Uddannelsesudvalget 2009-10
L 76 Bilag 5
Offentligt
Til lovforslag nr.L 76
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 8. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. oglov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.(Digital tilmelding og framelding ved erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og adgang tilarbejdsmarkedsuddannelser m.v.)[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 18. november 2009 og var til 1. behandling den 24. november2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministe-ren sendte den 10. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. UDU alm. del−bilag 423, folke-tingsåret 2008-09. Den 18. november 2009 sendte undervisningsministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 18 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret. Spørgsmålene til undervisningsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilagtil betænkningen.2. IndstillingerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
Sophie Løhde (V) Britta Schall Holberg (V) Malou Aamund (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Troels Christensen (V) Marlene Harpsøe (DF)fmd.Hans Kristian Skibby (DF) Henrik Rasmussen (KF) Villum Christensen (LA)Christine Antorini (S) Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Julie Skovsby (S)
2
Pernille Vigsø Bagge (SF) Nanna Westerby (SF) Marianne Jelved (RV)Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 76Bilagsnr.1234Spm.nr.1TitelHøringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslagetTidsplan for udvalgets behandling af forslaget1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 76TitelSpm., om ministeren kan dokumentere, at den aftalte besparelse er tilstede, inden man indhenter den såkaldte effektiviseringsgevinst, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om begrundelsen for at lave en besparelse allerede fra 1/1-10, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om det er i overensstemmelse med den indgåede aftale at startemed at hente gevinsten, til undervisningsministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om der er sat penge af til vejledning og information af brugerneaf den nye digitale tilmelding, til undervisningsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor stor en reduktion af taksterne på AMU ministeren på-regner at tage forlods, inden der er effektiviseringsgevinster at hente,til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor man ikke venter med at indhente effektiviserings-gevinsten, til systemet er indkørt, til undervisningsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om der skal afholdes lønudgifter på skolerne til tilmelding tilAMU-systemet, efter at taksreduktionerne er trådt i kraft, til under-visningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om alle eksisterende opgaver skal videreføres. sideløbende medat det nye system igangsættes, til undervisningsministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvornår ministeren forventer at systemet fungerer og erfuldt implementeret, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om at vente med at reducere taksterne, til det digitale tilmel-dingssystem har vist sit værd, til undervisningsministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om gradvis indkøring af systemet, til undervisningsministeren,og ministerens svar herpåSpm. om plan for indfasning i takt med løsningsmodellens implemen-tering, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om information og vejledning om det nye digitale tilmeldings-
23
4
5
6
7
8
9
10
111213
4
14
1516
17
18
system, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om mindre takstreduktionen som følge af, at der forsat er behovfor at tilmelde sig uden om det digitale system, til undervisningsmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om foretagne tilmeldinger til AMU for 1. halvår af 2010, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om kort tid til implementering af et meget kompliceret it-system er realistisk, til undervisningsministeren, og ministerens svarherpåSpm. om bemyndigelse til at gøre tilmeldingen til det digitale systemobligatorisk for enkelte personer, til undervisningsministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at det nye digitale system erklart og brugbart, inden det tages i brug, til undervisningsministeren,og ministerens svar herpå
5
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål 1-18 og undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S.Spørgsmål 1:Kan ministeren dokumentere, at den aftalte besparelse er til stede, inden man indhenter den så-kaldte effektiviseringsgevinst?Svar:Effektiviseringsgevinsten er dokumenteret i en omfattende analyse foretaget af Deloitte BusinessConsulting: »Digitalisering af VEU-administrationen«, 22. september 2008. Deloitte har indgåendeanalyseret skolernes arbejdsgange og herudfra beregnet, i hvilken grad skolernes administrationlettes arbejdsmæssigt ved digitaliseringen. Effektiviseringsgevinsten indhentes i takt med idriftsæt-telsen, jf. nedenstående tabel.Tabel 2. Finansiering af aftale om styrkelse af politiet:Mio. kr., 2009-pl2009 201020112012Energibesparelser i staten 49,0 119,0 119,0119,0Digitalisering af VEU-administrationen-11,6 27,539,055,1Indkøb (3.fase) – staten54,0 58,063,063,0Forbrug af videreførsler89,3 ---I alt180,7 204,5 221,0237,1Kilde: Aftaler om finansloven for 2009.I alt406,0110,0238,089,3843,3
Spørgsmål 2:Hvad er begrundelsen for at lave en besparelse allerede fra 1/1-10, inden de aftalte it-løsninger ersat i værk?Svar:Første fase af it-løsningen idriftsættes pr. 1. januar 2010, og den indhentede effektiviseringsge-vinst fra 1. januar 2010 svarer til den effektiviseringsgevinst, der er dokumenteret i Deloittes rap-port, jf. mit svar på spørgsmål 1.Spørgsmål 3:Er det med henvisning til bemærkningerne om, at takstreduktionerne først vil blive indfaset fra2010 i takt med løsningsmodellens implementering, dvs. at løsningsmodellen skal implementeres,inden man henter gevinsten, i overensstemmelse med den indgåede aftale at starte med at hente ge-vinsten?Svar:Ifølge aftalen vil takstreduktionerne blive indfaset løbende fra 2010 og i takt med løsningsmodel-lens implementering. Med løsningsmodellens implementering henvises til idriftsættelse af den digi-tale løsning, hvilket sker i tre faser. For så vidt angår kursustilmelding sker idriftsættelse den 1. ja-
6
nuar 2010. Digitaliseringen og indhentning af effektiviseringsgevinsten sker således i overens-stemmelse med aftalen.Spørgsmål 4:Er der sat penge af til vejledning og information af brugerne af den nye digitale tilmelding?Svar:Undervisningsministeriet har afsat 1 mio. kr. til information af skoler og virksomheder i forbin-delse med fase 1. Ministeriet har ligeledes afsat 1 mio. kr. til information i henholdsvis fase 2 og 3.Provenuberegningen tager højde for, at der fortsat ligger en vejlednings- og informationsopgave hosskolerne.UNI-C varetager en supportfunktion overfor skolerne. Denne funktion er finansieret under projek-tets driftsbudget.Spørgsmål 5:Hvor stor en reduktion af taksterne på AMU påregner ministeren at tage forlods, inden der er ef-fektiviseringsgevinster at hente?Svar:Der tages ikke effektiviseringsgevinster forlods, men udelukkende i takt med at de enkelte faser afit-løsningen sættes i drift, jf. mit svar på udvalgets spørgsmål 3.Spørgsmål 6:Hvorfor venter man ikke som aftalt med at indhente effektiviseringsgevinsten til systemet er ind-kørt, dvs. fra sommeren 2010 eller fra 1. januar 2011?Svar:Som nævnt i mit svar på spørgsmål 3 idriftsættes systemet i tre faser. Der er således ikke tale om,at systemet først er indkørt sommeren 2010. Fase 1 af systemet tages i brug 1. januar 2010, og det eralene effektiviseringsgevinsten fra denne fase, der indhentes fra 1. januar, jf. Aftale om gennemfø-relse af politireformen og styrkelse af politiindsatsen.Spørgsmål 7:Er det korrekt, at der skal afholdes lønudgifter på skolerne til tilmelding til AMU systemet, efterat takstreduktionerne er trådt i kraft?Svar:Ja. Brug af tilmeldingssystemet er alene obligatorisk for virksomheder og selvstændige erhvervs-drivende, men enkeltpersoner har mulighed for at benytte det. Den gruppe, der fortsat vil tilmeldesig uden om det digitale system, håndteres ved, at kursussekretærerne indtaster tilmeldingsoplys-ningerne i kursusportalen. Denne gruppe forventes at udgøre ca. 4 pct., og der er taget hensyn tilskolernes fortsatte lønudgifter til disse opgaver ved opgørelsen af effektiviseringsgevinsten.Spørgsmål 8:Er det korrekt, at alle eksisterende opgaver skal videreføres sideløbende med, at det nye systemigangsættes, og er der i givet fald afsat midler til denne opgave?
7
Svar:Ja. Alle opgaver videreføres, men en meget stor del af opgaverne digitaliseres, herunder først ogfremmest virksomhedernes kursustilmeldinger. Som nævnt under besvarelsen af spørgsmål 7, er derved beregningen af skolernes lønudgifter og effektiviseringsgevinsten taget højde for at det manuel-le tilmeldingssystem fortsætter for en lille gruppe.Spørgsmål 9:Hvornår forventer ministeren, at systemet fungerer og er fuldt implementeret?Svar:Fase 1, der omfatter online kursuskatalog og digital tilmelding, sættes i drift 1. januar 2010. Fase2, der blandt andet omfatter onlinebetaling, sættes i drift 1. juli 2010, og fase 3, der blandt andetomfatter digital ansøgning om VEU-godtgørelse og befordringstilskud, sættes i drift 1. juli 2011.Den første del af systemet fungerer således fra 1. januar 2010, og systemet er fuldt udbygget 1. juli2011, hvilket såvel beregningen af effektiviseringsgevinsten som takten for takstreduktioner tagerhøjde for.Spørgsmål 10:Hvorfor lytter ministeren ikke til VEU rådet, der anbefaler, at man venter med at reducere takster-ne til det digitale tilmeldingssystem har vist sit værd?Svar:Jeg har fulgt forudsætningen i den politiske aftale om, at indhentning af effektiviseringsgevinstensker i forlængelse af idriftsættelsen af it-systemet (fase 1) den 1. januar 2010.Spørgsmål 11:Hvorfor lytter ministeren ikke til VEU rådet anbefaling om, at der sker en gradvis indkøring af sy-stemet, og at der tidligst sker reduktioner efter et år?Svar:Som jeg har nævnt i mine svar på spørgsmål 3 og spørgsmål 9, er der tale om en gradvis indkøringaf systemet, idet det sker i tre faser. Hvad angår effektiviseringsgevinsten, har jeg fulgt forudsæt-ningen i den politiske aftale, nemlig at effektiviseringsgevinsten indhentes i takt med idriftsættelseaf systemet.Spørgsmål 12:Vil ministeren oplyse, hvad det konkret betyder, når der i høringsnotatet står, at »Det fremgår aflovforslaget, at provenuet forbindelse med digitaliseringen indfases i takt med løsningsmodellensimplementering«, og foreligger der en konkret plan herfor, som kan oversendes til udvalget?Svar:Jeg henviser til mit svar på spørgsmål 3.Spørgsmål 13:Hvem påhviler det at sikre tilstrækkelig information og vejledning om det nye digitale tilmel-dingssystem, og hvem betaler for denne indsats?
8
Svar:Undervisningsministeriet informerer og vejleder skolerne om brugen af systemet dels vis informa-tionsmateriale, der udsendes primo december 2009, dels via orienteringsmøder, der afholdes 10.december og 11. december 2009. Som jeg nævnte i mit svar på spørgsmål 4, er der afsat 1 mio. kr.til denne orienterings- og vejledningsopgave. Derudover etableres en supportfunktion, der forankreshos UNI-C.Det er skolernes opgave at orientere virksomhederne om systemet, men Undervisningsministerietstiller vejlednings- og orienteringsmateriale til rådighed herfor, herunder en instruktionsvideo påportalen Efteruddannelse.dk.Herudover vil jeg nævne, at der i udviklingsfasen er brugt store ressourcer på systemets bruger-venlighed gennem inddragelse af skoler og virksomheder.Spørgsmål 14:Vil ministeren oplyse, hvor meget mindre takstreduktionen bliver som følge af, at der forsat erbehov for at tilmelde sig uden om det digitale system?Svar:Den gruppe, der fortsat vil tilmelde sig uden om det digitale system, håndteres ved, at kursusse-kretærerne indtaster tilmeldingsoplysningerne i kursusportalen. Denne gruppe forventes at udgøre 4pct., hvilket der også er taget højde for i beregningen af effektiviseringsgevinsten i forbindelse medfase 1.Spørgsmål 15:Når der nu stort set er sket tilmelding til AMU for 1. halvår af 2010, hvorfor venter man så ikkemed at reducere i taxameterne til 1/7-10?Svar:Det er en del af Aftale om gennemførelse af politireformen og styrkelse af politiindsatsen, at ef-fektiviseringsgevinsten skal indfases løbende fra 2010 og i takt med løsningsmodellens implemen-tering.Spørgsmål 16:Er ministeren enig i, at 2 måneder er meget kort tid til implementering af et meget kompliceret it-system, og at det set ud fra erfaringer med andre implementeringer af store it-systemer ikke er reali-stisk, at det kan ske på den korte tid?Svar:Udviklingen af systemet har været i gang siden tiltrædelsen af Aktstykke 105 af 26. februar 2009.Der er tale om en stor opgave, der netop også derfor er opdelt i tre faser med henblik på at mindskerisikoen. Derudover er det afgørende, at løsningen udnytter det administrative system, der alleredeanvendes på skolerne. Som i besvarelsen af spørgsmål 13 vil jeg nævne, at der i udviklingsfasen erbrugt store ressourcer på systemets brugervenlighed gennem inddragelse af skoler og virksomheder.Spørgsmål 17:Hvorfor har ministeren brug for en bemyndigelse til at gøre tilmeldingen til det digitale systemobligatorisk for enkelte personer, når alle peger på, at der særligt blandt AMU deltagere er en række
9
brugere, der ikke har de fornødne it-kundskaber til selvstændigt at kunne tilmelde sig via et digitaltsystem?Svar:Bemyndigelsen skal ses som en fremtidssikring, som jeg først vil tage i brug, når og hvis det kanforventes, at de potentielle brugere af systemet har de fornødne it-kundskaber. I øvrigt kan jeg næv-ne, at VEU-rådet vil blive bedt om at afgive udtalelse herom, før bemyndigelsen tages i brug.Spørgsmål 18:Hvordan ministeren vil sikre, at det nye digitale system er klart og brugbart, inden det tages ibrug?Svar:Der er foretaget omfattende test i forbindelse med udvikling af systemet. I foråret 2009 er dergennemført test af det overordnede koncept samt design. Derudover er der gennemført »usability-test« for kursister, virksomheder og skoler.I efteråret 2009 er der gennemført leverandørtest og kundetest, herunder test med inddragelse afEASY A-konsulenter og »usability-test« under medvirken af to virksomheder, der er udpeget afDansk Industri og Dansk Erhverv.Testene er forløbet fint og har vist, at brugerne umiddelbart forstår den digitale tilmeldingsproce-dure, og at de tekniske mangler og fejl, som de har anskueliggjort, forholdsvist let kan rettes.I begyndelsen af december 2009 gennemføres afleveringsprøven.