Arbejdsmarkedsudvalget 2009-10
L 72 Bilag 1
Offentligt
759862_0001.png
759862_0002.png
759862_0003.png
759862_0004.png
NOTAT
19. november 2009
Opsummering af høringssvar samt kommentarervedrørende forslag til lov om overførsel af en del afArbejdsmarkedets Feriefonds formue til statskassen
J.nr. 2009-00193914. kontor/CVI/LOS
Lovforslaget om overførsel af en del af Arbejdsmarkedets Feriefonds formue tilstatskassen blev den 13. november 2009 sendt i høring hos DanskArbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation,Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Ledernes Hovedorganisation, KristeligFagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, KL, Danske Regioner,Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd ogOverenskomstansatte, Kooperationen, Frie Funktionærer, Business Danmark,Producentforeningen, Arbejdsmarkedets Feriefond, FerieKonto, Rigsrevisionen ogPersonalestyrelsen.Der er modtaget høringssvar fra Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Kooperationen,Kristelig Fagbevægelse, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger(SALA), Rigsrevisionen, Arbejdsmarkedets Feriefond (AFF), Landsorganisationeni Danmark (LO), Centralorganisationernes Fællesudvalg, Personalestyrelsen ogDanske Regioner.FTF, Akademikernes Centralorganisation, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,Ledernes Hovedorganisation, Kristelig Arbejdsgiverforening, KL, DanskeRegioner, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Frie Funktionærer,Business Danmark, Producentforeningen og FerieKonto og har ikke afgivet svarinden for høringsfristen, der udløb den 18. november 2009 kl. 10.De modtagne høringssvar vedlægges.Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget.
1. Bemærkninger fra organisationer på arbejdsgiversideDA, SALA, Rigsrevisionen og Danske Regioner har ikke haft bemærkninger tillovforslaget.
2. Bemærkninger fra organisationer på lønmodtagersidenLandsorganisationen i Danmark (LO)Efter LO´s opfattelse er overførslen af en del af AFF´s formue i strid med formåleti ferielovens § 46 og AFF´s vedtægter. Heraf fremgår det, at midlerne skalanvendes til ferieformål for lønmodtagere og særligt familier med børn.Kommentar:
Efter overførslen vil fonden stadig være i stand til at leve op til sit formål, dog imindre omfang, og fondens bestyrelse må derfor foretage de nødvendigeprioriteringer.LO mener endvidere, at overførslen er ubegrundet, idet midlerne er tilvejebragt aflønmodtagerne.Kommentar:Fondens midler stammer fra uhævede feriepenge, som lønmodtagerne har mistetretten til.Endelig mener LO, at overførslen ikke blot påvirker balance og egenkapital. LOmener ikke, at det kun vil være i begrænset omfang, at overførslen vil påvirke denløbende drift og bevillingerne. LO påpeger i den forbindelse, at der vil ske fald iforrentning og anden afkast af kapitalen, at en stor del af den resterende formue erbåndlagt til forhåndstilsagn, og at fonden vil være tvunget til at indskrænke støttentil oplevelsesaktivitet herunder støtte til aktiviteter i den danske natur og formidlingved turistmål.Kommentar:Fonden vil fortsat kunne varetage sit hovedformål, som er ferieformål, herunderisær til familier med børn. De øvrige formål kan også fortsat tilgodeses, dog imindre omfang. Der vil således skulle ske en prioritering i forbindelse medtildeling af støtte.LO har noteret sig, at det fremgik af bemærkningerne under høringen, at AFFkunne ændre i bevilget støtte, hvilket LO anser for uhensigtsmæssigt.Kommentar:Denne bemærkning er udgået i det endelige forslag, som blev fremsat den 18.november 2009.Kristelig Fagbevægelse (KRIFA)KRIFA støtter fuldt ud lovforslaget, da de anser det for vigtigt, at der altid er enaktiv indsats for at unge kan få praktikpladser. KRIFA er generelt af den opfattelse,at feriepengene tilhører lønmodtagerne. Feriepenge hører ikke hjemme i centralefonde, men bør derimod indbetales på en personlig konto for den enkeltelønmodtager. Som en konsekvens af dette, ville Feriefonden blive nedlagt.Kommentar:Der er ikke planer om at lave grundlæggende om på ferieloven og dermed hellerikke planer om at nedlægge fonden. Det er ikke muligt hverken efter dansk ret ellerEU-retten uden videre at udbetale feriepenge, uden at ferien holdes.KooperationenKooperationen er ikke enig i forslaget. Kooperationen finder, at ArbejdsmarkedetsFeriefond har et klart og tydeligt formål, og at der er en klar og tydeligsammenhæng mellem fondens formål og de midler, som fonden har til rådighed.Kooperationen finder det derfor besynderligt at inddrage penge fra fonden på et
2
tidspunkt, hvor der, på grund af stigende arbejdsløshed og generel krise, i høj grader brug for, at fonden kan udleve sit formål.Kommentar:Overførslen af midler går til at finansiere en forstærket indsats for at give flereunge mulighed for at få en praktikplads og dermed en uddannelse.Arbejdsmarkedets Feriefond fik i 2006 ekstraordinært tilført over500 mio. kr.,hvorved egenkapitalen blev mere end fordoblet. Uanset overførslen vilArbejdsmarkedets Feriefond fortsat kunne støtte sine kerneområder, fx ferieformålfor lønmodtagere, herunder navnlig ferie for mindrebemidlede familier med børn.Derudover vil fonden også kunne støtte andre ferieformål og feriemulighed i formaf oplevelses- og aktivitets ferie i væsentligt omfang.Centralorganisationernes FællesudvalgCentralorganisationernes Fællesudvalg ønsker ikke at afgive et høringssvar menhenviser til hovedorganisationernes svar.3. Bemærkninger fra Arbejdsmarkedets Feriefond (AFF)AFF tager den politiske aftale til efterretning, men AFF udtrykker klar forventningom, at fonden bliver hørt i forbindelse med, at Beskæftigelsesministeren fastsætternærmere regler om overførslen.Kommentar:Pensionsstyrelsen planlægger at høre AFF i den forbindelse.AFF læser bemærkningerne således, at det er lagt til grund, at det er en konsekvensaf indgrebet, at fonden stilles økonomisk som før feriecentrene indfriede de omtaltelån.Kommentar:Det er i forbindelse med lovforslaget vurderet, at fonden efter overførslen stadigkan leve op til sit formål.AFF bemærker, at man ikke kan se isoleret på egenkapitalen, men at indgrebet skalses i sammenhæng med, at fonden kan forvente svigtende indtægter, idet fondenmister et trecifret millionbeløb i årlig renteindtægt fra indestående på FerieKonto,som til og med 2011 tilfalder staten.Kommentar:Renteindtægterne går i første række til dækning af FerieKontos drift. Herefter erdet lovbestemt, at op til 200 mio. kroner tilfalder statskassen årligt frem til 2011.Resten tilfalder AFF. Niveauet for renteindtægterne afhænger udoverrenteniveauet bl.a. af konjunkturerne og dermed er det også konjunkturbestemt, omAFF modtager en del af renterne.Fonden forventer desuden svigtende indtægter som følgende af den stigendeledighed og deraf følgende færre indbetalinger til FerieKonto.Kommentar:3
Der er ikke konstateret et fald i indbetalingerne, men der kan ikke udelukkes atkomme et konjunkturbestemt fald, som følge af udviklingen i ledigheden.Endelig forventer fonden, at der kommer til at mangle indtægt i form afformueafkast på skønsmæssigt 20 mio. kroner årligt.Kommentar:Det er Pensionsstyrelsens vurdering, at fonden fortsat vil være i stand til atvaretage sit hovedformål, som er ferieformål, herunder især til familier med børn.De øvrige formål kan også fortsat tilgodeses, dog i mindre omfang. Der vil såledesskulle ske en prioritering i forbindelse med tildeling af støtte.AFF får af bemærkningerne det indtryk, at der har hersket uoverensstemmelsermellem ministerens intentioner og prioriteringer og bestyrelsens udmøntning affondens formål og midler.Kommentar:Det er Pensionsstyrelsens opfattelse, at der ikke er en sådan uoverensstemmelse,og at AFF udmønter formål og midler i overensstemmelse med de af ministerenfastsatte retningslinjer.For så vidt angår de administrative og økonomiske konsekvenser af indgrebet foroffentlige og private arbejdsgivere er det fondens opfattelse, at fonden indgår somet betydeligt økonomisk grundlag i en række anlægs- og renoveringsarbejder.Desuden understøtter fonden kulturministeriets kulturbevaringsstrategi.Kommentar:Det er Pensionsstyrelsens opfattelse, at der fortsat er midler i AFF til at fortsættedenne støtte, dog i mindre omfang.Sluttelig bemærker AFF, at fonden har lang tradition for beskæftigelsespolitiskarbejde. Fonden skønner, at mere end 100 mennesker er ansat eller opkvalificeretsom følge af fondens støtte.Kommentar:Der er tale om midlertidige ansættelser i højst 3 år, typisk i forbindelse medigangsætning af et projekt. Fonden giver ikke herudover løntilskud. Det erhensigten, at ansættelserne skal hvile i sig selv senest efter 3 år. Der er således taleom hjælp til opstart.
4