Jeg vil gerne indlede med at takke alle ordførerne for den positive behandling af lovforslaget.
Formålet med lovforslaget er jo at sikre forbrugerne et velfungerende og et effektivt klagenævnssystem, og som flere har været inde på, er det en opfølgning på et lovforslag, der blev vedtaget i juni i år.
Loven fra i sommer gør det muligt under visse betingelser at få fogedretten til at tvangsfuldbyrde en afgørelse, der er truffet af Forbrugerklagenævnet eller et godkendt privat klage- eller ankenævn, og lovforslaget indebærer, at en erhvervsdrivende, der har tabt en klagesag ved Forbrugerklagenævnet eller et godkendt privat klage- og ankenævn, ikke længere kan forholde sig passivt til afgørelsen.
Den erhvervsdrivende skal inden for en frist på 30 dage skriftligt meddele nævnet, hvis vedkommende ikke ønsker at være bundet af nævnets afgørelse, og hvis den erhvervsdrivende forholder sig passivt, vil afgørelsen efter udløbet af fristen kunne tvangsfuldbyrdes i fogedretten.
I forarbejderne til loven er der anført, at der som supplement til reglerne om tvangsfuldbyrdelse vil blive etableret en ordning, der styrker forbrugernes muligheder for bistand i forbindelse med retssagen.
Ordningen skal bl.a.
indebære, at det undgås, at en forbruger af økonomiske årsager afholder sig fra at føre en retssag, når en klagenævnsafgørelse ikke efterleves af den erhvervsdrivende.
Derfor har vi fremsat lovforslaget, som behandles her i dag, der skal være med til at sikre en sådan ordning, og lovforslaget vil først og fremmest bidrage til at højne efterlevelsen i forhold til en gruppe erhvervsdrivende, som hidtil ikke har efterlevet klagenævnsafgørelserne og blot har forholdt sig passivt over for afgørelsen.
Det må forventes, at størstedelen af de erhvervsdrivende, som det er det i dag, også fremover vil efterleve en klagenævnsafgørelse.
Lovforslaget giver mulighed for, at Forbrugerstyrelsen efter ansøgning kan dække en forbrugers omkostninger i forbindelse med en retssag, som finder sted på grundlag af en klagenævnsafgørelse eller et forlig indgået for nævnet.
En eventuel dækning efter en retshjælpsforsikring er primær i forhold til omkostningsdækning efter lovforslaget, og det svarer til reglerne om fri proces.
En retshjælpsforsikring skal derfor udtømmes først.
Den overordnede ramme for lovforslaget er, at der er tre situationer, hvor der gives dækning af omkostningerne.
For det første kan der efter ordningen dækkes omkostninger i de tilfælde, hvor forbrugerne har en retshjælpsforsikring, men hvor omkostningerne til retssagen overstiger forsikringens maksimum.
I tilfælde heraf kan Forbrugerstyrelsen dække de omkostninger, der overstiger forsikringens maksimum.
Forbrugerstyrelsen kan endvidere dække omkostninger til en eventuel selvrisiko ved en retshjælpsforsikring.
For det andet er der efter den foreslåede ordning mulighed for omkostningsdækning i de tilfælde, hvor en forbruger ikke har en retshjælpsforsikring.
For det tredje kan en forbrugers omkostninger til tvangsfuldbyrdelse af en nævnsafgørelse eller en dom, som fastslår forbrugerens krav efter nævnsafgørelsen, dækkes efter den foreslåede ordning.
Der gælder ikke nogen økonomiske betingelser for at være omfattet af ordningen.
En forbruger vil derfor uafhængigt af indtægtsforhold kunne få dækket sine omkostninger efter ordningen.
Jeg gør lidt ud af at sige, præcis hvad det er, der bliver dækket ind her, fordi hr.
Benny Engelbrecht også spurgte ind til, hvad det præcis er, ordningen her går ind og dækker, og fru Bente Dahl også var inde på spørgsmålet om, hvorvidt ordningen her var lige lovlig bureaukratisk.
Jeg vil sige, at det, der har været det helt bærende element i udfærdigelsen af lovforslaget – og det er også et svar til hr.
Frank Aaen – har været, at lovforslaget skulle udarbejdes, så det viste mest muligt hensyn til forbrugeren.
Det betyder altså, at vi også i forhold til nogle af de kritiske høringssvar, der har været, har forsøgt at tilpasse lovforslaget, så man får dækket ind i alle de situationer, man nærmest har kunnet tænke på, der måtte kunne opstå, og hvor vi ønsker at forbrugerne skal have en ordentlig dækning.
Det afgørende her har været at lave regler, der minder om fri proces på så mange måder som overhovedet muligt, men som altså også dækker ind i forhold til noget af den kritik, der har været i høringsrunden.
Hr.
Benny Engelbrecht spurgte så også ind til, hvad det er for beregninger, der gør, at vi i lovforslaget skriver, at det vil være ca.
30-40 sager om året, vi forventer at det lovforslag vil omfatte.
Jeg vil sige, at vores skøn i forhold til lovforslaget sådan set bygger på, i hvor mange sager det er, at afgørelserne ikke bliver efterlevet, og hvor der kan være behov for, at forbrugerne bruger retsvæsenets muligheder for at få sagen bragt i hus, og det er som følge af det skøn, at vi er nået frem til det tal.
Så spørger hr.
Benny Engelbrecht og også fru Bente Dahl til vejledningsindsatsen.
Og man kan sige, at der ligesom bliver to ben, som informations- og vejledningsindsatsen kommer til at gå på.
Der bliver den generelle informationsindsats, der kommer til at fremgå af hjemmesiden, og hvor man altså bliver informeret om, at der kommer disse nye regler, og derudover vil der blive udarbejdet mere udførligt vejledningsmateriale til brug for den enkelte forbruger.
Så såfremt der er en sag, vil Forbrugerstyrelsen, om man så må sige, sørge for, at forbrugeren bliver klædt bedst muligt på ved også at have fået vejledning i, hvordan de nye regler kan bruges.
Hr.
Benny Engelbrecht spurgte også efterfølgende til spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser af lovforslaget.
Som det ser ud lige nu og med det antal sager, vi måtte forvente at der kommer, mener vi, at de overslag, der fremgår af lovforslaget, er dækkende, og så mener vi også, at der er mulighed for at kunne afholde en del af de omkostninger, som er af en mindre størrelse, inden for Økonomi- og Erhvervsministeriets budget.
Men det er klart, at det, man aldrig helt kan forudsige, er, hvis det lige pludselig vrimler frem med mange sager – det kan jo også ændre på det økonomiske skøn – og så må vi selvfølgelig vurdere, hvad konsekvenserne måtte være.
Men som det ser ud lige nu baseret på historiske erfaringer, mener vi altså, at vi kan stå inde for de ting, der står i lovforslaget, og dermed også for den økonomiske løsning, der er valgt.
Men jeg vil gerne takke for den positive behandling, som lovforslaget har fået.
Der er også blevet stillet en række yderligere spørgsmål, og dem medvirker vi naturligvis gerne til bliver besvaret under udvalgsbehandlingen.