Da vi for snart en del år siden sad omkring bordet i Undervisningsministeriet for at blive enige om en gymnasiereform, var der to forhold, som spillede en ret stor rolle i opfattelsen blandt partierne og ministeren.
Det var for det første opfattelsen af, at almen dannelse fra da af og fremefter også måtte omfatte indsigt i og forståelse af naturvidenskabelige forhold.
Derfor blev reformen præget af, at alle studerende skulle have både sprog og naturvidenskabelige fag.
Det andet, der var meget afgørende, var en opfattelse af, at vidensamfundet, som jo har været i gang igennem mange år efterhånden og tager til i styrke med at ændre samfund og vilkår for arbejdspladserne, virksomhederne, krævede en anden måde at arbejde på end det, det traditionelle 100-årige gymnasium i øvrigt stod for.
Heri ligger ingen kritik af det gymnasium, der var før reformen.
Det er en konstatering af, at der politisk var en opfattelse af, at der krævedes forandringer i gymnasiet, fordi de kommende studenter forventedes at gå ud og præge det vidensamfund, som tog til dag for dag.
Der er ingen tvivl om, at der er foregået et kæmpe arbejde på alle gymnasier for at få det her store projekt til at fungere hensigtsmæssigt for de unge mennesker.
Det er gjort rigtig godt, og de steder, hvor det har hinket lidt, har man taget fat i det og løftet det.
Så en ros til gymnasierne hen over land.
Vi har så også fulgt gennemførelsen af gymnasiereformen, og »vi« er så ordførerne, der sidder omkring bordet nu sammen med en anden minister end den minister, der gennemførte reformen.
Det har været lidt interessant for mig at følge den debat, for i perioder har jeg jo været den eneste, der sad med begge gange.
Derfor vil jeg gerne sige til de ordførere fra Venstre og De Konservative, der har været oppe og har ønsket sig endnu mere, jeg havde nær sagt radikale ændringer, at jeg er meget taknemlig over, at det er lykkedes at finde et kompromis, der ikke helt ændrede gymnasiereformen i forhold til det, der var hensigten.
Vi har fra Det Radikale Venstres side givet os, og det indrømmer jeg her fra Folketingets talerstol, meget med hensyn til indskrænkningen af timetallet til almen studieforberedelse, som vi opfatter som et af de virkelig grundlæggende nybrud i gymnasiet, fordi vi er i en samfundsudvikling, hvor det er helt afgørende, at de studerende lærer at arbejde tværdisciplinært.
Singapore er ved at skabe deres fjerde nationale universitet, og det bliver et tværdisciplinært universitet.
Vi har set det i Stanford og Berkeley, de to universiteter i Californien, som Udvalget for Videnskab og Teknologi besøgte i juni måned.
Derfor er det helt afgørende set med De Radikales øjne, at den disciplin også findes i gymnasiet.
Men vi har givet os i forhold til at ændre på timetallet, så det nu kun er på 200 timer, og vi håber så, at den håndsrækning også forstås på gymnasierne, hvor der har været en del lærere, som har været tvivlende over for ideen med almen studieforberedelse, altså at vi har slået halv skade, om jeg så må sige, og at man så tager fat med fornyet styrke på at udmønte det fag.
Vi er også tilfredse med, at vi har opnået kompromiser på styrkelsen af fremmedsprog og styrkelsen af naturvidenskab, så vi slækkede på kravene i forhold til det, der ellers var hensigten, nemlig at styrke naturvidenskab hos de studerende, der har mange sprog, og at vi også havde stærke sprogkrav til dem, der er på de naturvidenskabelig-matematiske studieretninger.
Men der har vi lempet på kravene, og så håber vi, at det får den rette virkning.
Endelig er vi også tilfredse med, at vi har reduceret prøvebegivenhederne, som det hedder, og konverteret de sparede timer til mere faglig undervisning og mere vejledning.
Især vejledning tror vi i Det Radikale Venstre er centralt i den her sammenhæng.
Jeg vil gerne endnu en gang understrege, at vi roser gymnasierne for den kæmpe indsats, de har gjort.
Vi er glade for, at det er lykkedes at opnå kompromiser, og at undervisningsministeren gelejdede os igennem, så vi kunne havne på noget, vi alle sammen kunne være enige om.
Så dermed håber jeg, vi har fået et godt grundlag for det videre arbejde i gymnasierne.