Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64
Offentligt
765483_0001.png
765483_0002.png
765483_0003.png
765483_0004.png
Dato:Kontor:
30. november 2009Danskuddannelsesen-heden
J.nr.:Sagsbeh.:
09/10003JEL

Besvarelse af spørgsmål nr. 6 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 24. no-

vember 2009 (L 64)

Spørgsmål 6:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse fra Clavis sprog og kompetence af 23. novem-ber 2009, særligt deres forslag til en alternativ formulering af lovforslagets § 11 a, jf. L 64 –bilag 4.”

Svar:

Danskuddannelse inden for kommunens grænserDet er normalt udgangspunktet, at den enkelte kommunalbestyrelse træffer afgørelse om,hvorvidt en kommunal opgave skal udføres af kommunen selv eller overlades til andre.Efter den gældende danskuddannelseslov kan en sprogskole (en udbyder af danskuddan-nelse), der er etableret i én kommune, imidlertid frit tilbyde danskuddannelse i en andenkommune. Der stilles ikke krav om, at kommunalbestyrelsen i den anden kommune skalgodkende, at udbyderen tilbyder danskuddannelse i kommunen. Det er alene en betingelse,at udbyderen er etableret som en kommunal, anden offentlig eller privat udbyder efter lovensregler.De gældende regler indebærer f.eks., at et kommunalt sprogcenter kan udføre en andenkommunes danskuddannelsesopgaver og på dennes regning, uden at den pågældendekommune skal godkende dette. Tilsvarende kan et privat sprogcenter varetage en kommu-nes danskuddannelsesopgaver uden kommunens godkendelse heraf, men på dennes reg-ning.Denne vidtgående adgang til at udføre opgaver på tværs af kommunegrænser har vist sig ipraksis at vanskeliggøre en kommunalbestyrelses muligheder for at planlægge det kommu-nale danskuddannelsestilbud, jf. nærmere herom nedenfor.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Det foreslås på den baggrund, at der gives kommunerne bedre mulighed for at styre detkommunale danskuddannelsestilbud.Ifølge den foreslåede § 11 a kan en udbyder, som har indgået en driftsaftale med en kom-mune og en kommunal udbyder af danskuddannelse, således kun tilbyde danskuddannelseinden for den pågældende kommunes grænser. Hvis en udbyder ønsker at tilbyde danskud-dannelse uden for kommunens grænser, skal kommunalbestyrelsen i den kommune, hvorundervisningen ønskes tilbudt, godkende, at undervisningen foregår der.CLAVIS sprog & kompetence, som er udbyder af danskuddannelse i henhold til danskud-dannelsesloven, er af den opfattelse, at denne bestemmelse vil medføre en indskrænkningaf den frie konkurrence og det frie skolevalg. CLAVIS sprog & kompetence forstår kommu-nernes behov for at styre økonomien og foreslår, at dette sker ved at indføre et loft over denpris, som bopælskommunen er forpligtet til at betale. Dette loft foreslås at være den pris,som bopælskommunen betaler for den tilsvarende ydelse i henhold til en indgået driftsaftale.Jeg kan hertil oplyse, at formålet med den foreslåede ændring er at give kommunerne bedremulighed for at planlægge og styre det kommunale danskuddannelsestilbud. Der skal værebedre mulighed for kommunalbestyrelsen til at beslutte, om den selv vil udføre danskuddan-nelsesopgaven, eller om den vil overlade udførelsen heraf til f.eks. en eller flere private ud-bydere, og hvordan opgaven skal fordeles mellem udbyderne.I praksis har de gældende regler således vanskeliggjort kommunernes udbud af danskud-dannelse.Reglerne har således i nogle tilfælde medført, at en udbyder kan etablere sig i en kommunemed et tilbud, der er dyrere end kommunens eget tilbud, uden at den stedlige kommune kanhindre dette.En fri adgang til at tilbyde danskuddannelse på tværs af kommunegrænser kan endviderehæmme incitamentet til at sende opgaven i udbud og til at byde på opgaven. Hvis en kom-mune sender undervisningsopgaven i udbud, kan den, der vinder opgaven, ikke være sikkerpå, om en anden udbyder i en anden kommune tilbyder danskuddannelse i kommunen.Denne viden vil kunne afholde potentielle udbydere fra at byde på opgaven og vanskeliggøremulighederne for at tilbyde danskuddannelse.Hvis en anden udbyder kan fortsætte med at tilbyde danskuddannelse i kommunen, kan det-te undergrave det grundlag, på hvilket den vindende udbyder har fået undervisningsopgaventildelt.Hvis potentielle udbydere afholder sig fra at byde ind på opgaven, fordi omfanget af opgavener for usikker, betyder det, at den frie konkurrence hæmmes.Jeg er af den opfattelse, at den frie konkurrence skal vise sig ved jævnlige udbud af under-visningsopgaven, hvor alle kan byde ind, og hvor de der byder ind nogenlunde kan regnemed opgavens omfang.Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
CLAVIS sprog & kompetences forslag om et udgiftsloft svarende til den takst, som bopæls-kommunen selv har aftalt med sin udbyder, ville i et vist omfang kunne råde bod herpå, menløser ikke de vanskeligheder, som de enkelte kommuner står over for ved planlægning afdanskuddannelsestilbudet.Det skal i øvrigt understreges, at det foreslås, at kommunalbestyrelsen kan godkende, at dertilbydes danskuddannelse inden for kommunens egne grænser af en udbyder, der er etable-ret i en anden kommune. Det betyder, at der fortsat kan etableres danskuddannelse påtværs af kommunegrænser. Den eneste forudsætning er blot, at det nu forudsætter acceptfra begge de involverede kommuner.I øvrigt gælder bestemmelsen ikke for tilbud om intro-dansk, som derfor både kan tilbydes iog uden for kommunen.Det skal understreges, at kursister, der ikke modtager aktiveringstilbud fra det offentlige, sta-dig har ret til frit valg af udbyder, også selv om den valgte udbyder ligger i en anden kommu-ne end bopælskommunen.Intro-danskCLAVIS sprog & kompetence har endvidere kommenteret det foreslåede tilbud om intro-dansk. Det foreslås, at kursister, der følger intro-dansk får mulighed for at bestå én eller fleretests. Ligeledes foreslås, at udenlandske studerende på de videregående uddannelser fårret til intro-dansk.Jeg kan oplyse, at intro-dansk formentlig vil blive tilrettelagt meget forskelligt, da undervis-ningen skal tage udgangspunkt i kursisternes beskæftigelsessituation. På den baggrund kandet være vanskeligt at udarbejde tests. For så vidt angår spørgsmålet om intro-dansk tiludenlandske studerende har disse ret til intro-dansk, hvis de er i beskæftigelse. Studerende,der ikke er arbejdstagere, har ikke ret til Intro-dansk, da dette tilbud er målrettet personer ibeskæftigelse. Studerende har derimod ret til det ordinære danskuddannelsestilbud.CLAVIS sprog & kompetence mener endvidere, at det bør være muligt, at intro-dansk ikkealene kan foregå på et sprogcenter eller en arbejdsplads, men også kan placeres i andre lo-kaler, hvis disse er egnet til formålet.Jeg kan oplyse, at der i en bekendtgørelse vil blive fastsat nærmere regler om, hvem der kanblive udbyder af intro-dansk, herunder også regler om, hvor undervisningen kan foregå.IkrafttrædelsesbestemmelserCLAVIS sprog & kompetence peger på, at sprogcentre, som udbyder danskuddannelseuden for den kommune, de har en driftsaftale med, bør have rimelig tid til at omstille virk-somheden og finde nye udviklingsområder.CLAVIS sprog & kompetence nævner i den forbindelse, at nogle kommuner i dag i deresdriftsaftaler har fraskrevet sig retten til at indgå aftaler med andre sprogcentre, hvilket bety-Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
der, at disse kommuner ikke efter den foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 2, kan godken-de, at udbydere fra andre kommuner tilbyder danskuddannelse i kommunen, før de indgåe-de driftsaftaler er ophørt. Dette mener CLAVIS sprog & kompetence er uheldigt.Jeg skal henvise til, at der i lovforslaget er indsat en overgangsbestemmelse, der betyder, atde driftsaftaler, som er indgået før lovens ikrafttræden, og som ikke er i overensstemmelsemed lovens § 11 a, bortfalder med udgangen af 2014, medmindre de er udløbet inden. Detbetyder, at der er god tid til at indrette sig på den nye retstilstand for kommuner og sprog-centre. Samtidig betyder det, at bestemmelsen i nogle kommuner først er fuldt indfaset efternogle år.
Side 4
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk