Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2009-10
L 64 Bilag 10
Offentligt
770019_0001.png
770019_0002.png
Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikFolketinget1240 København K.

L 64 - Lov om ændring af lov om danskuddannelse til voksne udlændige

m.fl. (Arbejdsmarkedsrettet danskundervisning m.v.)

CLAVIS sprog & kompetence har følgende bemærkninger til besvarelsen af 30.november 2009 af spørgsmål nr. 6 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den24. november 2009

KL, DA, kursisterne og CLAVIS ønsker fri konkurrence

Den frie konkurrence på danskuddannelsesområdet har - som det også fremgåraflovforslaget,afhøringssvarene fra bl.a. KL og DA ogafde af Worktrotter ogCLAVIS på kursisternes vegne fremførte synspunkter - bidraget positivt ogvæsentligt til at sikre større effektivitet og fleksibilitet i danskundervisningen.Potentialet er langt fra udnyttet, og det er vigtigt, at den frie konkurrence ikke nubegrænses.De hensyn, som ministeren ønsker at tage til kommuner og udbydere, bør vige forhensynet til kursisternes og dermed virksomhedernes og samfundets interesse ieffektiv og fleksibel danskuddannelse, som reelle frie valg for kursisterne og dagligkonkurrence mellem udbyderne er den bedste garant for. Det er i den forbindelseogså værd at notere sig, at kommunerne/KLikkestøtter forslaget omindskrænkninger i det frie valg og den fri konkurrence, og at de nugældende reglerikkehar afholdt et stort antal udbyderne fra at afgive tilbud. Der er således tale omoverflødige hensyn, der samtidig i høj grad forringer kursisternes frie valg ogmulighed for at få skræddersyede undervisningstilbud på dét tidspunkt og på dénlocation, hvor det passer kursisterne og virksomhederne bedst.

Både fri konkurrence og tests vil styrke Intro-dansk

På CLAVIS sprog & kompetence er det til fulde lykkedes at kombinereskræddersyede danskuddannelsestilbud med tests – uanset om tilbuddeneskræddersyes til læger, sygeplejersker, bagere eller smede. Tests opleves af langt defleste kursister som et gode, og tests vil gøre det langt lettere for de kursister, derefter Intro-dansk skal fortsætte på en danskuddannelse.Det er i tråd med KL og DA’s ønsker, at Intro-dansk kan udbydes landsdækkendeog uden bindinger til særlige lokaliteter. Der er ikke grundlag
for at indskrænke mulighederne for fleksible tilbud ved at binde tilbuddene til envirksomhed eller et sprogcenter. Der er ikke grundlag for at forringe de positiveeffekter af konkurrencen ved at indføre bindinger til en bestemt location. Detafgørende må være, at lokaliteten er velegnet til formålet og at kursisterne får detbedst mulige/det mest effektive tilbud.

Omstilling tager tid

CLAVIS har siden 1. januar 2004, hvor den nugældende lov trådte i kraft, gjort enkæmpe indsats for at leve op til lovens intentioner om frit valg for kursisterne, samtfleksibilitet både med hensyn til sted, tid, undervisningsmetoder ogundervisningsmaterialer. CLAVIS flytter sig efter opgaverne og tilpasserundervisningen til kursisternes og virksomhedernes ønsker og behov. CLAVIS hari dag ca. 2.000 kursister fra over 50 kommuner.For så vidt det besluttes at indskrænke mulighederne for frit valg og frikonkurrence, så gør CLAVIS fortsat gældende, at de sprogcentre, der har bidragetpositivt til udviklingen og til at give kursisterne et frit valg med afsæt i dennugældende lov, som minimum skal have - en rimelig - tid til at omstille sig til nyeregler. De foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelser pr. 1. januar 2010 sikrer ikketilstrækkelig tid til at omstille sig de ændrede vilkår. Der er hverken tid til at findeandre egnede tilbud til de mange kursister og ej heller andre opgaver til de fleksibleog omstillingsparate medarbejdere, der har ydet en enorm indsats for at leve op tilden nugældende lovs intentioner, herunder kursisternes behov for fleksibilitet hvadangår sted, tid og undervisningsmetoder.Mange kommuner har frasagt sig retten til at indgå aftaler med andre muligeudbydere/sprogcentre i deres nugældende driftsaftale. Den foreslåedeikrafttrædelsesbestemmelse vil betyde, at eksisterende driftsaftaler vil kunne beståuændrede frem til udgangen af 2014 – med den konsekvens, at mange kommunerindtil dette tidspunkt derfor er afskåret fra at godkende andre udbydere. Dette viligen betyde, at udbydere alene derfor i en årrække vil være afskåret fra at blivegodkendt som udbyder i en given kommune, hvilket igen vil begrænse mulighedenfor at omstille virksomheden.Ikrafttrædelsesbestemmelsen er således ikke en tilstrækkelig overgangs-bestemmelse for virksomheder, der efter den foreslåede lovændring nu pludselig vilvære afhængig af en godkendelse fra en kommune for at kunne virke i andenkommune end hjemkommunen.Omstilling tager tid og retten til frit at kunne forlægge undervisning til andrekommuner bør derfor ikke indskrænkes før tidligst med overgangsbestemmelsensudløb 2014.Med venlig hilsenBente MeinhardtDirektør