Uddannelsesudvalget 2009-10
L 59 Bilag 1
Offentligt
757784_0001.png
757784_0002.png
757784_0003.png
757784_0004.png
757784_0005.png
757784_0006.png
757784_0007.png
NOTAT
Høring over udkast tilforslag til lov om ændring af lov om sta-tens uddannelsesstøtte (Stipendium til visse uddannelsessøgendeunder 18 år, automatisk bopælskontrol m.v.)
26. oktober 2009j.nr. 2009-4211
I. GenereltUdkast til forslag til lov om ændring af lov om statens uddannelsesstøtte(Stipendium til visse uddannelsessøgende under 18 år, automatisk bo-pælskontrol m.v.) blev den 30. september 2009 sendt til høring med svar-frist den 20. oktober 2009 hos 82 myndigheder, organisationer m.fl. Desu-den har udkastet været offentliggjort på Høringsportalen.18 myndigheder, organisationer m.fl. harafgivet høringssvar, og heraf har4 væsentlige bemærkninger til udkastet. Høringsliste med angivelse af,hvem der har afgivet høringssvar, er vedlagt som bilag.Nedenfor følger resumé af høringssvarene efterfulgt af styrelsens kommen-tarer hertil og eventuelle indstillinger. Bemærkninger, der alene har givetanledning til redaktionelle ændringer af udkastet, er ikke medtaget i resu-méet.
II. Væsentlige bemærkninger til udkastet1)2)3)4)5)Elektronisk bopælskontrolLængerevarende ferieperiode i en støtteberettigende uddannelseSU til FVU sammen med hf-enkeltfagsundervisningFleksible lånFribeløbssatser
Ad 1. Elektronisk bopælskontrolDanske Universiteter og Københavns Universitethar anført, at enstor del af de studerende, der er på studieophold i udlandet, har folkeregi-steradresse hos deres forældre i den periode, hvor de er i udlandet. Dadisse studerende gerne må modtage satsen for udeboende, vil det kunnegive problemer i forhold til kontrolfunktionen. For at undgå/begrænse pro-blemer for en studerende på godkendt studieophold i udlandet foreslårDanske Universiteter og København Universitet, at det i SU-systemet blivermuligt at notere perioden for et studieophold i udlandet, hvor den stude-rende har samme adresse i folkeregistret som en forælder.
Datatilsynethar anført, at tilsynet i sin praksis forudsætter, at myndig-heder i forbindelse med sammenstilling og samkøring i kontroløjemed bl.a.har et klart og utvetydigt retsgrundlag at arbejde på, og at de personer,der berøres af kontrolordningen, skal have forudgående information omkontrolordningen, jf. persondatalovens § 5, stk. 1. Det foreslås af Datatil-synet, at det overvejes at omtale, at de studerende skal have forudgåendeinformation.Med hensyn til omtalen af persondatalovens § 29 understreger Datatilsy-net, at iagttagelse af oplysningspligten og anvendelse af undtagelsernesom udgangspunkt må forudsætte en konkret vurdering i det enkelte til-fælde. Hvis man ønsker at foretage en generel fravigelse af persondatalo-vens oplysningspligt, bør dette ske i selve lovteksten og ikke i bemærknin-gerne, og efter en vurdering i forhold til databeskyttelsesdirektivet. Data-tilsynet finder derfor umiddelbart, at den anvendte formulering er vidtgå-ende med hensyn til generelt at statuere, at der ikke er oplysningspligt.Datatilsynet anfører tillige, at databehandlingen skal tilrettelægges, så deansatte ikke har adgang til oplysninger, der principielt ikke er brug for,samt at antallet af medarbejdere, der har adgang til resultatet af samkø-ringen, skal begrænses mest muligt.Undervisningsministeriets kommentarerI forbindelse med den automatiske elektroniske kontrol er det hensigten,at eventuelle krav om tilbagebetaling af for meget modtaget SU rejsesmanuelt. Styrelsen vil således kunne undgå at rejse tilbagebetalingskrav,hvis den uddannelsessøgende på trods af registreringen i CPR skulle haveret til SU med udeboendesats.Danske Universiteters og København Universitets forslag om, at det i SU-systemet bliver muligt at notere perioden for et studieophold i udlandet, vilindgå i styrelsens systemtekniske overvejelser.Endvidere er der på baggrund af Datatilsynets bemærkningerne i lovforsla-get indsat en præciserende bemærkning om iagttagelse af persondatalo-vens regler om oplysningspligt.
2/2
Ad 2. Længerevarende ferieperiode i en støtteberettigendeuddannelseGymnasieskolernes Lærerforening (GL)har noteret sig, at lovforslagetbl.a. vil give undervisningsministeren bemyndigelse til at fratage uddan-nelsessøgende SU i en tilrettelagt længerevarende ferieperiode i et støtte-berettigende uddannelsesforløb. GL er af den opfattelse, at der er tale omen vidtgående bemyndigelse, som ikke er defineret nærmere i loven. GLhar anført, at det af de almindelige bemærkninger til lovforslaget fremgår,at bemyndigelsen tænkes anvendt til at fastsætte regler for enkeltfagsun-dervisning. GL forudsætter, at der med bemyndigelsen ikke foretages ind-
greb over for fx flexkursister/og eller kursister i fjernundervisning på hf-enkeltfag på VUC.LOanfører endvidere, at de finder det vigtigt, at der fortsat gives SU i ud-dannelsernes normale ferieperioder.Undervisningsministeriets kommentarerSom det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslagets § 1, nr.6, går lovforslaget ud på at etablere en hjemmel for undervisningsministe-ren til at fastsætte regler om, at støttebetingelsen om, at den uddannel-sessøgende er indskrevet på og gennemgår en støtteberettigende uddan-nelse, ikke er opfyldt, hvis uddannelsesinstitutionen konkret har tilrettelagtuddannelsen, så fx sommerferieperioden er af længere varighed. Den ud-dannelsessøgende vil således blive betragtet som værende uden for ud-dannelse i ferieperioden og vil derfor ikke kunne modtage SU, men vil tilgengæld have ret til det højeste månedlige fribeløb på 31.660 kr. (2009-sats) i ferien.Baggrunden for forslaget er, som det ligeledes fremgår af de almindeligebemærkninger til lovforslaget, konkrete tilfælde, hvor sommerferien i etSU-berettigende uddannelsesforløb med enkeltfagsundervisning som fjern-undervisning er tilrettelagt, så den kan strække sig fra maj til oktober.Den foreslåede bestemmelse omfatter i sin ordlyd uddannelsessøgende vedalle støtteberettigende uddannelser. Det er dog ikke hensigten, at be-stemmelsen skal omfatte uddannelsessøgende, som går på uddannelser,der har sommerferie eller anden ferie af normal varighed. Det er på nuvæ-rende tidspunkt hensigten at fastsætte regler om uddannelsessøgende, derdeltager i enkeltfagsundervisning, hvor uddannelsesinstitutionerne i forbin-delse med enkeltfagsundervisning som fjernundervisning har tilrettelagtsommerferieperioder, der har en længde, der væsentligt overskrider nor-men. De studerende, som GL omtaler i høringssvaret, vil således kunneblive berørt af lovforslaget, hvis VUC i forbindelse med enkeltfagsundervis-ning som fjernundervisning har tilrettelagt ferieperioder, der væsentligtoverskrider normen.Høringssvarene fra GL og LO giver på den baggrund ikke anledning til æn-dring af lovforslaget.
3/3
Ad 3. SU til FVU sammen med hf-enkeltfagsundervisningGL foreslår, at der til lovforslaget tilføjes en bestemmelse som gør det mu-ligt, at forberedende voksenundervisning (FVU) kan indgå i timetallet tilSU-berettigende enkeltfagsundervisning sammen med hf-enkeltfagsundervisning. GL henviser til, at denne mulighed ved den sene-ste ændring af SU-loven udelukkende blev forbeholdt almen voksenuddan-nelse (avu). GL anfører, at det er meget afgørende for en stadig mere syn-lig kursistgruppe, at de studerende i hf-enkeltfagsundervisningen sikres
samme mulighed for at kunne medtælle FVU-timer i SU-timeopgørelsensom studerende i avu.Undervisningsministeriets kommentarerVed lov nr. 1408 af 27. december 2008 (L 75) blev SU-loven ændret såle-des, at det blev muligt for uddannelsessøgende på 18 og 19 år at få SU tilFVU sammen med avu-fag. Det er med ændringen også muligt at medreg-ne hf-enkeltfagsundervisning i timetallet til SU-berettigende enkeltfagsun-dervisning i kombination med FVU sammen med avu. Ændringen har bag-grund i en forligsaftale mellem regeringen (Venstre og Det KonservativeFolkeparti) Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkepartiog Det Radikale Venstre om forbedringer på SU-området, herunder at 18-19-årige deltagere i FVU fik adgang til SU. Det er lagt til grund for L 75, atSU-ansøgere, der tager FVU for at opnå de grundlæggende færdigheder idansk og matematik, som denne undervisning vil kunne give dem, også vilhave avu-fag.GL har også i forbindelse med behandlingen af L 75 fremført det syns-punkt, at FVU burde kunne indgå i opgørelsen af det skemalagte ugentligetimetal for SU-berettigende enkeltfagsundervisning sammen med hf-enkeltfag. Henvendelsen fra GL gav ikke anledning til ændring af L 75, idetbehovet for at kombinere FVU med hf-enkeltfagundervisning alene ikkekunne klarlægges inden for den givne tid eller muligheden for en utilsigtetbrug af en sådan ordning vurderes.Høringssvaret fra GL giver på den baggrund ikke anledning til ændring aflovforslaget.
4/4
Ad 4. Fleksible lånDanske UniversiteterogKøbenhavns Universitethar anført, at studie-lån ikke skal bortfalde ved afsluttede uddannelser, orlov eller inaktivitetsom anført i § 38 c, stk. 3. Generelt set skal der kun være én årsag til, atstudielån bortfalder, nemlig stk. 3, nr. 1, hvor ubrugt lån bortfalder vedstøtteårets udgang.Undervisningsministeriets kommentarerSpørgsmålet om ansøgning om og udbetaling af studielån knytter sig ikkedirekte til det lovudkast, der har været sendt i høring. I forbindelse medtilrettelæggelse af administrationen og den systemtekniske understøttelseaf den nye ordning, har styrelsen imidlertid lige som Danske Universiteterog Københavns Universitet fundet uhensigtsmæssigheder ved de bestem-melser om udbetaling af studielån og slutlån, jf. henholdsvis §§ 38 c og d,især i forbindelse med overgangen mellem to uddannelser i et trindelt ud-dannelsesforløb.Det vurderes derfor, at lovudkastet bør suppleres med ændringer af § 38 cog d, som kan løse disse uhensigtsmæssigheder med virkning fra den 1.januar 2010.
5/5
Det foreslås, at studielån, herunder supplerende studielån, og slutlån, derer frigivet til disposition, men ikke udbetalt, ikke bortfalder ved op-hør/afbrud af uddannelsen, orlov eller inaktivitet. I stedet foreslås det, atstudielån og slutlån, der er frigivet til disposition, men endnu ikke udbetalt,blot ikke kan udbetales i perioder, hvor den uddannelsessøgende er udenfor uddannelse, har orlov fra uddannelsen eller er inaktiv. Såfremt den ud-dannelsessøgende inden for samme støtteår starter på ny SU-berettigendeuddannelse, vender tilbage til uddannelsen efter orlov eller igen bliver stu-dieaktiv, kan den uddannelsessøgende gennem minSU søge om at få låne-ne udbetalt.
Ad 5 FribeløbssatserDanske UniversiteterogKøbenhavns Universitethar anført, at derbør være ens fribeløbssatser for ungdomsuddannelser og videregåendeuddannelser. Det er dog en lille lettelse af vejledningen af de uddannelses-søgende, at det med forslaget altid er den laveste fribeløbssats, der an-vendes i § 30, stk. 2.Undervisningsministeriets kommentarerForhøjelsen af det laveste fribeløb med 1.500 kr. er fastsat ved forligsafta-len af 29. maj 2008 mellem regeringen og SU-forligspartierne. Det var endel af aftalen, at fribeløbet kun forhøjes for uddannelsessøgende i videre-gående uddannelser. Fribeløbsforhøjelsen indgår også som del af rege-ringsgrundlaget fra november 2007 og i regeringens jobplan, som skal sik-re arbejdskraft til danske arbejdspladser.Høringssvaret fra Danske Universiteter og Købehavns Universitet giver påden baggrund ikke anledning til ændring af lovforslaget.
BILAG 1
Oversigt over modtagne høringssvarMyndigheder, organisationer m.v.Akademikernes CentralorganisationAnkenævnet for UddannelsesstøttenBørne- og ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL)C3CIRIUSDanmarks ErhvervsskoleforeningDanmarks ErhvervsskolerDanmarks Evalueringsinstitut (EVA)Danmarks Konservative StuderendeDanmarks Liberale StuderendeDanmarks LærerforeningDanmarks Medie- og JournalisthøjskoleDanmarks SkolelederforeningDansk ArbejdsgiverforeningDansk ByggeriDansk ErhvervDansk Handel og Service (DHS)Dansk IndustriDansk MagisterforeningDansk MetalDansk Skoleforening for SydslesvigDansk Teknisk LærerforbundDansk Ungdoms FællesrådDanske Gymnasieelevers SammenslutningDanske Handicaporganisationer (DH)Danske LandbrugsskolerDanske RegionerDanske Studerendes FællesrådDanske UniversiteterDatatilsynetErhvervsakademirådetErhvervsskolernes BestyrelsesforeningErhvervsskolernes ElevorganisationForbundet af Offentlige Ansatte (FOA)Foreningen af private, selvejende gymnasier, studenter- oghf-kurserJJNNNNNJNNNNNNNNNNSe høringsnotatSe høringsnotatJJNNIngen bemærkningerJNNIngen BemærkningerSvar fra Finanssektorensarbejdsgiverforening
26. oktober 2009j.nr. 2009-4211SvarNNNJJNNJNNIngen bemærkningerIngen BemærkningerIngen bemærkningerIngen bemærkningerBemærkninger
Ingen Bemærkninger
Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skolerForeningen af Uddannelses- og Erhvervsvejledere ved Tek-niske SkolerForeningen for Danske LandbrugsskolerFrit Forum – Socialdemokratiske StuderendeFunktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og Erhvervs-vejledning (FUE)Gymnasieelevernes LandsorganisationGymnasiernes BestyrelsesforeningGymnasieskolernes LærerforeningGymnasieskolernes RektorforeningHandel, Transport og Serviceerhvervene (HTS-A)Handelsskolernes Forstander- og inspektørforeningHandelsskolernes LærerforeningHK/KommunalHK/StatHåndværksrådetInteresseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI)Kommunernes LandsforeningKonkurrencestyrelsenKulturministeriets Rektorer (KUR)Københavns KommuneLandsforbundet af Voksen- og UngdomsundervisereLandsorganisationen i Danmark (LO)Landssammenslutningen af HandelsskoleeleverLandssammenslutningen af KursusstuderendeLederforeningen (VUC)Lederforsamlingen, Ungdommens UddannelsesvejledningLærernes CentralorganisationLærerstuderendes LandskredsNævnet om Støtteberettigende Uddannelser i UdlandetPrivate Gymnasier og StudenterkurserProfessionshøjskolernes RektorkollegiumPædagogstuderendes LandssammenslutningRigsrevisionenRådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet)Rådet for større IT-sikkerhedSammenslutningen af ledere ved skolerne for de grund-læggende sosu-uddannelserSocialpædagogernes LandsforbundStudenterrådgivningenStudierådet for Ingeniørstuderende i DanmarkStudievejlederforeningen for gymnasiet og hfSU-rådetSygeplejestuderendes LandssammenslutningVUC BestyrelsesforeningJJJJJJJJJ
NNNNNNNNSe høringsnotatNNNNNNIngen bemærkningerNNNIngen BemærkningerNNSe høringsnotatNNIngen bemærkningerNNNNIngen bemærkningerIngen BemærkningerNIngen BemærkningerIngen bemærkningerNNNNNNNNN
7/7