Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64
Offentligt
771175_0001.png
771175_0002.png
771175_0003.png
Dato:Kontor:
8. december 2009Danskuddannelsesen-heden
J.nr.:Sagsbeh.:
09/10605CHH

Besvarelse af spørgsmål nr. 23 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-

grationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 4. decem-

ber 2009 (L 64)

Spørgsmål 23:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Clavis Sprog & Kompetence af 4.december 2009 vedrørende ministerens besvarelse af spørgsmål nr. 6, jf. L 64 – bilag 10”.

Svar:

Danskuddannelse inden for kommunens grænserCLAVIS Sprog & Kompetence anfører i henvendelsen af 4. december 2009 vedrørende be-svarelsen af spørgsmål 6 om den foreslåede § 11 a om kommunal godkendelse af danskud-dannelsestilbud inden for kommunens grænser, at det er CLAVIS’ opfattelse, at bestemmel-sen forringer kursisternes frie valg og mulighederne for at gennemføre undervisning, hvordet passer virksomhederne bedst.Jeg kan hertil – og med henvisning til besvarelse af spørgsmål 6 - oplyse, at formålet medden foreslåede ændring er at give kommunerne bedre mulighed for at planlægge og styredet kommunale danskuddannelsestilbud. Der skal være bedre mulighed for kommunalbesty-relsen til at beslutte, om den selv vil udføre danskuddannelsesopgaven, eller om den viloverlade udførelsen heraf til f.eks. en eller flere private udbydere, og hvordan opgaven skalfordeles mellem udbyderne.Clavis Sprog og Kompetence anfører, at det i den forbindelse også er værd at notere sig, atkommunerne / KLikkestøtter forslaget.Det skal hertil – og med henvisning til besvarelse af spørgsmål 6 - understreges, at det fore-slås, at kommunalbestyrelsen kan godkende, at der tilbydes danskuddannelse inden forkommunens egne grænser af en udbyder, der er etableret i en anden kommune. Det bety-der, at der fortsat kan etableres danskuddannelse på tværs af kommunegrænser. Den ene-ste forudsætning er blot, at det nu forudsætter accept fra begge de involverede kommuner.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Såfremt kommunenrne/KL ikke støtter forslaget, må det jo betyde, at der fortsat vil væremange kommuner, som vil godkende, at der tilbydes danskuddannelse inden for kommu-nens egne grænser af en udbyder, der er etableret i en anden kommune. Den foreslåede §11 a vil derfor i givet fald betyde, at den nuværende praksis med at udbyde danskuddannel-se på tværs af kommunegrænser i vidt omfang vil fortsætte samtidig med, at de kommuner,som af hensyn til planlægning af integrationsindsatsen selv ønsker at tilvejebringe danskun-dervisningen, nu har mulighed for ikke at godkende en udbyder beliggende i en anden kom-mune. Jeg mener på den baggrund, at den foreslåede § 11 a samlet må ses som en forbed-ring.Det skal understreges, at kursister, der ikke modtager aktiveringstilbud fra det offentlige, sta-dig har ret til frit valg af udbyder, også selv om den valgte udbyder ligger i en anden kommu-ne end bopælskommunen.Endvidere skal jeg gøre opmærksom på, at tilbud om intro-dansk kan foregå på tværs afkommunegrænser.Jeg kan endvidere oplyse, at KL, som var repræsenteret i arbejdsgruppen om danskuddan-nelse, tilsluttede sig det tilsvarende forslag i arbejdsgruppens rapport, som blev offentliggjorti juni 2009. Jeg har ligeledes hæftet mig ved, at Børne- og Kulturchefforeningen i sit hørings-svar vedrørende lovforslaget bifalder forslaget, og at Foreningen af Ledere ved Danskud-dannelser, som repræsenterer udbyderne, i sit høringssvar ikke havde bemærkninger til denforeslåede § 11 a.Intro-danskCLAVIS Sprog og Kompetence påpeger i sin henvendelse af 4. december 2009, at kursister,der følger intro-dansk, skal have mulighed for at bestå én eller flere tests.Det kan oplyses, at intro-dansk først og fremmest sigter mod at give et hurtigt og fleksibelttilbud til de udenlandske arbejdstagere, som i udgangspunktet kun sigter mod at være iDanmark i en kortere periode, og for hvem danskundervisningen alene tjener det formål, atde kan tilegne sig de dansksproglige kompetencer, som er nødvendige for, at de kan vareta-ge deres arbejde.De udenlandske arbejdstagere, som ønsker en mere dybtgående indføring i det danskesprog, vil som hidtil kunne vælge at følge en ordinær danskuddannelse, ligesom de udlæn-dige, som har fulgt intro-dansk, efterfølgende har mulighed for at følge en ordinær danskud-dannelse inden for en samlet tidsramme på tre år. Og jeg har fuld tillid til, at udbydere afdanskuddannelse er i stand til at introducere nye kursister til de modultest, som er indbyggeti de ordinære danskuddannelser.CLAVIS Sprog & Kompetence påpeger endvidere, at det bør være muligt, at intro-dansk ikkealene kan foregå på et sprogcenter eller en arbejdsplads, men også kan placeres i andre lo-kaler, hvis disse er egnet til formålet.
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Jeg kan oplyse, at der naturligvis ikke er noget til hinder for at gennemføre undervsiningen iandre lokaler uden for sprogcentret eller virksomheden.IkrafttrædelsesbestemmelserCLAVIS Sprog og Kompetence peger på, at sprogcentre, som udbyder danskuddannelseuden for den kommune, de har en driftsaftale med, bør have rimelig tid til at omstille virk-somheden og finde nye udviklingsområder.CLAVIS Sprog og Kompetence nævner i den forbindelse, at nogle kommuner i dag i deresdriftsaftaler har fraskrevet sig retten til at indgå aftaler med andre sprogcentre, hvilket bety-der, at disse kommuner ikke efter den foreslåede bestemmelse i § 11 a, stk. 2, kan godken-de, at udbydere fra andre kommuner tilbyder danskuddannelse i kommunen, før de indgåe-de driftsaftaler er ophørt. CLAVIS Sprog og Kompetence mener derfor, at den foreslåedeikrafttrædelsesbestemmelse ikke er en tilstrækkelig overgangsbestemmelse for virksomhe-der, der efter den foreslåede lovændring nu pludselig vil være afhængig af en godkendelsefra en kommune for at kunne virke i en anden kommune end hjemkommunen. Clavis Sprogog Kompetence påpeger endvidere, at der ikke vil være tid til at finde nye egnede tilbud tilkursisterne. Clavis Sprog og Kompetence mener derfor, at retten til frit at kunne forlæggeundervisning til andre kommuner ikke bør indskrænkes før tidligst med udløbet af 2014.Jeg skal henvise til, at den foreslåede overgangsbestemmelse betyder, at de driftsaftaler,som er indgået før lovens ikrafttræden, og som ikke er i overensstemmelse med lovens § 11a, bortfalder med udgangen af 2014, medmindre de er udløbet inden. Det betyder, at der ergod tid til at indrette sig på den nye retstilstand for kommuner og sprogcentre, og at desprogcentre, som har indgået driftsaftale inden 1. januar 2010, i princippet vil kunne fortsæt-te frem til udgangen af 2014, med mindre de er udløbet inden. Det betyder også, at de kursi-ster, som allerede er i gang med en danskuddannelse på et af de pågældende sprogcentre,vil kunne nå at afslutte uddannelsen. De kursister, somvillehave tilmeldt sig danskuddan-nelse på et sprogcenter, som efter lovens ikrafttrædelse ikke længere kan udbyde danskud-dannelse, vil, såfremt de er selvforsørgede, frit kunne vælge en anden udbyder, ligesom deøvrige kursister vil blive henvist til et sprogcenter af bopælskommunen.Jeg skal i øvrigt endnu engang henvise til, at Foreningen af Ledere ved Danskuddannelse,som repræsenterer udbyderne, i sit høringssvar vedr. L 64 ikke havde bemærkninger tilhverken den foreslåede § 11 a eller ikrafttrædelsestidspunktet.
Side 3
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk