Tak for en meget bred modtagelse af lovforslaget.
Jeg skal undlade at gå i detaljer om de meget tekniske elementer i det.
Jeg vil bare sige, at jeg er helt enig med den radikale ordfører, hr.
Niels Helveg Petersen, i, at det er væsentligt for et lille land i EU, at der er statsstøtteregler, som er med til at sikre, at erhvervslivet ikke bliver udsat for konkurrence på en statskasses dybde, og det vil i den her sag også være med til på lang sigt at gavne danske virksomheder.
Til hr.
Frank Aaen:
Det, der er væsentligt at holde fast i her, er, at udledningen af CO
2
på de virksomheder, vi snakker om, er reguleret af kvoter, og det betyder, at hvis de nedbringer deres CO
2
-udledning, er der mulighed for, at de kan sælge deres kvote til en anden virksomhed i EU – denne køber så at sige retten til at udlede CO
2
.
Det betyder, at vi med den måde, vi indretter det på, når vi sænker den samlede kvotetildeling i EU, styrer udledningen af CO
2
.
Når det er sagt, vil det styringsmæssigt være helt fornuftigt at fjerne alle afgifter, for afgifterne er i så fald ikke noget styringsredskab, men i bedste fald et finansieringsredskab.
Det er kvoterne, der er afgørende for, hvor meget CO
2
, der udledes på det kvoteomfattede område, ikke afgifterne.
Det var regeringens indstilling, og det var derfor, vi i 2004 lagde op til, at de virksomheder, der er kvoteomfattede, skulle have en afgift på nul kroner vedrørende CO
2
.
Det har EU så besluttet ikke at tillade, for de vil have en minimumsafgift på alle virksomheder, uanset om de er kvoteomfattede eller ej, for at undgå en konkurrenceforvridning mellem kvoteomfattede og ikkekvoteomfattede virksomheder.
Det synes jeg er fejlagtigt, for ved kvoteomfattet forstås, at afgiften så at sige svarer til den pris, det koster at forbruge en kvote på området.
Det vil være den økonomisk mest optimale måde at regulere på.
Det synspunkt har vi så forfægtet i en årrække, og det var hr.
Klaus Hækkerup også inde på.
Det her lovforslag har haft en meget lang forberedelsestid, før vi kom frem til en afgørelse.
Det skyldes ganske enkelt, at vi fra dansk side over for skiftende kommissærer og i forbindelse med skiftende sager om statsstøtteregler har holdt fast i, at det var den mest optimale måde at regulere på, og at EU burde indse, at vores reguleringsform ikke skader miljøet, tværtimod skaber den et økonomisk gennemsigtigt reguleringssystem, uanset om det er kvoteomfattede eller ikkekvoteomfattede virksomheder.
Vi må nu erkende, at vi efter adskillige forsøg ikke kan komme længere end til at få afgiften sat ned til EU’s minimumsniveau.
Det sker nu, og derfor er det også på tide at få gjort op med lovgivningen tilbage fra 2004, og det sker med det her lovforslag.
Jeg synes, det er en smule underligt, men måske et meget godt tegn på, hvordan den politiske udvikling har været, at hr.
Frank Aaen er modstander af en minimumsafgift på energi- og miljøområdet, samtidig med at den liberale skatteminister forsvarer, at det er ganske klogt, at der for det første er fælles spilleregler, solidariske spilleregler internationalt, og at der for det andet også er en minimumsafgift af miljø- og klimamæssige hensyn, sådan som det ligger nu.
Det synes jeg er passende og godt, og derfor er jeg glad for, at der en bred opbakning til lovforslaget.