Uddannelsesudvalget 2009-10
L 59 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 59
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Uddannelsesudvalget den 8. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven)(Stipendium til visse uddannelsessøgende under 18 år, automatisk bopælskontrol m.v.)[af undervisningsministeren (Bertel Haarder)]1. ÆndringsforslagUndervisningsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 11. november 2009 og var til 1. behandling den 24. november2009. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og undervisningsministe-ren sendte den 30. september 2009 dette udkast til udvalget, jf. UDU alm. del−bilag 450, folke-tingsåret 2008-09. Den 16. november 2009 sendte undervisningsministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig besvarelse, som denne harbesvaret. 4 af udvalgets spørgsmål og undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 tilbetænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten støtter, at ud-dannelsessøgende under 18 år med lovforslaget får mulighed for at få SU, hvis de går på en videre-gående uddannelse eller en privat udannelse. S, SF, RV og EL støtter også de øvrige mindre præci-seringer i lovforslaget, men har været betænkelige ved den generelle ministerbemyndigelse til atfjerne SU i ferieperioder i ellers støtteberettigende uddannelser. Lovforslaget giver med baggrund iét eksempel, nemlig enkeltfagsundervisning som fjernundervisning, hvor ferien kan strække sig framaj til oktober, ministeren en generel bemyndigelse til at fratage studerende SU i deres sommerfe-rie, hvis denne er »længere end normen«.Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten noterer sig, atministeren under udvalgsbehandlingen har præciseret følgende:
2
At det ikke er hensigten, at bestemmelsen skal omfatte uddannelsessøgende, som går på uddan-nelser, der har sommerferie eller anden ferie af normal varighed.At det ikke er hensigten, at bestemmelsen skal omfatte universitetsuddannelserne, hvor sommerfe-rien – alt efter tidspunktet for sidste eksamen før ferien – kan vare længere end 2 måneder.At ministeren ikke er bekendt med tilfælde, hvor besparelser har ført til, at uddannelsesforløb til-rettelægges med sådanne ekstraordinært lange ferieperioder.S, SF, RV og EL mener ikke, at det kan være rimeligt, at besparelser på en uddannelse medfører,at de studerende fratages SU i sommerferien, og vil være meget opmærksomme på, om denne situa-tion opstår.På baggrund af præciseringerne under udvalgsbehandlingen kan Socialdemokratiet, SocialistiskFolkeparti, Det Radikale Venstre og Enhedslisten støtte lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfundervisningsministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 14, stk. 1,ændres »§ 2, stk. 8, 2. pkt.« til: »§ 2, stk. 9, 2. pkt.««[Konsekvensændring]Til § 22)Istk. 2ændres »§§ 20 og 20 a« til: »kapitel 7«.[Tydeliggørelse]BemærkningerTil nr. 1Med lovforslagets § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 3 i § 2 i lov om statens uddannelsesstøtte (SU-loven), hvorved stk. 3-8 bliver til stk. 4-9. Som konsekvens heraf foreslås henvisningen i SU-lovens§ 14, stk. 1, til § 2, stk. 8, 2. pkt., ændret til § 2, stk. 9, 2. pkt.Til nr. 1
3
Lovforslagets § 2, stk. 2, omhandler ikrafttrædelsen af lovforslagets § 1, nr. 8, der ændrer SU-lovens § 30, stk. 2, 2. pkt., så det præciseres, at det er det laveste af de to lave månedlige fribeløb,der gælder ved beregning af, hvilket beløb der skal tilbagebetales i forbindelse med den endeligetildeling ved indkomstkontrollen. I lovforslagets § 2, stk. 2, henvises der fejlagtigt til SU-lovens §20 og 20 a. Den korrekte henvisning er til SU-lovens kapitel 7, der omhandler foreløbig og endeligtildeling af uddannelsesstøtte, og det foreslås derfor, at lovforslagets § 2, stk. 2, ændres i overens-stemmelse hermed.
Sophie Løhde (V) Britta Schall Holberg (V) Malou Aamund (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Troels Christensen (V) Marlene Harpsøe (DF)fmd.Hans Kristian Skibby (DF) Henrik Rasmussen (KF) Villum Christensen (LA)Christine Antorini (S) Carsten Hansen (S) Kim Mortensen (S) Julie Skovsby (S)Pernille Vigsø Bagge (SF) Nanna Westerby (SF) Marianne Jelved (RV)Johanne Schmidt-Nielsen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 59Bilagsnr.123456Spm.nr.123456TitelHøringsnotat og høringssvar, fra undervisningsministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra undervisningsministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 59TitelSpm. om præcisering af bemyndigelse til at fjerne SU i en ferieperio-de, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om præcisering af bemyndigelse til at fjerne SU i ferieperioder,til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om omfanget af bemyndigelse til at fjerne SU i ferieperioder, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om indskrænkning af bemyndigelse til at fjerne SU i ferieperio-der, til undervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange der tager enkeltfag på fjernundervisning, tilundervisningsministeren, og ministerens svar herpåSpm., om særlige grupper vil blive ramt, hvis man fjerner SU'en iferieperioderne, til undervisningsministeren, og ministerens svar her-påSpm. om begrundelse for generel ministerbemyndigelse, til undervis-ningsministeren, og ministerens svar herpå
7
5
Bilag 2
4 af udvalgets spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar herpåSpørgsmål og svar er optrykt efter ønske af S, SF, RV og EL.Spørgsmål 1:Vil ministeren præcisere indholdet af den foreslåede bemyndigelse til at fastsætte regler om, at derikke kan gives SU i en ferieperiode til en ellers støtteberettigende uddannelse, hvis ferien er tilrette-lagt, så den har en længere varighed end normalt for uddannelsen?Svar:Den foreslåede bestemmelse omfatter efter sin ordlyd uddannelsessøgende ved alle støtteberetti-gede uddannelser. Det er dog ikke hensigten, at bestemmelsen skal omfatte uddannelsessøgende,som går på uddannelser, der har sommerferie eller anden ferie af normal varighed. Den foreslåedebestemmelse har baggrund i konkrete tilfælde, hvor sommerferien i et SU-berettigende uddannel-sesforløb med enkeltfagsundervisning som fjernundervisning er tilrettelagt, så den kan strække sigfra maj til et stykke ind i oktober. På den baggrund er det på nuværende tidspunkt hensigten medforslaget at fastsætte regler for uddannelsessøgende, der deltager i enkeltfagsundervisning somfjernundervisning.Spørgsmål 2:Vil ministeren i fortsættelse af forrige spørgsmål specifikt præcisere, hvad der nærmere ligger iordene »længere varighed end normalt«?Svar:Som nævnt under spørgsmål 1 er det ikke hensigten, at bestemmelsen skal omfatte uddannelses-søgende, som går på en uddannelse, der har sommerferie eller anden ferie af normal varighed, hvil-ket vil sige af en varighed, som er normal for denne type uddannelser. Det er f.eks. ikke hensigten,at bestemmelsen skal omfatte universitetsuddannelserne, hvor sommerferien – alt efter tidspunktetfor sidste eksamen før ferien – kan vare længere end to måneder.Sommerferien i SU-berettigende enkeltfagsundervisning vil normalt være af cirka syv ugers va-righed. I det konkrete tilfælde, der danner baggrund for forslaget, var sommerferien i enkeltfagsun-dervisning tilrettelagt som fjernundervisning af 14-15 ugers varighed, hvilket svarer til det dobbelteaf den normale ferieperiode.Spørgsmål 3:Vil den i de forrige spørgsmål nævnte bemyndigelse omfatte den situation, hvor en uddannelseskærer ned på undervisningen, f.eks. på grund af besparelser, og der derfor bliver en længere som-merferie end forventet?Svar:Den foreslåede bestemmelse omfatter uddannelsesforløb, der er tilrettelagt med en længerevaren-de ferieperiode end normalt for uddannelsen. Hvis besparelser fører til, at uddannelsesforløb tilrette-lægges med sådanne ferieperioder, vil disse uddannelsesforløb også være omfattet af den foreslåedebestemmelse. Jeg er dog ikke bekendt med, at denne problemstilling skulle være aktuel.
6
Spørgsmål 4:Vil ministeren overveje at indskrænke bemyndigelsen, så den kun omfatter det specifikke eksem-pel, som nævnes i bemærkningerne (enkeltfagsundervisning i forbindelse med fjernundervisning)?Svar:Eksemplet i bemærkningerne er nævnt, fordi uddannelsesforløb på netop enkeltfagsundervisning iforbindelse med fjernundervisning har været tilrettelagt med en sommerferielængde, der langt over-stiger normen for disse uddannelsesforløb. Hvis der senere viser sig andre konkrete tilfælde, hvoruddannelsesforløbet tilsvarende er tilrettelagt med ferieperioder, der langt overstiger normen, børder af hensyn til, at de uddannelsessøgende skal have så ensartede vilkår som muligt, også kunnefastsættes regler om ferielængde for disse uddannelsesforløb. Dette er baggrunden for, at den fore-slåede bestemmelse ikke er rettet specifikt mod enkeltfagsundervisning i forbindelse med fjernun-dervisning, og hvorfor jeg heller ikke mener, at det vil være hensigtsmæssigt at indskrænke bemyn-digelsen til kun at omfatte enkeltfagsundervisning i forbindelse med fjernundervisning.