Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64 Bilag 9
Offentligt
769628_0001.png
769628_0002.png
03. december 2009
Uddannelsesforbundets supplerende bemærkninger til L 64I.Ifølge evalueringen af lov 375 fra Rambøll Management bliver mange kursister indplaceret påen danskuddannelse under deres uddannelsesmæssige forudsætninger. Dvs. nogle kursister,som egentlig har forudsætninger til at klare en Danskuddannelse 2, indplaceres påDanskuddannelse 1, ligesom nogle kursister, som har tilstrækkelige forudsætninger til at klareen Danskuddannelse 3, indplaceres på Danskuddannelse 2. Det skyldes at kursisterne vedvisitationen ikke formodes at kunne klare en danskuddannelse, baseret på deresforudsætninger, inden for 3 år, men vil have brug for mere tid. Udbydernes økonomi erbaseret på at kursisterne kun belaster sprogcentret økonomisk i tre år, hvorfor endanskuddannelse, taget over længere tid, ikke udløser penge nok, idet der afregnes efterbestået modultest. Efter 3 år vil pågældende kursister måske kun have taget 4 moduler, ogmå forlade sprogcentret uden en danskuddannelse. Sprogcentret skønner derfor at kursistenvil være bedre tjent med en færdig danskuddannelse, og derfor placeres man på endanskuddannelse, man har mulighed for at tage på 3 år eller mindre. Årsagerne til at kursistenbruger længere tid end 3 år kan være flere, f.eks:-kursisterne er i arbejde, og 6 timers ugentlig undervisning er ikke nok til at tage endanskuddannelse, svarende til forudsætningerne – hvorimod 15 – 18 timer ugentligville være tilstrækkeligt.-Kursisterne har nok en videregående uddannelse, men er sprogligt langsommeindlærere. Det kan være matematisk/naturvidenskabeligt funderede kursister, mensprogligt svage, eller det kan være kursister med helt andre sprogstrukturer, fjernt fradansk-Kursisterne har været igennem traumatiske oplevelser, som gør at de ikke kankoncentrere sig i længere tid ad gangen. Både deres sproglige og deresuddannelsesmæssige forudsætninger er i orden, men de er ikke i stand til atkoncentrere sig 6 timer ad gangen i et enkelt fag.Der kan være andre årsager, men fælles for dem er at deres medbragte ressourcer, vedindplacering på en lavere danskuddannelse, går tabt. Samfundet mister på den mådeværdifulde ressourcer, som, med den demografiske udvikling i Danmark, ellers siden henkunne anvendes meningsfuldt. En akademiker vil på denne måde være henvist til – i bedstetilfælde – en kortere uddannelse, som fx social- og sundhedsassistent, mens en håndværkerhenvises til ufaglært arbejde. Kursister med længerevarende uddannelser vil ikke haveforudsætninger til at indgå i en faglig opkvalificering, kursister med påbegyndte,længerevarende uddannelser vil ikke have mulighed for at fuldføre dem her – idet endanskuddannelse 3 er nødvendig hertil for begge grupper. En håndværker, indplaceret pådanskuddannelse 1, vil ikke have mulighed for at udøve sit hverv – for at kunne opkvalificeresig her, kræves mindst danskuddannelse 2.Hvordan vil ministeren sikre, at kursister kan indplaceres på en danskuddannelse, svarende tilderes forudsætninger, uanset at det vil tage mere end 3 år at tage danskuddannelse?Hvordan vil ministeren sikre at de medbragte faglige kvalifikationer ikke går tabt?Hvordan vil ministeren sikre at udbyderen kompenseres økonomisk for kursister, der nok kangennemføre danskuddannelsen, svarende til deres forudsætninger, men ikke inden for de 3 årsstatsstøttede danskundervisning?
II.Det foreslås, at der etableres Introdansk. Uddannelsesforbundet finder dette forslagudmærket, men vi er bekymrede over, om kursister, der vælger at blive her, og dermedovergår til ordinær danskuddannelse, lades i stikken. Introdansk vil blive kendetegnet ved atder i højere grad tages afsæt i de arbejdsmæssige forhold, kursisten befinder sig i, og i mindregrad i de tematiseringer og uddannelsesmål, der ligger i danskuddannelserne. Har kursisternedeltaget i introdansk i 1 – 1½ år, og derefter overgår til ordinær danskuddannelse, vil detvære meget vanskeligt at kunne overholde dennes uddannelsesmål og tematiseringer, udvikletpå baggrund af, hvad man skønner nødvendigt for at kunne klare sig som medborger og påuddannelses- og arbejdsmarkedet.Vil ministeren bekræfte at udlændinge, der har færdiggjort introdansk, og som vælger at bliveher og arbejde, efterfølgende får tilbudt et fuldt danskuddannelsestilbud på 3 år?
Med venlig hilsen
Hanne PontoppidanFormand