Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution: Fødevarestyrelsen
Kontor/initialer:
9. kontor/SUROSagsnr.:
2009-20-2301-00085Dato:
14-09-2009
Notat om høringssvar i forbindelse med udkast til forslag til lov om ændring af lov om
fødevarer (Frivillig forhåndsgodkendelse og delegation af beføjelser til privat institution i for-
bindelse med overholdelse af principper for god laboratoriepraksis)
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fødevarer (Frivillig forhåndsgodkendelse og delega-tion af beføjelser til privat institution i forbindelse med overholdelse af principper for god laborato-riepraksis) har været i supplerende høring i perioden fra den 2. september til den 9. september 2009for så vidt angår den del af forslaget, som vedrører lovforslagets § 1, nr. 3, som omhandler delegati-on af beføjelser til privat institution i forbindelse med overholdelse af principper for god laborato-riepraksis.I det følgende gives et resumé af de indkomne høringssvar, opdelt efter emner.Bemærkningerne til høringssvarene er anført med kursiv.Der er modtaget høringssvar fra: Advokatrådet, DI Fødevarer, DTU Fødevareinstituttet, CoopDanmark A/S, Forbrugerrådet, Landbrug & Fødevarer og Grønlands Selvstyre.Endvidere har Datatilsynet afgivet høringssvar til forslaget.Af de ovenfor nævnte har Advokatrådet, DI Fødevarer og Grønlands Selvstyre anført, at de ikke harbemærkninger til forslaget.Forbrugerrådet har meddelt, at man af ressourcemæssige årsager ikke har mulighed for at forholdesig til denne del af forslaget til ændring af lov om fødevarer, og Coop Danmark A/S har meddelt, atman ikke ønsker at kommentere høringen.Bemærkninger til de enkelte elementer i forslaget
1. Henlæggelse af beføjelser til privat institution
Landbrug & Fødevarer støtter lovændringen. Organisationen bemærker, at man i den forbindelsehæfter sig ved, at der med lovændringen ikke tilsigtes en ændring af gældende praksis på området.DTU Fødevareinstituttet bemærker, at instituttet ikke har problemer med, at det er hensigten, at be-føjelserne også fremover skal henlægges til DANAK. Instituttet understreger, at i tilfælde af, athensigten ikke følges og en anden institution end DANAK vælges, er det meget væsentligt, at befø-jelserne henlægges til en institution, der har egne krav og procedurer, som sikrer institutionens uvil-dighed og integritet.Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, er det hensigten, at beføjelserne ogsåfremover skal henlægges til DANAK, således som det hidtil har været tilfældet.Hvis det måtte blive aktuelt at henlægge beføjelserne til en anden institution, vil det blive sikret, atdenne opfylder de af DTU påpegede krav.