Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64 Bilag 8
Offentligt
767557_0001.png
767557_0002.png
767557_0003.png
767557_0004.png
767557_0005.png
767557_0006.png
767557_0007.png
Dansk plus arbejde eller studie
Worktrotter og CLAVIS:Frit valg er venlig modtagelse af nye medborgere
Dansk sprog og (arbejdsplads)kultur- hvor svært kan det være…?!
Flere individuelle rettigheder og muligheder i VelfærdsdanmarkFrit valg er et menneskesynFrit valg signalerer respekt for det enkelte individFrit valg medvirker til konstruktiv dialog og aktive medborgereFrit valg sætter fokus på kvalitet og effektivitetFrit valg skaber kreativitet og sikrer innovationFrit valg sikrer fleksibilitet i tilrettelæggelsen af tilbuddene - også hvad angår tid og stedFrit valg sikrer konkurrencedygtige tilbudFrit valg er god integration - ytringsfrihed og demokrati i praksis gennem inddragelse afnye medborgere
Fri konkurrence har positiv effektDen fri konkurrence medvirker bl.a. til :

udvikling og prioritering

af nye og effektive undervisningsmetoder og materialer –profilskoler med brancherettet specialisering og hurtigere danskindlæring

øget fleksibilitet

mht. undervisningstid og sted - undervisning, når og hvor det passerkursisten bedst

kortere afstande/mindre transporttid

for færre personer - én underviser kommer til 15kursister – ikke omvendt

større kursist-/kundefokus og højere kvalitet

bedre

undervisning

frem for mere

undervisning

hurtigere tilegnelse

af det danske sprog – bedre integration og øget fastholdelse på detdanske arbejdsmarked

kreativitet

og supplerende tilbud som f.eks. mentorordninger, dialogmøder, filmklubber,studieteknik /lektiehjælp, sociale arrangementer, herunder fx ”speeddating” og ”vitaler dansk”m.m.
Det frie valg bør være kursisternesFrit valg signalerer medinddragelse, demokrati og respekt for borgeren/kursisten/individetHvis lovforslaget vedtages i sin nuværende form bliver det i højere grad kommunerne fremfor kursisterne, der sikres et frit valg. Argumentationen for at flytte valgfriheden frakursisterne til kommunerne er behovet for økonomisk styring i kommunerne og hensynet tiludbyderneDet anbefales at sikre økonomistyringen på anden vis – via nyt prisloft fx således:”Kommunalbestyrelsen i bopælskommune skal afholde udgifterne forbundet med deltagelse idanskuddannelse hos den valgte udbyder,forudsat at udgiften ikke overstiger den pris, somkommunalbestyrelsen betaler for den tilsvarende ydelse i henhold til indgået driftsaftale. ”Alternativt kan lovforslaget ændres så kommunerne skal godkende alle udbydere, der opfyldervisse centralt fastlagte krav (jf. serviceloven)Frit valg og fri konkurrence afholder ikke udbydere fra at afgive tilbud og daglig konkurrencebidrager positivt til udbydernes løbende optimering af ydelserne
Det frie valg skal udbygges - ikke indskrænkesErfaringerne med frit valg og fri konkurrence har i al væsentlig grad været positive –både for kursister og for samfundFrit valg sikrer fastholdelse af virksomhedernes kompetente og effektive medarbejdereFrit valg sikrer produktivitet på arbejdspladsen - undervisning tilpassesarbejdspladsens behovFrit valg er god økonomi – for virksomheder og for samfundHurtig dansksproglig tilegnelse bidrager positivt til fællesskabet og en vellykketintegrationFri konkurrence vil sikre fortsat udvikling og effektivisering, samt stadig øgetfleksibilitet på områdetKonkurrencen mellem udbyderne sikrer nytænkning af tilbud, løbende udvikling ogeffektivisering , samt forbedrede resultaterAlt taler for at udbygge og styrke det frie valg – ikke for indskrænkninger
Spillereglerne er fastlagt- frit valg sikrer retten til at vælge hvilken bane, der skal spilles på!