Skatteudvalget 2009-10
L 75
Offentligt
J.nr. 2009-711-0036Dato: 27. november 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 75 - Forslag til Lov om til lov om ændring af lov om midlertidig udskydel-se af betalingsfristerne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag samtmoms.(Forlængelser af ordning om midlertidig udskydelse af betalingsfri-sterne for indeholdt A-skat og arbejdsmarkedsbidrag).
Hermed sendes svar på spørgsmål 3 af 24. november 2009.Spørgsmålet erstillet efter ønske af Frank Aaen (EL).
Kristian Jensen/ Poul Christensen
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oplyse det samlede rentetab for staten forbundet med de forlængede beta-lingsfrister for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms set over hele perioden fra de forlængedebetalingsfristers indførelse og senere forlængelser incl. forlængelsen i dette lovforslag.Svar:
Det umiddelbare rentetab for staten ved de midlertidige forlængelser af betalingsfristerne for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag og moms skønnes at udgøre knap 2,2 mia. kr., jf. tabel 1 nedenfor.Forlængelserne består for det første af en generel forlængelse af kredittiderne for indbetaling afA-skatter, arbejdsmarkedsbidrag samt moms med 1 måned i en periode på 6 måneder, jf. lovnr.175 af 12. marts 2009 (L 154 2008/2009). Kredittidsforlængelsen på 1 måned blev gradvistaftrappet i sidste halvdel af 2009 ved lov nr. 526 af 12. juni 2009 (L 215 2008/2009). Ved nær-værende lovforslag er aftrapningen sat i bero i et år ved en kredittidsforlængelse på ca. 12 dage.
Tabel 1. Umiddelbart rentetab for staten ved de forlængede betalingsfrister.
Mio. kr.A-skat og arbejdsmarkedsbidragMomsI altOprindelig ud- Gradvis afviklingskydelse (L 154)i 2009 (L 215)6452155652151.210430Yderligere forlæn-gelse i 2010 (L 75)525-525I alt1.3857802.165
Rentetabet er beregnet på grundlag af oplysninger om hidtidige faktiske indbetalinger og indbe-talingstidspunkter i SKATs registre for de forskellige virksomhedstyper samt skøn for de frem-tidige betalinger omfattet af de forlængede betalingsfrister. Ved beregningen er anvendt en årligrente på 5,75 pct.Udskydelsen af betalingsfristerne medfører, at virksomhederne sparer renteudgifter eller opnårstørre renteindtægter, hvilket umiddelbart forøger deres skattegrundlag. Herved fremkommerder på sigt øgede aktionærskatter m.v. og øgede forbrugsafgifter. Under hensyntagen hertilskønnes nettotabet ved kredittidsforlængelserne på sigt at udgøre ca. 925 mio. kr.
Side 2