Vi har igennem de seneste år taget en række brede politiske initiativer for at tilskynde unge til at gå hurtigt i gang med en videregående uddannelse, når de er færdige med deres ungdomsuddannelse, dels for de unges egen skyld, fordi vi ved, at det mindsker frafaldet, dels for samfundets skyld, fordi de danske dimittender længe har været blandt de ældste i verden, hvilket jo samlet set mindsker arbejdsudbuddet.
De forskellige initiativer har tilsyneladende virket, eller i hvert fald kan vi se, at gennemsnitsalderen for, hvornår de unge går i gang med en uddannelse, er faldet, uanset hvad årsagssammenhængen så er.
Set i lyset heraf er det selvfølgelig uheldigt, at SU-systemet er indrettet sådan, at man i dag ikke kan få SU, hvis man påbegynder en videregående uddannelse, før man fylder 18 år.
Selv om de fleste jo er fyldt 18 år, er der altså stadig væk nogle i dag, som ikke kan få SU og derfor stilles ringere økonomisk.
Lovforslaget her retter op på den skævhed og gør det muligt for uddannelsessøgende under 18 år at få SU, hvis de går på en videregående uddannelse eller en privat uddannelse, og det er et hul, som vi i Socialdemokratiet synes at det er ganske fornuftigt at vi får lukket, og derfor støtter vi også forslaget.
Nu siger Venstres ordfører, at provenuet jo stammer fra SU-digitaliseringen, og at vi i forligskredsen er enige om, hvordan vi skal udmønte det.
Jeg skal bare bemærke, at det jo ikke er gået så glat med den der digitalisering.
Det kunne måske lære os til en anden gang, at vi prøver at have lidt bedre styr på den slags, inden vi kaster os ud i sådan en øvelse.
Det er i hvert fald ikke tilfredsstillende, at der er folk, der ikke har fået udbetalt deres SU i flere måneder på grund af den her digitaliseringsproces, så det kunne man måske godt have gjort lidt bedre.
Derudover lægger lovforslaget her op til nogle mindre præciseringer, som er blevet nævnt, og dem støtter vi.
Den sidste del af lovforslaget har vi dog været noget betænkelige ved.
Det er den, der bemyndiger undervisningsministeren til at fjerne SU i ferieperioder i ellers støtteberettigede uddannelser.
Forslaget bliver tilsyneladende stillet med baggrund i et eksempel, nemlig enkeltfagsundervisning som fjernundervisning, hvor ferien kan strække sig fra maj til oktober.
Lovforslaget giver med baggrund i det ene eksempel ministeren en generel bemyndigelse til at fratage studerende SU i deres sommerferie, hvis den altså er længere end normen, som der står.
Vi har også op til, at det her forslag bliver sendt i høring, stillet nogle spørgsmål til den del, fordi vi synes, at det er sådan lidt bredt at give ministeren en generel bemyndigelse, når der tilsyneladende ikke er særlig mange andre eksempler end det her med enkeltfagsundervisning som fjernundervisning, og vi kunne godt være lidt bekymrede for, hvad der egentlig ligger af intentioner bag den her generelle bemyndigelse.
Det vil vi gerne i udvalgsbehandlingen have ministeren til at præcisere, sådan at vi er sikre på, at der ikke her er tale om et carte blanche til, at man så pludselig mener, at den sommerferie, de studerende har, f.eks.
på en helt almindelig universitetsuddannelse, nu er for lang, og man dermed kan fratage helt almindelige studerende deres SU i sommerferien.
Vi synes, det er lidt uklart, og vi synes, at ministeren bør præcisere i udvalgsbehandlingen, hvad der er tale om her, hvad man finder er normen, og hvad der så er længere end normen.
Vi vil i hvert fald ikke være med til at give ministeren sådan en fuldstændig fribillet til at kunne tage SU’en fra folk i deres sommerferie.
Det er måske ikke så let, som det har været, at gå ud og få fuldtidsarbejde i sommerferien.
I de her tider kan der jo være problemer med det, og derfor synes vi ikke, at man bare skal sige til de studerende, at der nu hænger sådan en trussel over hovedet på dem med, at de pludselig kan få frataget deres indkomst i sommerferien.
Så hvis vi kan få det præciseret i udvalgsbehandlingen, kan vi støtte forslaget.