev mod nu ingenting.Dermed vil der for skolerne være en større tilskyndelse til at påtage sig deekstra opgaver, tillægstaksterne tilskynder til.Med venlig hilsen
Troels BorringFormandMobil 21 79 24 10
Sophus Bang NielsenSekretariatslederDirekte 33 17 95 80
Skrivelse til Undervisningsministeren 12. oktober 2009:
Efterskolerne er parate til partnerskab om løsning afopgaverne i regeringens ungepakkeEfterskolerne både kan og vil bidrage til at styrke indsatsen for at få flere15-17 årige i uddannelse og job.I relation til de 25 forslag til initiativer på Undervisningsministerietsområde kan vi umiddelbart byde ind på følgende:Vurdering af 15-17 åriges uddannelsesparathed:Vejledning afefterskoleelever har karakter af personlig vejledning, hvor vejlederen fraden daglige omgang i efterskolens pædagogiske miljø kender elevensfaglige, personlige og sociale kompetencer. Vejlederen er sammen medskolens øvrige medarbejdere vant til at vurdere uddannelsesparathed iforhold til de gymnasiale uddannelser.Efterskolen er parat til at udvikle efteruddannelsesforløb forvejlederne, der sikrer kvaliteten afuddannelsesparathedsvurderinger i forhold tilerhvervsuddannelser. Endvidere tilbud til de unge til at supplerederes kompetencer og dermed få større mulighed for atgennemføre en ungdomsuddannelse.Vi vil endvidere pege på, at undersøgelser foretaget af CapacentEpinion viser, at afgangselever fra efterskolernes 10. klasse ihøjere grad end andre unge gennemfører erhvervsuddannelserne.Det kunne derfor være et led i ungepakken at sikre, atuddannelsesressourcesvage elever får økonomisk mulighed for attage på efterskole.Målrettet vejledning i overgangen til ungdomsuddannelserne medhenblik på fastholdelse:Valg, fravalg og omvalg er en væsentlig del afungdomskulturen. Vi kan i efterskolen se, at der sammenlignet med andreskoleformer er større sammenfald mellem vore elevers tilkendegivelse afside
2 af 3
valg 15. marts og faktisk påbegyndelse af ungdomsuddannelse.Efterskolerne har i år fået 10 % flere elever i 10. klasse, end valgtilkendegivelserne 15. marts var udtryk for. Nogle omvalg kan værebestemt af, at elevernes primære valg ikke imødekommes, eller at elevenfx ikke føler sig parat til ungdomsuddannelsen.Efterskolerne er parate til opfølgende vejledningssamtaler for atsikre, at der følges op på valgtilkendegivelsen i forbindelse medFTU.Det er et særskilt problem, at kommunerne meget meget sentbearbejder ansøgninger om STU og EGU uddannelser.Bortfald af ufleksible krav om deltagelse i brobygning i 10. klasse:Efterskoleforeningen hilser det velkomment, at kravet om obligatoriskbrobygning i 10. klasse reduceres til én uge. Vi opfordrer til, at det igenbliver muligt for elever fra især ordblindeefterskoler at få adgang til atdeltage i meritgivende brobygningsforløb på erhvervsuddannelser aflængere varighed. Det kan desværre dokumenteres, at denne elevgruppehar uforholdsmæssigt stort frafald på erhvervsuddannelserne, men at demeritgivende forløb i høj grad har medvirket til at forebygge frafald.Udvidelse af muligheden for at etablere erhvervspraktik i folkeskolen:Efterskolerne hilser denne udvidelse velkommen. Ved en fejl ibekendtgørelsen er efterskolernes praktik ikke omfattet af statenserstatningsordning. Dette forhold opfordrer vi til bliver bragt i ordensnarest.Større mulighed for at anvende mentorer fra folkeskolen til alleungdomsuddannelser:Efterskolerne har erfaringer med behov formentorstøtte i relation til både erhvervs- og gymnasialeungdomsuddannelser og ændringen i målgruppe hilses derforvelkommen.Efterskolernes pædagogiske miljø, herunder den personlige vejledning,skaber et godt fundament for etablering af mentorordninger.Efterskolerne er parate til at indgå i samarbejde med kommuner ogungdomsuddannelser om mentorvirksomhed.Tilskud til fastholdelsesarbejde på institutionerne gives på baggrundaf forældrenes uddannelsesbaggrund:På efterskolerne er der en tydeligsammenhæng mellem afbrydelse af efterskoleopholdet i utide ogelevernes uddannelsesressourcemæssige baggrund. Tilsvarende er derstørre behov for individuel vejledning, mentorvirksomhed og personligstøtte til elever med en svag baggrund.Efterskoleforeningen opfordrer til, at der også på efterskolernebliver tillægstaksametre til de skoler, hvor eleverne har forhøjetbehov for vejledning og anden støtte.Fokus på elever med brug for personlig støtte:Der er på efterskolerneelever, der falder uden for ovennævnte initiativer, men ikke desto mindrehar særlige behov for personlig støtte. Det er elever, hvor eleven ellerelevens familie er omfattet af sociale foranstaltninger, herunder ogsåelever anbragt uden for eget hjem. Det er også den hastigt voksendegruppe af elever med uerkendte eller ikke diagnosticerede personligeproblemer.Efterskoleforeningen opfordrer til, at der også i forhold til disseelever etableres tillægstaksametre til de skoler, der optager ogarbejder med at sikre disse elever et videre uddannelsesforløb.
side
3 af 3