Uddannelsesudvalget 2009-10
L 76 Bilag 1
Offentligt
758443_0001.png
758443_0002.png
758443_0003.png
758443_0004.png
758443_0005.png
758443_0006.png
758443_0007.png
758443_0008.png
Notat om høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.og lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.(Digital tilmelding til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse, adgang til arbejdsmarkeds-uddannelser m.v., herunder adgang for personer med fast bopæl eller beskæftigelse på Færøer-ne eller i Grønland, m.v.)I. GenereltUdkastet til lovforslag blev den 27. oktober 2009 sendt i høring hos 42 myndigheder og organisationerm.fl. med anmodning om at indsende eventuelle bemærkninger senest den 6. november 2009 kl. 12.00.Udkastet er offentliggjort på Høringsportalen.Høringsliste med angivelse af, hvem der har svaret, er vedlagt som bilag 1. Uden for høringslisten harDansk Byggeri afgivet høringssvar.Af de 42 hørte parter har Undervisningsministeriet modtaget høringssvar fra 21 myndigheder og orga-nisationer m.fl., heraf et fællessvar (SOSU-Lederforeningen og B-SOSU).Høringsparterne støtter grundlæggende positivt op om en digitalisering af det administrative tilmel-dingssystem til erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser og giver forslaget om adgang til arbejds-markedsuddannelser, herunder adgang for personer med fast bopæl eller beskæftigelse på Færøerneeller i Grønland m.v., en positiv modtagelse.II. Væsentlige bemærkninger til udkastet til lovforslag1. Særligt om udmøntning og omfang af effektiviseringsgevinst i forbindelse med digital til-melding til erhvervsrettet voksen- og efteruddannelseDanske Erhvervsskoler-Lederne (DE-L) stiller spørgsmål ved, om der kan indhentes en effektivise-ringsgevinst i implementeringens første fase set i lyset af, at undervisningsinstitutionerne blandt andetskal informere om digital tilmelding og yde vejledning og bistand i forbindelse hermed. Efter DE-L’sopfattelse vil det fordre en ekstraordinær vejledningsindsats, som ikke kan tilvejebringes, hvis de forud-satte besparelser på skolernes administration skal være gældende fra 1. januar 2010. DE-L peger i øvrigtpå en øget administrativ byrde for skolerne i forbindelse med overflytningen af ansvaret af ledige medret til 6 ugers selvvalgt uddannelse fra Undervisningsministeriet til Beskæftigelsesministeriet.Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne (DE-B) henviser til, at gevinsten ved en digitalisering af VEU-administrationen vil blive udmøntet som effektiviseringskrav via taksterne, hovedsagligt på arbejdsmar-kedsuddannelsesområdet, og at takstreduktionerne først vil blive indfaset løbende fra 2010 og i taktmed løsningsmodellens implementering. DE-B finder ikke, at det er i overensstemmelse med det til-sagn, som bestyrelserne har modtaget om, at der først vil blive foretaget takstreduktioner, når effektivi-seringsgevinster er høstet. DE-B anfører, at udover at være truet af manglende opnåelse af forudsateffektiviseringsgevinst må foreningen også forudse, at indførelse af det nye system ikke vil ske udenindkøringsproblemer og omkostninger for skolerne, og foreslår, at startdatoen rykkes fra den 1. januar2010 og til tidligst den 1. august 2010, hvormed foråret bliver en indkørings- og tilpasningsperiode.SOSU-Lederforeningen og B-SOSU anfører, at uddannelsesinstitutionernes forpligtelser til at informe-re og vejlede forudsætter administrative ressourcer, og at det også gælder i forhold til at vejlede enkelt-personer med manglende digitale kundskaber samt den efterfølgende oprettelse i systemerne. SOSU-Lederforeningen og B-SOSU vil derfor gerne stille spørgsmål ved, om der reelt kan indhentes en effek-
Side 1
tiviseringsgevinst grundet VEU-digitaliseringen, når der samtidig skal opretholdes et specialiseret admi-nistrationsberedskab i den henseende. SOSU-Lederforeningen og B-SOSU anbefaler (også på grund afadministration af kursusdeltagere fra Grønland og Færøerne, jf. under punkt 6 nedenfor), at der ikkeindhentes formodede effektiviseringsgevinster af en VEU-digitalisering, før det har vist sig, at der kanhøstes gevinster.LO gør opmærksom på, at det i en analyse for få år siden af økonomien i arbejdsmarkedsuddannelserne(AMU) blev påvist, at AMU gav skolerne et betydeligt samlet underskud, hvorfor der med VEU-trepartsaftalen af 12. oktober 2007 blev indgået en aftale om genopretning af taksterne i AMU gælden-de for årene 2008-2010, hvorefter der skal gennemføres et taksteftersyn. LO finder det derfor bekym-rende, at der allerede nu sker en reduktion i taxametrene, inden det digitaliserede tilmeldingssystem harvist sit værd og vist en reel effektiviseringsgevinst. LO anbefaler derfor, at der sker en gradvis indkøringaf systemet, og at der tidligst sker reduktioner i taxametrene fra 1. juli 2010 og helst først fra finansåret2011, når systemet har vist sin duelighed i drift, og den prognosticerede effektiviseringsgevinst har vistsig realisabel.FOA henviser til analysen udarbejdet af Deloitte Business Consulting A/S. På baggrund af denne ana-lyse forventes det, at der vil kunne frigøres 140 årsværk på uddannelsesinstitutionerne, og at man fra2010 vil indfase gevinsten herfra via takstreduktioner. FOA henviser til, at Deloitte har angivet en usik-kerhed omkring analysen på +/- 22 % med hensyn til implementeringsomkostningerne, og at det i øv-rigt kan være vanskeligt at værdifastsætte omfanget af den information og vejledning, skolerne skal ydeover for arbejdsgivere. FOA finder, at det kan betyde, at de faktiske besparelser ikke harmonerer medde besparelser, der fremgår af analysen, og at skolerne derfor skal finansiere en manglende besparelsepå digitaliseringen gennem færre og/eller forringede uddannelsestilbud. En udvikling, hvor man risike-rer, at penge skal flyttes fra undervisning til administration, som FOA tager afstand fra. FOA foreslårpå den baggrund, at en eventuel takstreduktion baseres på den faktiske besparelse og ikke på analysensberegninger.Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene (forstanderforeningen) finder det bekym-rende, at besparelserne skal ske allerede fra 2010 og i takt med indkøringen, og stiller sig tvivlende over-for, hvorvidt det vil være muligt at opnå et nettoprovenu på 22,7 mio. i 2010 stigende til 34,5 mio. i2011 og 49,3 mio. i 2012 samt en personalereduktion på ca. 140 årsværk, når ”løsningsmodellen” erfuldt indfaset i 2012. Forstanderforeningen peger på lønudgifter, der fortsat må afholdes, efter at re-duktionerne er trådt i kraft 1. januar, på ordningen med ledige 6-ugers selvvælgere, som har forøgetarbejdsbyrden og på en lang række af administrative opgaver – bl.a. uddannelse af centrenes personale ihåndtering af nyt system, vejledning af virksomheder og kursister i selve anvendelsen af it-systemet,implementering af nye procedurer og arbejdsgange, opbygning, ajourføring, ændring og vedligeholdelseaf centrenes egne hjemmesider, ekstraordinær markedsføring – som følge af digitaliseringen, og som,forstanderforeningen samlet set vurderer, vil koste et stort AMU-center i 2010 en personaleudgift på2,0 mio. Herudover peger foreningen på, at alle eksisterende opgaver skal videreføres sideløbende, dadet vurderes, at systemet ikke vil fungere optimalt per 1. januar 2010, da systemet endnu ikke er frigivet.Foreningen appellerer til, at der slækkes på ambitionerne, både hvad angår de øjeblikkelige og merelangsigtede besparelser og tidsperspektivet for implementeringen, og foreslår, at AMU-administrationstillægstaksten for 2009 på 340,- kr. videreføres indtil juli 2010.Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) konstaterer, at besparelserne forskoler og offentlige myndigheder ved gennemførelsen af digitaliseringen overføres til finansiering afpolitiforliget. SALA havde i den forbindelse hellere set, at besparelsen blev anvendt til forbedringer på
Side 2
uddannelsesområdet. SALA finder, at det ganske givet også havde været et nyttigt incitament for ud-dannelsesinstitutionerne i forbindelse med gennemførelsen af digitaliseringen.Uddannelsesforbundet stiller sig stærkt tvivlende overfor det forventede effektiviseringspotentiale veddigitalisering af tilmelding til AMU og mener ikke, at de pålagte besparelseskrav kan findes via effektivi-seringer i administrationen af AMU-tilmeldinger. Dels fordi en lang række uddannelsesinstitutioner påforskellige måder allerede har digitaliseret og effektiviseret tilmeldings- og ansøgningsprocedurer, delsfordi optimal servicering af brugerne vil stille krav om en stor driftssikkerhed og høj brugervenlighed,samt at brugerne hurtigt er indstillet på at betjene sig via portalen, hvilket erfaringsmæssigt rummerusikkerhedspotentialer ved indførelse af nye it-systemer. Uddannelsesforbundet mener, at udgiftsni-veauet for at gøre systemerne driftssikre og brugervenlige ofte øges, og at implementeringen ofte ervanskeligere end antaget, og at de forhold vil modvirke indfrielsen af såvel 95 %- målsætningen somuddannelsesindsatsen i forhold til kortuddannede. Uddannelsesforbundet udtrykker i forlængelse herafbekymring for, at de budgetterede effektiviseringer må finansieres via undervisningsmidlerne og hervedmå forventes at forringe uddannelsernes kvalitet.VEU-rådet finder det bekymrende, at der allerede så kort tid efter en genopretning af AMU-taksternegældende for 2008-2010 sker en reduktion i taxametrene, inden det digitale tilmeldingssystem har vistsit værd og ikke mindst vist, at der er en reel effektiviseringsgevinst. VEU-rådet skal på den baggrundanbefale, at der sker en gradvis indkøring af systemet, således at der er større sikkerhed for, at det ikkegiver administrative barrierer eller andre uhensigtsmæssigheder for virksomheder, institutionerne ellerAMU-deltagerne, og at der tidligst sker reduktioner i taxametrene efter f.eks. et år.Undervisningsministeriets bemærkningerEt obligatorisk digitalt tilmeldingssystem er forudsætningen for, at de estimerede effektiviseringsgevin-ster kan opnås, og effektiviseringen sker derfor også under forudsætning af, at den digitale tilmeldings-mulighed etableres fra den 1. januar 2010, hvilket fremgår af aftaleteksten af 5. november 2008. Detfremgår af lovforslaget, at provenuet i forbindelse med digitaliseringen indfases i takt med løsningsmo-dellens implementering, således at der fra den 1. januar 2010 alene foretages en reduktion af administra-tionstaxametret, der svarer til de opgaver, som reduceres fra samme dato.Det drejer sig om de manuelle procedurer, der er forbundet med tilmelding til kurser. Potentialet erfastsat efter grundige analyser af arbejdsgange på uddannelsesinstitutionerne, udarbejdet af DeloitteBusiness Consulting, og det er taget i betragtning, at effektiviseringen på uddannelsesinstitutionernesker gradvist. Uddannelsesinstitutionernes ressourcer til information og vejledning indgår ikke i bereg-ningen af effektiviseringspotentialet.Vejledning om kursusindhold og udfyldning af ansøgningsskemaer til VEU-godtgørelse, frister for an-søgninger om tilmelding osv. er opgaver, uddannelsesinstitutionerne varetager i dag, og disse vejled-ningsopgaver indgår ikke i beregningen af provenuet. Endvidere er det i beregningen af provenuet for-udsat, at der fortsat vil være behov for tilmelding uden om den digitale tilmeldingsmulighed, hvorforuddannelsesinstitutionerne skal have ressourcer hertil. Skolerne oplyser i øvrigt, at en stor del af AMU-aktiviteten for 1. halvår 2010 er planlagt, inden systemet går i luften 1. januar 2010. Dette betyder, atder bliver tale om en gradvis overgang til anvendelse af den digitale tilmeldingsprocedure.Information, vejledning og bistand er et naturligt element i forbindelse med indførelse af en digital til-meldingsforpligtelse, som er med til at sikre brugernes anvendelse af den digitale tilmelding. Vejled-ningsindsatsen forventes tilrettelagt håndterbart og smidigt, bl.a. ved, at der – i lighed med andre digita-le brugersystemer – er en konkret digital anvisning i forbindelse med de enkelte trin i den digitale til-
Side 3
melding. Endvidere kan den generelle information og vejledning udbygges i takt med de brugerrelatere-de erfaringer, således at vejledningsindsatsen samlet kan rettes mod eventuelle områder, som måtteopleves vanskelige for brugerne.Med hensyn til ledige med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse er der ligeledes taget højde for, at admini-strationen heraf ikke digitaliseres fra den 1. januar 2010, og den effektiviseringsgevinst, som oprindeligtvar forudsat i forbindelse hermed, er tilbageført til administrationstaxameteret med udgangspunkt iaktivitetsniveauet for 2007 og 2008.Den usikkerhedsmargen, som Deloitte har angivet på +/- 22 % i forhold til implementeringsomkost-ningerne, vedrører omkostningerne til udvikling af den digitale tilmeldingsportal. Denne usikkerhed ermedtænkt i forhold til indbudgetteringen på FL 2009 og i behandlingen af aktstykket om digitaliserin-gen af 27. februar 2009
2.Særligt om tidsperspektivet for implementering af det digitale systemDA og DI finder, at perioden, inden systemet er klar til anvendelse, er meget kort. DA og DI anfører,at det er svært at nå at informere ordentligt om systemet til brugerne og blive bekendt med de nyerammer for tilmelding, og anbefaler derfor, at der i en overgangsperiode gives mulighed for at tilmeldesig uden om det digitale system, indtil der er sikret kendskab til systemet.Dansk Byggeri anbefaler ligeledes, at det i en overgangsperiode bliver muligt for virksomhederne attilmelde sig AMU-kurser uden om det digitale system.LO henviser til erfaringerne fra indkøring af andre komplicerede it-systemer og it-løsninger og anfører,at det undrer, at den digitale tilmelding bliver et krav for virksomhedstilmeldinger allerede fra 1. januar2010. LO bemærker, at det er om mindre end 2 måneder, og en alt for brat overgang med deraf følgen-de usikkerhed ikke må føre til, at medarbejderne og virksomhederne ikke får den uddannelse, der erbehov for.Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene (forstanderforeningen) er nervøse for, atder går en rum tid, før systemet fungerer optimalt, og brugerne rutinemæssigt benytter portalen, oganser besparelserne på den korte bane for en umulighed. Forstanderforeningen gør opmærksom på, athvis der opstår for store driftsproblemer, når systemets 1. fase iværksættes fra den 1. januar 2010, bliversituationen ved uddannelsesinstitutionerne uholdbar, og at det i værste fald kan få den følge, at bruger-ne ikke får den uddannelse, de har behov for. Foreningen anfører, at de hidtidige erfaringer fra øvrigestatslige digitaliseringsprojekter - senest SU og det elektroniske rejsekort - viser, at der kræves en indkø-ringsfase, inden systemerne fungerer rutinemæssigt, og før besparelserne kommer.Ledernes Hovedorganisation finder, at tidsplanen for implementering af første fase i digitaliseringenden 1. januar 2010 er ambitiøs og forudsætter, dels at de it-baserede styringsværktøjer er fuldt funk-tionsdygtige fra årsskiftet, dels at virksomhederne og uddannelsesinstitutionerne er fuldt orienteret omordningens ikrafttrædelse. Ledernes Hovedorganisation tilbyder herefter at samarbejde med Undervis-ningsministeriet og bidrage til at informere om ordningen blandt organisationens 93.000 medlemmer.Undervisningsministeriets bemærkningerFor at opnå den estimerede effektiviseringsgevinst er det af stor betydning, at så mange som muligtbruger det digitale system så hurtigt som muligt, hvorfor ministeriet i samarbejde med skolerne vil gøre
Side 4
en stor indsats for at informere virksomheder og selvstændige om de nye vilkår for tilmelding til er-hvervsrettet voksen- og efteruddannelse. Endvidere vil der blive informeret om, at enkeltpersoner ogsåkan anvende den nye tilmeldingsmulighed. Ledige skal fortsat tilmelde sig ved henvendelse til Jobcente-ret eller direkte til den enkelte uddannelsesinstitution.Det er Undervisningsministeriets vurdering, at der er tale om en facilitet og en teknologi, som alleredeer godt indarbejdet hos en meget stor del af befolkningen. Derfor anser ministeriet det ikke for nød-vendigt med en indkøringsperiode, hvor der som foreslået vil være behov for både en manuel og endigital tilmeldingsmulighed.3. Særligt om selve digitaliseringenDA, DI, FOA, VEU-rådet, Dansk Byggeri, SOSU-Lederforeningen og B-SOSU påpeger betydningenaf at teste systemet for at være sikre på, at det nye digitale tilmeldingssystem kan løse opgaven, uden atdet giver administrative barrierer og uhensigtsmæssigheder for uddannelsesinstitutioner, virksomhederog offentlige arbejdspladser.DA, DI og VEU-rådet fremhæver, at forholdet til EU’s statsstøtteregler om udbetaling af VEU-godtgørelse til virksomheder skal være afklaret.DA og VEU-rådet anfører, at der skal findes en løsning på, at de digitale tilmeldingssystemer, som nog-le efteruddannelsesudvalg allerede har udviklet og taget i brug, kan integreres i den nye VEU-portal.KL foreslår, at et lignende digitalt løsningskoncept udvikles til også at omfatte efter- og videreuddan-nelse på videregående niveau, herunder også digitalisering af ansøgning om godtgørelse i forbindelsemed deltagelse i disse typer af efter- og videreuddannelse.Lederforeningen for VUC havde gerne set, at den foreslåede digitale tilmelding også havde omfattettilmelding til forberedende voksenundervisning (FVU).LO lægger vægt på, at den enkelte borger fortsat kan tilmelde sig på anden vis. LO anbefaler på denbaggrund, at bemyndigelsen til ministeren til at gøre digital tilmelding obligatorisk for den almindeligeborger først tages i anvendelse, når der er sikkerhed for, at kravet ikke udelukker potentielle deltagerefra at tilmelde sig erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. LO anbefaler i øvrigt, at en arbejdsgiver erpligtig til informere den pågældende medarbejder, når arbejdspladsen tilmelder en medarbejder medangivelse af navn og cpr-nr.Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger (SALA) opfordrer til, at digitaliseringengennemføres under hensyntagen til og i samarbejde med de administrative systemer, der er opbygget,eller er under opbygning, i forbindelse med etableringen af uddannelses- og kompetencefonde på defleste overenskomstområder. SALA anfører, at det for alle parter, og ikke mindst arbejdsgiverne, vilindebære store administrative lettelser, hvis disse administrative systemer kan samtænkes med det digi-tale system, der opbygges i henhold til dette lovforslag.DI ønsker at sikre, at systemet ikke fører til administrative byrder i virksomhederne, som f.eks. brugenaf en digital signatur. DI vurderer således, at en digitalisering af kursustilmelding med videre på kort sigt
Side 5
vil føre til mere administration i virksomhederne, men at der på længere sigt vil være tale om effektivi-seringer.Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centrene (forstanderforeningen) anfører, at detsandsynligvis er nødvendigt, hvis den forventede effektivisering skal indfinde sig, at alle brugere er med.Forstanderforeningen konstaterer, at loven giver mulighed for, at der senere kan stilles krav til borgereom at tilmelde sig digitalt, hvis de vurderes at have de fornødne it-kundskaber. Forstanderforeningenstiller sig uforstående overfor, hvordan denne vurdering skal finde sted. Forstanderforeningen er desu-den bekymret for, om brugerne oplever for store forhindringer i tilknytning til adgangen til AMU samtVEU-godtgørelse, og at det vil afholde en del fra at benytte uddannelserne.VEU-rådet peger på, at der fortsat er en stor del af AMU’s målgruppe, som ikke har tilstrækkelige it-færdigheder til at kunne manøvrere i et digitalt tilmeldingssystem. Derfor anbefaler VEU-rådet blandtandet, at det i en overgangsperiode bliver muligt for såvel virksomheder som enkeltbrugere at tilmeldesig uden om det digitale system. VEU-rådet vil også anbefale, at den bemyndigelse, som undervis-ningsministeren har i lovforslaget til at indføre krav om, at også den enkelte borger skal ansøge digitalt,ikke bringes i anvendelse, før systemet er velfungerende, således at kravet ikke udelukker potentielledeltagere fra at ansøge om optagelse.Dansk Byggeri udtrykker bekymring for implementeringen af den digitale tilmelding til AMU-kurserne.Endelig vil Dansk Byggeri anbefale, at virksomhederne i overgangsfasen har mulighed for at få vejled-ning i den digitale tilmelding hos AMU-udbyderne.Undervisningsministeriets bemærkningerForholdet til EU’s regler om ulovlig statsstøtte er undersøgt i forbindelse med forberedelse af digitalise-ringens fase III, hvor ansøgning om VEU-godtgørelse skal understøttes digitalt. Konkurrencestyrelsenhar oplyst, at en digital behandling af godtgørelsesansøgninger og -udbetalinger ikke er i strid med EU’sstatsstøtteregler.Som nævnt ovenfor under punkt 2 om tidsperspektivet forudsætter den estimerede digitaliseringsge-vinst, at digitaliseringssystemet anvendes, og at der ikke blot fortsættes med manuel papirhåndteringsom hidtil. Den estimerede effektiviseringsgevinst er alene beregnet på grundlag af selvstændigt er-hvervsdrivende og arbejdsgivernes brug af det digitale system, uanset at alle kan benytte systemet. Derlægges ikke op til at gøre systemet obligatorisk for den enkelte borger inden for den nærmeste fremtid,og bemyndigelsen til ministeren til at gøre digital tilmelding obligatorisk for den almindelige borger vilførst blive anvendt, når der i uddannelsessystemet er en klar forventning om, at systemet ikke udelukkerpotentielle deltagere fra at ansøge om optagelse.Digitaliseringssystemet ændrer ikke på nuværende praksis i forhold til, hvilke myndigheder der skal ha-ve hvilke oplysninger, og forholdet mellem uddannelsesinstitutioner, kursister og deres arbejdsgivere.Digitaliseringen medfører dog ændringer i form af krav om anvendelse af digital signatur ved tilmeldingtil en uddannelse i AMU, til hvilke aktiviteter der er tale om overvejende offentlig finansiering. Det erUndervisningsministeriets opfattelse, at dette krav er i helt naturlig forlængelse af regeringens digitalise-ringsstrategi, hvorefter al kommunikation med offentlige myndigheder skal kunne foregå digitalt.Det digitale system afprøves gennem omfattende tests med deltagelse fra både uddannelsesinstitutioner,private virksomheder og offentlige arbejdspladser og deres kursister for at undgå flest mulige barriererog problemer i opstartsfasen.
Side 6
Der vil blive etableret standardiserede grænseflader til systemet, som vil gøre det muligt for eksterneparter, herunder de faglige efteruddannelsesudvalg, at skabe integration til EfterUddannelse.dk,Med de løsninger, der etableres fra den 1. januar 2010, vil det ikke være muligt at tilmelde sig andreuddannelser end uddannelser inden for AMU. Afhængig af erfaringer og omkostninger vil ministerietløbende overveje, om portalen efterhånden kan udvides til flere uddannelsesområder, hvor det kan væ-re relevant, således at al tilmelding til uddannelse kan ske digitalt. I denne forbindelse henvises også tilOptagelse.dk, som er en portal for tilmelding til ungdomsuddannelser og videregående uddannelser.4. Særligt om datasikkerhedDatatilsynet forudsætter, at de digitale løsninger, der skal anvendes i forbindelse med de omhandlededigitale tilmeldinger, er indrettet og til stadighed opdateres, således at de lever op til de krav om de for-nødne sikkerhedsforanstaltninger, som følger af databeskyttelsesdirektivet og persondataloven, og somnærmere er udmøntet i sikkerhedsbekendtgørelsen og Datatilsynets praksis.For så vidt angår de i forarbejderne omtalte faser, hvor anden fase omhandler online kursusbetaling ogonline registrering af fravær – samt den i forarbejderne omtalte mulighed for at fastsætte regler om bl.a.administrationen i tilknytning til den digitale tilmelding – kan Datatilsynet ikke ud fra det i lovforslagetanførte vurdere, hvorvidt de påtænkte initiativer vil være forenelige med persondataloven. Datatilsynetskal for god ordens skyld understrege, at persondataloven ikke kan fraviges i administrativt fastsatteregler.Datatilsynet forventer at blive hørt i overensstemmelse med persondatalovens § 57.Undervisningsministeriets bemærkningerUndervisningsministeriet underretter løbende Datatilsynet gennem alle digitaliseringens 3 faser for atopnå sikkerhed for, at digitalisering af VEU-administrationen lever op til persondatalovens krav.5. AndetKL bemærker, at lovforslaget indgår som en del af regeringens afbureaukratiseringsplan, hvorfor denskønnede kommunale gevinst som følge af lovforslaget vil tilfalde kommunerne.Undervisningsministeriets bemærkningerForslaget skønnes i 2012 og de efterfølgende år årligt at frigøre 6,0 mio. kr. i kommunerne. Forslagetindgår som et element i regeringens opfyldelse af flerårsaftalen fra 2008 med KL om frigørelse af res-sourcer til borgernær service i kommunerne i 2009-2013.Drøftelserne med KL om udmøntning af flerårsaftalen vil ske i forbindelse med de årlige drøftelser omkommunernes økonomi.6. Personer fra Grønland og Færøernes adgang til AMUDanske Erhvervsskoler-Lederne (DE-L), VEU-rådet, SOSU-Lederforeningen og B-SOSU tilslutter sig,at færinger og grønlændere får bedre adgangsmuligheder til arbejdsmarkedsuddannelser.
Side 7
DE-L, SOSU-Lederforeningen og B-SOSU henleder opmærksomheden på, at der kan være et øgetressourcebehov for at løfte administrationsopgaver forbundet med et større optag af færøske og grøn-landske kursister.Undervisningsministeriets bemærkningerUndervisningsministeriet har rettet henvendelse til Rigsombudsmanden for henholdsvis Grønland ogFærøerne med forespørgsel om, hvor mange kursister, der har fast bopæl eller beskæftigelse på Færøer-ne og i Grønland, og som man potentielt forventer, vil benytte sig af den nye ordning. Undervisnings-ministeriet forventer dog ikke, at optaget af kursister fra Grønland og Færøerne vil belaste uddannelses-institutionernes administrationer væsentligt.
Side 8