Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64 Bilag 2
Offentligt
756183_0001.png
756183_0002.png
TilIntegrationsministerietHolbergsgade 61057 København Katt. Jette LouHaderslev d. 2. november 2010

Høringssvar vedr. forslag til lov om ændring af lov om danskuddannelsesloven

Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) takker for muligheden for at kommentere forslag til lov omændring af danskuddannelsesloven.I forbindelse med udarbejdelsen af ”Rapport fra arbejdsgruppen om danskuddannelse” blev en rækkebehov for justeringer af loven tydeliggjort.Formålet med lovændringen - at skabe større fleksibilitet og forbedre loven på en række konkreteområder bakkes fuldt op af BKF.Tilpasningen af loven til den udvikling, som det danske samfund befinder sig i med et stort behov forudenlandsk arbejdskraft, og det deraf opståede behov for en hurtig indsats målrettet arbejdsmarkedetgennem strax-dansk eller intro-dansk er af stor betydning.BKF bakker endvidere op bag intentionerne om at forbedre den enkelte kommunes muligheder for atkunne planlægge indsatsen på danskuddannelsesområdet. Det er i den forbindelse af stor betydning, atudbydere, som har indgået aftale med en kommune, kun kan udbyde danskuddannelse indenfor dennekommune og ikke kan gøre det i nabokommunen. Lovforslaget bør på dette område præcisere, hvem derhar tilsynsforpligtelsen med udbydere, der har opgaver i flere kommuner. Dette fremgår ikke af forslagetmedmindre, at der lægges op til at begge de involverede kommuner skal føre tilsyn omfattende både etadministrativt, et økonomisk og et pædagogisk tilsyn – og det kan vel næppe være tilfældet, at der er 2kommuner, der skal gøre det samme arbejde.Justeringerne af dansktilbuddet for au pair og udvekslingsstuderende under 18 år bakkes op af BKF ogtilsvarende for argumentationen bag ændringerne.Kursisterne på sprogcentrene er i modsætning til tidligere i stor udstrækning selvforsørgende, og dermedmennesker der er i arbejde. Det betyder, at en stor del af undervisningen er aftenundervisning.En række af de, der modtager denne undervisning har medfølgende ægtefæller, som også skal sikresmuligheden for undervisning - dels for at sikre integrationen i det danske samfund for dem personligt,dels for at sikre, at deres medfølgende børn får en så god introduktion til det danske samfund og til atlære dansk som muligt.Ændringerne omkring modultakster vil i den foreslåede udgave medføre en rækkeuhensigtsmæssigheder.Der er ingen, der vil forsvare, at der skal betales for noget, der ikke bliver gennemført – omvendt er detnødvendigt at sikre, at de særlige uddannelsesmæssige udfordringer, der er i ændringerne omkringmodultaksterne, indregnes i problemkomplekset.
Sekretariat: Rådmandshaven 20, 4700 Næstved. Tlf: 55 78 49 13. Mob.tlf: 2169-7188. Fax: 55 78 49 48. bkf@bkchefer. www.bkchefer.dk
2
De aftalte overenskomster skal overholdes mht. betaling, opsigelsesvarsler, uddannelseskrav tilunderviserne m.m. Der vil hele tiden være grundudgifter, som skal dækkes ind.Der er behov for, at der inddrages erfaringer fra andre uddannelsesinstitutionsområder, hvor der arbejdesmed grundtaxameter tilskud, bygningstaxameter tilskud m.m. for at sikre uddannelserne.Den akutte del i danskuddannelsesområdet, hvor tilbuddet om danskundervisning skal foreligge senesten måned efter, at kursisten har meldt sig, skal også indkalkuleres i forhold til udgiftsniveauet.Der bliver en række udgifter, der ikke er dækning for. Der vil derfor efter BKF´s opfattelse være behovfor en justering af de tanker, der ligger i forslaget mht. betaling for anden del af taksten. Anden del aftaksten kunne eksempelvis betales efter halvdelen af undervisningstiden på modulet. Det vil være envanskelig opgave, og delte takster medfører uanset modellen et administrativt merarbejde.I forbindelse med taksterne og beskrivelserne ser det ud som om, at beregningerne forudsætter atkommunerne ”slipper billigere”, fordi der ikke skal betales så meget til udbyderne. Denne beskrivelsetager ikke højde for, at der også er kommunalt drevne sprogcentre, og dermed ikke nogen ændring.Eksempelvis kan styringen af det kommunale sprogcenter tage sit udgangspunkt i holdstørrelser, somberegnes, så der er taget højde for ændringer i antal kursister hen over tid.BKF sætter spørgsmålstegn ved anvendelsen af kravet om bestået prøve. Risikoen for, at det medfører,at der skiftes danskuddannelse stiger, og diskussionerne, om man er forpligtet til at underviseubegrænset indtil prøven bliver bestået, er sandsynlig.BKF ser gerne, at intentionen er til stede, om at danskuddannelsen også fortsat repræsenterer dengrundlæggende danske uddannelsestradition, hvor uddannelse er en del af skridtet frem rentarbejdsmæssigt, og hvor uddannelse også er et tilbud, hvor det personlige går op i en højere enhed meddet samfundet har behov for.Det samlede besparelsesniveau ifølge lovforslaget beløber sig fra 35,2 mill. i 2010 til 74,8 mill. i 2012og 2013. BKF oplever at ovenstående bemærkninger medfører, at beløbene ikke kan forventes at bliveaf den størrelsesorden.Afslutningsvis bemærkes, at m.h.t. grænsependlere opfordrer BKF til, at der enten indskrives ilovforslaget, hvilke bestemmelser der skal gælde eller, at der snarest fastsættes regler på området.Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til:Per B. Christensen, tlf. 55 88 30 11,[email protected]ellerKarl Erik Olesen, tlf 74 34 10 21,[email protected]Med venlig hilsenpå bestyrelsens vegneKarl Erik Olesen
Sekretariat: Rådmandshaven 20, 4700 Næstved. Tlf: 55 78 49 13. Mob.tlf: 2169-7188. Fax: 55 78 49 48. bkf@bkchefer. www.bkchefer.dk