Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
L 66 Bilag 1
Offentligt
757602_0001.png
757602_0002.png
757602_0003.png

Notat

VandJ.nr. BLS-400-00051Den 21. oktober 2009

Notat

om høringssvar til

Forslag til lov om ændring af lov om vandsektorens organisering og økonomiske forhold og

forskellige andre love (udskydelse af prisloftregulering)

Udkast til lovforslag blev sendt i ekstern høring med mail den 5. oktober 2009. Høringsfristen udløbden 16. oktober 2009. By- og Landskabsstyrelsen har modtaget høringssvar fra i alt 8 organisatio-ner. Af disse har 4 haft kommentarer til udkastet.Høringssvarene har medført visse præciseringer i lovforslagets bemærkninger, men har ikke givetanledning til ændringer i lovteksten. Der er desuden foretaget visse justeringer i forbindelse medMiljøministeriets egen kvalitetssikring.I dette notat gengives kort de væsentligste kommentarer til lovudkastet og Miljøministeriets be-mærkninger hertil. For oversigtens skyld er kommentarerne inddelt efter emne.

Udskydelse af prisloft

DANVA hilser udskydelsen af prisloftet velkommen. Foreningen anfører dog som sin principielleholdning, at det er uheldigt, at der på nuværende tidspunkt af året lovgives for prisfastsættelsen,dvs. for opkrævning af bidrag fra forbrugerne til hhv. vand- og spildevandsforsyning.Dansk Energi kan tilslutte sig udskydelse af prisloftet.Landbrug og Fødevarer tager til efterretning, at det er vurderet at udskyde prisloftsreguleringen.DI beklager udskydelsen og er af den opfattelse, at det havde været muligt at gennemføre lovensom vedtaget før sommerferien 2009, hvis der havde været den fornødne vilje hertil.Miljøministeriets bemærkningerI forbindelse med høringen af udkast til prisloftbekendtgørelse hen over sommeren 2009 modtogministeriet mange kritiske høringssvar. Især blev det kritiseret, at det ikke var muligt at danne sig etoverblik over den samlede regulering. Det blev på den baggrund besluttet i forligskredsen bag lo-ven at udskyde prisloftreguleringen i 1 år. Det har ikke været muligt at færdiggøre lovudkastet tidli-gere.

Priser i 2010

Landbrug og Fødevarer foreslår, at der i vandsektorloven indsættes en bestemmelse om, at priser-ne for 2010 fastfryses på 2009-niveau eller at de maksimalt må stige med stigningstakst svarendetil det overordnede forbrugerprisindeks.DI foreslår, at der indføres en simpel prisjusteringsmekanisme for 2010, så vandprisen maksimaltkan hæves med den almindelige prisudvikling.Dansk Energi undrer sig over, at man tilsyneladende vil udmelde det individuelle prisloft for 2011 iløbet af 2011.Miljøministeriets bemærkningerSom konsekvens af, at prisloftreguleringen udskydes til 2011, følger prisfastsættelsen for 2010 ale-ne af bestemmelserne i sektorlovene. Det betyder, at den økonomiske regulering af sektoren i 2010vil være ”hvile i sig selv”-princippet. I det omfang et selskabs udgifter og indtægter ikke balancerer i2010, vil prisloftreguleringen fra 2011 korrigere for dette, og det er derfor ikke fundet hensigtsmæs-sigt at erstatte prisloftreguleringen i 2010 med en overgangsbestemmelse.Det er præciseret i bemærkningerne til lovforslaget, at Forsyningssekretariatet vil udmelde prisloftetfor 2011 i 2010 efter de regler, der fastsættes i den prisloftsbekendtgørelse, som er under udarbej-delse. Bekendtgørelsen forventes at træde i kraft den 1. december 2009.

Teknologiudviklingsfonden

DANVA er af den opfattelse, at det bør være legalt, at projektaktiviteter i fonden kan starte i 2010,fx som følge af gaver i 2009 og 2010.Dansk Energi finder, at miljøministerens bidrag til fonden skal svare til de beløb, der modtages frabranchen og ikke blot bidragene fra vandselskaberne. Foreningen er derfor ikke enig i forslaget omat ændre ”branchen” til ”vandselskaberne” i lovteksten. Foreningen efterlyser desuden en længereperiode for støtte fra staten til fonden.Miljøministeriets bemærkningerFonden forventes etableret i løbet af 2010. Der er derfor ikke noget til hinder for, at der ydes gavertil fonden fx fra brancheorganisationer, så der kan igangsættes projekter allerede i 2010. Dette erpræciseret i bemærkninger.Hverken længden af den periode, hvor staten vil yde støtte til fonden, eller hvilke indbetalinger sta-ten matcher indtil 10 mio. kr. pr. år, ændres med lovforslaget. Der er alene tale om en præciseringaf lovteksten. Det bemærkes, at der ikke noget til hinder for, at vandselskaberne kan foretage indi-viduelle indbetalinger til fonden via en brancheorganisation.

Konsekvenser af lovforslaget, almindelige bemærkninger

DANVA finder det misvisende, at skrive ”I det omfang et selskabs indtægter og udgifter ikke balan-cerer i 2010, vil prisloftreguleringen i 2011 korrigere for dette.”, idet hvile-i-sig-selv-princippet skalvurderes over en årrække.Landbrug og Fødevarer og DI er ikke enig, når det i bemærkningerne vurderes, at lovforslaget ikkehar økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Det er foreningens opfattelse, at hvile-i-sig-selv-princippet ikke er tilstrækkeligt til at opveje problemerne med stigende priser.
2
Miljøministeriets bemærkningerTeksten er præciseret, så det fremgår, at hvis der ikke er balance i 2010 mellem indtægter og ud-gifter, vil prisloftet fra 2011 og fremover korrigere for dette.Da hvile i sig selv-princippet også afgrænser typerne af de udgifter, som et vandselskab kan afhol-de, vurderes det derfor, at der ikke er behov for en egentlig overgangsbestemmelse for prisfastsæt-telsen for 2010.

Det justerede betalingsprincip

DI og Landbrug og Fødevarer henviser til, at det følger af ændringer af spildevandsbetalingsloven(konsekvensændringer af vandsektorloven), at en opdeling af afledning og rensning af spildevand ito selvstændige aktiviteter kan finde sted. Foreningerne finder det uhensigtsmæssigt, at dette kræ-ver udskillelse i to særskilte aktieselskaber.DI foreslår derfor, at loven ændres, så det bliver tilstrækkeligt, at der internt i selskabet arbejdesmed to separate regnskaber, et for afledning og et for rensning af spildevand.Landbrug og Fødevarer opfordrer til, at loven justeres, så prisstrukturen i højere grad afspejler deomkostninger, virksomhederne reelt belaster en forsyning med, og at det bliver en rettighed forvirksomhederne indenfor et eksisterende spildevandsselskab udelukkende at betale for rensning afvandet.Miljøministeriets bemærkningerDet justerede betalingsprincip er ikke en del af det lovudkast, der har været sendt i høring. Miljømi-nisteriet vil se nærmere på reglerne herom. De relevante interessenter vil i løbet af første halvdel af2010 blive inviteret til at indgå i arbejdet.
3