Jeg vil gerne takke for den brede tilslutning, der er til lovforslaget.
Med forslaget til lov om ændring af byggeloven tager vi nemlig et vigtigt skridt i vores bestræbelser på at nedbringe energiforbruget og dermed CO
2
-udledningen i Danmark.
40 pct.
af det danske energiforbrug stammer som bekendt fra bygningsdriften, og derfor er det også vigtigt, vi tager initiativer, der kan sænke energiforbruget i bygningsmassen.
Lovforslaget skal ses i forlængelse af den energiaftale, som et bredt flertal af Folketingets partier indgik i februar 2008, om den danske energipolitik i årene 2008-2011.
Her er det overordnede mål at nedbringe bruttoenergiforbruget med 4 pct.
i forhold til 2006.
Af aftalen fremgår det bl.a., at energiforbruget i nye bygninger, og det er så også mit svar til den socialdemokratiske ordfører, skal reduceres med 25 pct.
i 2010, 25 pct.
i 2015 og mindst 25 pct.
i 2020, altså i alt mindst 75 pct., når vi når 2020.
Men det er ikke nok, at vi stiller krav til nybyggeriet, for under 1 pct.
af bygningsmassen udskiftes om året, så hvis energiforbruget skal sænkes, skal vi også renovere de ældre bygninger, så de får et lavere energiforbrug.
Navnlig skal vi have fat i den store del af bygningsmassen, der er opført før 1979, hvor der for første gang blev stillet reelle krav til nye bygningers energiforbrug.
Det her lovforslag har så til formål at nedbringe energiforbruget i det eksisterende byggeri, og det sker ved, at vi stiller krav til bygningsdelenes energiforbrug.
Samtidig synes vi også, det er væsentligt, og det har flere ordførere også været inde på i dag, at vi tydeliggør, hvem der har ansvaret for byggeriets lovlighed.
Den mest omkostningseffektive måde at nedbringe energiforbruget i eksisterende bygninger på er ved at lade det ske, når bygningsejeren alligevel bygger om eller renoverer.
Med lovforslaget stilles der nu krav om, at bygningsejeren skal vælge rentable, energirigtige løsninger, når gamle bygningsdele skal udskiftes.
Dermed sikres det, at energiforbruget mindskes i takt med den almindelige vedligeholdelse af bygningerne.
Kravene til bygningsdelenes energiforbrug vil blive fastsat i bygningsreglementet i 2010 efter en bred høring, og i den forbindelse vil der blive taget en række hensyn, som jeg tror det vil være meget formålstjenligt blot at repetere her i dag, da mange af ordførerne har været inde på forskellige problemstillinger i den henseende.
For det første vil de nye krav være privatøkonomisk rentable.
Det vil sige, at den merudgift, man f.eks.
får ved at investere i et energirigtigt vindue, tjenes hjem i form af de sparede energiudgifter.
Der kan altså være god forbrugerøkonomi i at stille energikrav til komponenter.
For det andet vil det være enkelt og let for bygningsejere at efterleve kravene.
Det skyldes, at kravene stilles som et fast, landsdækkende krav til bygningsdelenes energieffektivitet.
Når en boligejer skal udskifte et vindue eller en varmepumpe, vil de gængse produkter på markedet automatisk leve op til kravene.
Udskiftning af komponenterne betyder i øvrigt ikke, at man samtidig pålægges at gennemføre andre energiforbedringer i bygningerne.
For det tredje vil komponentkravene blive fastsat, så flere producenter kan opfylde kravene, og dermed sikres det, at der fortsat er konkurrence på pris og kvalitet til gavn for forbrugeren.
Og endelig for det fjerde skal de nye krav medvirke til at sikre et sundt og behageligt indeklima samt bevaring af forskelligartet arkitektur.
F.eks.
vil fredede bygninger være undtaget fra komponentkravene, og det vil derfor også fortsat være muligt at anvende dannebrogsvinduer.
Når vi i de kommende år stiller en række krav til energiforbruget i bygninger, er det vigtigt, at kravene også overholdes, så de får den ønskede effekt på energiforbruget.
Det gælder for både nybyggeri og renoveringer.
Bygningsejere har fortsat ansvaret over for de kommunale byggemyndigheder, for at byggeriet er opført i overensstemmelse med bygningsreglementet.
Lovforslaget præciserer til gengæld, at den professionelle bygherre, altså entreprenøren, kan have et erstatningsansvar over for bygningsejeren, hvis byggeriet ikke overholder bygningsreglementets bestemmelser.
Det gælder også kravene til energiforbrug, og jeg tror, at bl.a.
hr.
Jørgen Poulsen spurgte ind til den problemstilling.
Hvis en professionel bygherre f.eks.
har opført et parcelhus, der er isoleret forkert, kan bygherren, hvis han har handlet ulovligt, efterfølgende gøres ansvarlig for at dække udgifterne til lovliggørelse af parcelhuset.
Så til de spørgsmål, der er blevet stillet, om, hvad det her måtte koste, og som jeg tror at bl.a.
hr.
Frank Aaen var inde på:
Vi kan selvfølgelig ikke præcis hundrede procent sige, hvordan hvert enkelt krav i bygningsreglementet vil komme til at blive, men jeg vil bare komme med en umiddelbar vurdering af, hvorhenne vi ligger prismæssigt.
Erhvervs- og Byggestyrelsen vurderer, at et traditionelt standardvindue med ramme og karm af træ på ca.
1,4 m², der i dag kan købes for ca.
1.700 kr., vil blive ca.
50 kr.
dyrere, end det er i dag, og at merprisen tjenes hjem inden for de første 3-4 år.
Tilsvarende forventes en oliefyret kedel umiddelbart at blive fordyret med 5.000 kr., og den udgift kan tjenes hjem i løbet af 4-5 år.
For de små cirkulationspumper i varmeanlæg vil merudgiften være mellem ca.
500 kr.
og 1.000 kr.
om året, og de penge vil være tjent hjem i løbet af 1-2 år.
Samtidig synes jeg, det er vigtigt at understrege, at priserne på mange komponenter ofte vil falde på længere sigt.
Jeg tror også, at hr.
Frank Aaen havde den pointe, i og med at det her er noget, der i et vist omfang kan væltes over på andre, f.eks.
lejere, at det kunne være interessant at kigge på det samlede regnestykke for at se, hvad det betyder for ens samlede økonomi, hvis man sparer penge på energiudgifter på længere sigt.
Det, vi i hvert fald kan se, er, at udviklingen er gået i den retning, at når vi fra Folketingets side har stillet strengere krav, har det faktisk betydet, at virksomhederne har oppet sig og er begyndt at konkurrere med henblik på at kunne efterleve de nye krav, hvorefter priserne er faldet.
Og det betyder faktisk, hvis vi ser tilbage på de stramninger af kravene, der skete med hensyn til gaskedler og varmegenindvendingsanlæg tilbage i 2006, at priserne i dag er faldet til samme niveau, som var gældende, før kravene blev skærpet.
Så det synes jeg er et ret godt eksempel på, at selv om vi skærper kravene, er det ikke nødvendigvis altid ensbetydende med, at prisen stiger på lang sigt; det betyder måske nærmere, at man får nogle konkurrenter ud af markedet, der ikke efterlever kravene, og at man får nye ind, der er med til at gøre det her rentabelt.
Så jeg vil sige, at der har været mange andre og også tekniske spørgsmål til lovforslaget, herunder til de mere generelle bestemmelser, der er, og til de materielle erstatningsregler, og det tror jeg er noget, som er bedst at tage under udvalgsbehandlingen.
Men jeg vil gerne takke for den positive tilgang, der er til forslaget, og jeg ser frem til en god og konstruktiv debat i Boligudvalget.