Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64 Bilag 2
Offentligt
NOTAT
TilFraVedrørende
AOF SvendborgAdvokat Claus BjørndalHøringssvar til lovudkast af den 28.10.2009 vedrørende ændring af lov omdanskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
1.
Lovudkastets punkt 6 - § 10, stk. 3Lovudkastets pkt. 6 indeholder en tilføjelse til § 10, således at der indføjes et nyt stk. 3,hvoraf følgende fremgår:Stk. 3 Etablering som udbyder efter stk. 1, nr. 2-4, er betinget af, at der er ind-gået en driftsaftale om udbud af danskuddannelse efter denne lov mellemkommunalbestyrelsen og den pågældende udbyder.Det følgende vedrører alene selvforsørgende elever. Endvidere vedrører det forholdet omindgåelse af driftsaftale.Det må alt andet lige være i overensstemmelse med den nuværende regerings interesser, atde aftaler, der skal laves mellem de forskellige kommunalbestyrelser og de givne uddan-nelsesenheder, der ønsker at foretage undervisning af eleverne, skal foretages ud fra mar-kedsmæssige vilkår, herunder blandt andet også af hensyn til kommunens planlægning afdanskuddannelsesopgaven (der et langt stykke hen ad vejen ser ud til at være af overvejelsei relation til prisen for undervisningen).En kommunalbestyrelse bør være forpligtet til at foretage en ensartet vurdering af samtligeuddannelsesenhed ud fra samme hensyn og overvejelser (uanset om én uddannelsesenhedhar vundet udbuddet omkring undervisning af ikke selvforsørgende personer) af de uddan-nelsesenheder, der fremsender tilbud til kommunen.I denne vurdering vil selvsagt indgå pris og andre vilkår, herunder også om undervisningenbliver varetaget på et forsvarligt niveau, herunder økonomisk, pædagogisk og administra-
J.nr. 28064-0001 CB/dm
tivt. Der ligger heri naturligvis også en forhandling parterne imellem, der blandt andet skalsikre kommunernes planlægning af uddannelsesopgaven, herunder således at de udbydere,der måtte være rent prismæssigt og andre vilkår i øvrigt, skal indkaldes til forhandling medkommunalbestyrelsen.På denne baggrund anmodes ministeriet om at redegøre for, om og i givet fald hvordan derbør fastlægges nærmere bestemmelse om, hvorvidt kommunalbestyrelserne skal være for-pligtet til – efter forhandling - at indgå driftsaftale med mere end én udannelsesenhed (derhermed bliver udbyder) i det omfang de forskellige uddannelsesenheder kan tilbyde vilkår,der må antages at være ligestillede eller tilnærmelsesvis ligestillede.
2.
Lovudkastets pkt. 8 vedrørende indsættelse af en ny § 11 aLovudkastet indeholder en ny bestemmelse i § 11a med følgende ordlyd:§ 11a. En udbyder, som har indgået en driftsaftale med en kommune, jfr. § 10,stk. 3, tilbyder danskuddannelse inden for denne kommunes grænser. En kom-munal udbyder af danskuddannelse tilbyder danskuddannelse indenfor kom-munens grænser.Stk. 2. Såfremt udbyderen ønsker at tilbyde danskuddannelse uden for kommu-nens grænser, skal kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor undervisningenønskes tilbudt, godkende, at undervisningen foregår der.Der henvises til bemærkningerne ovenfor vedrørende lovudkastets forslag til en ny § 10,stk. 3, idet dog følgende supplerende bemærkes.Såfremt en uddannelsesenhed har en aftale med en anden kommunalbestyrelse, og tilbyderdansk uddannelse i en anden kommune, må det være i overensstemmelse med ministeriets– og kommunernes – interesse, at planlægningen, herunder priser og andre vilkår sker påmarkedsmæssige vilkår.På denne baggrund anmodes ministeriet om at overveje og tilkendegive, hvorvidt kommu-nalbestyrelsen i kommune A også i dette tilfælde vil blive tilpligtet at skulle indgå aftalemed en uddannelsesenhed, der er udbyder hos kommune B, såfremt tilbuddet fra uddannel-sesenheden efter forhandling er tilsvarende eller tilnærmelsesvis tilsvarende med den afta-le, der er indgået med én anden eller flere andre enheder i kommune A først.
2
I bemærkningerne til § 11 a anføres det, at en godkendelse eller afslag herpå skal bero påprincipperne om saglig forvaltning.Henset til, at principperne om den saglige forvaltning, der er lagt op til i lovforslaget, ersærdeles vagt formuleret, bør det nærmere angives overfor kommunalbestyrelserne i Dan-mark, hvilke saglige hensyn der skal indgå i overvejelserne, således at skønnet kan udøvesindenfor visse nærmere fastlagte rammer af hensyn til en ensartet forvaltning fra de for-skellige kommuner og til de uddannelsesenheder, der ønsker at undervise.Ministeriet anmodes om nærmere at tage stilling hertil.3.Lovudkastets nr. 10 vedrørende indsættelse af § 16 bBestemmelsen i § 16 b vedrører såkaldt intro dansk.I den foreslåede bestemmelses § 16 b, stk. 13 bemyndiges ministeren for flygtninge, ind-vandring, integration til at fastsætte nærmere regler om tilbud og introdansk, herunderhvem der kan være udbyder af introdansk, og nærmere regler om udbyders pligt til at sikre,at undervisningen tilpasses den enkelte udlændinges behov og forudsætninger m.v.Ministeriet anmodes om – såfremt det måtte være overvejet - nærmere at tilkendegive,hvorledes det forventes, at § 16 b, stk. 13 vil blive reguleret, herunder i relation til udbyderm.v..
Odense den 02.11.2009
Claus Bjørndal
3