Skatteudvalget 2009-10
L 55 Bilag 11
Offentligt
774103_0001.png
774103_0002.png
774103_0003.png
774103_0004.png
774103_0005.png
774103_0006.png
774103_0007.png
774103_0008.png
774103_0009.png
774103_0010.png
Til lovforslag nr.L 55
Folketinget 2009-10Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og lov omændring af selskabsskatteloven, fusionsskatteloven og forskellige andrelove(Mindre justering af reglerne vedrørende investeringsselskaber)[af skatteministeren (Kristian Jensen)]
1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 4. november 2009 og var til 1. behandling den 24. november 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendteden 2. november 2009 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del – bilag 38. Den 19. november2009 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget. Den 3. de-cember 2009 sendte skatteministeren et supplerende høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Bech-BruunAdvokatfirma, som skatteministeren har kommenteret over for udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret. Tre af udvalgets spørgsmål og skatteministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænk-ningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (V, DF, KF og LA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede æn-dringsforslag.Etmindretali udvalget (S, SF, RV og EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imodlovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.
2
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmeraf udvalget finder, at den del af lovforslaget, som har til formål at rette op på en utilsigtet stramningaf definitionen af investeringsselskaber, som blev indført med lov nr. 98 af 10. februar 2009, er etgodt tiltag. Lovforslaget indebærer, at man vender tilbage til reglen, der gjaldt før lov nr. 98, såledesat holdingselskaber, hvis formue gennem datterselskaber primært er investeret i andre aktiver endværdipapirer, igen kommer uden for definitionen af investeringsselskaber. Det drejer sig typisk omselskaber, hvis virksomhed baserer sig på produktionsvirksomhed.De fire partier er også enige i, at der er behov for en overgangsregel, der forhindrer, at der skerbeskatning af opgjorte avancer for en periode uden hensyn til tidligere indtrufne tab på samme akti-er, hvor tabet ikke er fradragsberettiget. Dermed undgås den situation, at der sker beskatning af ge-vinster, man så at sige aldrig har haft.Lige så vigtigt det er, at man betaler skat af det, man tjener, eller af den gevinst, man får, og påden måde bidrager til fællesskabet, lige så vigtigt er det naturligvis, at man kun betaler skat af det,man tjener, de gevinster man får, eller de værdier man harhverken mere eller mindre. Heri liggerprincipperne, at det er de bredeste skuldre, der bærer de største byrder, samtidig med at der gælderen grundlæggende retssikkerhed og rimelighed for alle skatteydere. De principper er afgørende fordet fundament af solidaritet, som det danske samfund skal bygge på.Forslaget til overgangsordning i lovforslagets § 2 er dog efter Socialdemokratiets, SocialistiskFolkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens mening udformet alt for bredt, idet det givermulighed for, at tab på aktier, der bliver omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, nu kanmodregnes i efterfølgende gevinster på nyindkøbte aktier.Overgangsordningen burde i stedet være udformet som overgangsordningen for hidtidige skattefriaktier pr. 19. maj 1993, hvorefter der kun efterfølgende skete beskatning, når aktierne blev solgt tilen højere værdi end den oprindelige anskaffelsesværdi.Hertil kommer, at reglen er udformet således, at den opgjorte tabskonto ikke alene kan benyttes tilreduktion af skattepligtig avance på nyanskaffede aktier, men at dette også kan ske efter et aktio-nærskifte i det pågældende selskab, der har haft de pågældende tab.Efter Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens me-ning vil dette sammen med den tilsvarende regel for porteføljeaktier hos selskaber i § 22, stk. 9, ilov nr. 525 af 12. juni 2009 give mulighed for handel med »underskudsselskaber«, idet sådanne tabherefter kan eliminere skattepligtige gevinster hos selskaber på efterfølgende investeringer i aktie-avancebeskatningslovens § 19-aktier henholdsvis porteføljeaktier.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for be-tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgangtil at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 1
3
1)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.§ 19, stk. 2, nr. 2, 5. pkt.,affattes således:»Koncernforbundne og nærtstående deltagere, jf. kursgevinstlovens § 4, stk. 2, og aktieavancebe-skatningslovens § 4, stk. 2, regnes i denne sammenhæng for én deltager.««[Nærtstående personer betragtes som én deltager]2)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»02.§ 19, stk. 3, 3. pkt.,der bliver 5. pkt., affattes således:»Hvis et selskab har bestemmende indflydelse på et selskab, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, ses derved opgørelsen efter 3. pkt. bort fra disse aktier, og i stedet medregnes den andel af det andet sel-skabs aktiver, som svarer til førstnævnte selskabs direkte eller indirekte ejerforhold i det andet sel-skab.««[Harmonisering af henvisningerne til ligningslovens § 2, stk. 2, og konsekvensrettelser]Til § 23)I det undernr. 1foreslåede§ 10, stk. 10,affattes5.og6. pkt.således:»Det opgjorte nettokurstab fradrages efter de principper, der gælder for tab omfattet af aktieavan-cebeskatningslovens § 9, stk. 3 og 4, idet nettokurstabet fradrages i nettogevinster efter aktieavan-cebeskatningslovens § 19. Tab, der ikke kan fradrages efter 5. pkt., fradrages i de følgende ind-komstårs nettogevinster efter aktieavancebeskatningslovens § 19.«[Nettokurstabet undergives samme begrænsninger i adgangen til fremførsel som tab på andre aktier]Til § 34)Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:»Stk. 2.§ 1, nr. 01, har virkning fra og med indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2010 ellersenere.«Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.[Fremadrettet virkningstidspunkt for opgørelsen af nærtstående personer som én deltager]5)Istk. 2,der bliver stk. 3, ændres »§ 1« til: »§ 1, nr. 1,«.[Konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at nærtstående personer, jf. aktieavancebeskatningslovens § 4, stk. 2, betragtes somværende én deltager, på samme vis som koncernforbundne selskaber tælles som én deltager i for-bindelse med afgørelsen af, hvor mange deltagere selskabet har.Eksempel 1:
4
Et selskab bestående af 8 deltagere, hvoraf 4 deltagere er nærtstående, f.eks. et ægtepar og deres 2børn, vil i forbindelse med opgørelsen af deltagerantallet efter aktieavancebeskatningslovens § 19,stk. 2, nr. 2, anses for at have 5 deltagere.Eksempel 2:Omvendt vil et selskab bestående af 8 deltagere, hvoraf 2 deltagere er søskende, i forbindelse medopgørelsen af deltagerantallet efter aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 2, nr. 2, stadig tællessom 8 deltagere.Til nr. 2Der foreslås en harmonisering af »holdingreglernes« henvisning til ligningslovens § 2, stk. 2, samten konsekvensrettelse heraf. Der er ikke tale om nogen indholdsmæssig ændring, men blot en tyde-liggørelse.Derudover er der tale om en konsekvensrettelse som følge af indsættelsen af de to nye punktum-mer i aktieavancebeskatningslovens § 19, stk. 3, hvilket betyder, at henvisningen i 3. pkt. til 1. pkt. istedet bliver en henvisning fra 5. pkt. til 3. pkt.Til nr. 3Det foreslås, at nettokurstab opgjort efter § 10, stk. 10, i lov nr. 98 af 10. februar 2009 fremførestil fradrag efter de samme principper, som gælder for tab omfattet af aktieavancebeskatningslovens§ 9, stk. 3 og 4, idet kildeartsbegrænsningen dog er udformet således, at nettokurstabet fradrages inettogevinster efter aktieavancebeskatningslovens § 19.At fremførsel af uudnyttede nettokurstab skal ske efter principperne i aktieavancebeskatningslo-vens § 9, stk. 4, indebærer, at adgangen til at anvende nettokurstabet følger de samme regler somandre tab på aktier, der fremføres efter aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 4. Heri ligger, at deomhandlede nettokurstab også i relation til andre regler behandles på samme måde som tab omfattetaf aktieavancebeskatningslovens § 9.Dette indebærer f.eks., at nettokurstabene vil være omfattet af fusionsskattelovens § 8, stk. 8, ogderfor ikke vil kunne videreføres af det modtagne selskab efter en skattefri fusion. Som et andeteksempel kan nævnes, at adgangen til at anvende nettokurstabene efter en akkord m.v. begrænsesefter reglerne i ligningslovens § 15, stk. 2 og 3.Til nr. 4Det foreslås, at opgørelsen af nærtstående personer som én deltager først får virkning for ind-komstår, der påbegyndes fra og med den 1. januar 2010.Ændringen kan i den konkrete situation både indebære en lempelse og en stramning. Det foreslåsderfor, at ændringen kun får fremadrettet virkning.Til nr. 5Ændringsforslaget er en lovteknisk konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 1 og 2.
Torsten Schack Pedersen (V) Karsten Lauritzen (V) Flemming Møller (V) Jacob Jensen (V)Mikkel Dencker (DF) Pia Adelsteen (DF) Mike Legarth (KF) Henrik Rasmussen (KF)
5
Anders Samuelsen (LA)nfmd.Nick Hækkerup (S) John Dyrby Paulsen (S) Klaus Hækkerup (S)René Skau Björnsson (S) Thomas Jensen (S) Jesper Petersen (SF)Niels Helveg Petersen (RV)fmd.Frank Aaen (EL)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer iudvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
6

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 55Bilagsnr.12345678910TitelMeddelelse om, at der åbnes for spørgsmål på lovforslagetHøringssvar og høringsskema, fra skatteministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningSupplerende høringssvar og høringsskema, fra skatteministerenÆndringsforslag, fra skatteministeren2. udkast til betænkningHenvendelse af 8/12-09 fra Bech-Bruun AdvokatfirmaSkatteministerens kommentar til henvendelsen af 8/12-09 fra Bech-Bruun AdvokatfirmaOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 55Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren allerede ved behandlingen af L 23, 2008-09, varbekendt med problemstillingen om selskaber, der kommer i klemmeved overgang til lagerbeskatning, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvor stort et utilsigtet provenu-tab der er tale om – eventuelt i form af et skøn, til skatteministeren, ogministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at den nettokurstabskonto, der skal opgøres ef-ter lovforslagets § 2, omfatter det berørte selskabs samtlige aktier oginvesteringsforeningsbeviser med mere end 3 års besiddelsestid, somdet berørte selskab havde den 1/1-09, altså også aktier m.v., hvorpåder var urealiserede gevinster den 1/1-09, til skatteministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om at oplyse, hvor mange selskaber man formoder vil blive om-fattet af ændringen af overgangsreglen i lovforslagets § 2, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at lovforslagets § 2 er formuleret så bredt,til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan bekræfte, at det opgjorte nettokurstab efterlovforslagets § 2 i fremtiden kan fratrækkes i gevinster på aktier oglign. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 på aktier m.v.,der er anskaffet i 2009 og senere, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i lov-forslagets § 2 vil kunne fremføres, selv om selskabet skifter aktionæ-rer, da dette ikke er begrænset af reglerne om underskudsfremførsel iligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved aktionærskifte,
2
3
4
56
7
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i lov-forslagets § 2 vil kunne fremføres, selv om selskabet er omfattet af enakkord, der er omfattet af kursgevinstlovens § 24, idet fremførsel afnettokurstabskontoen ikke er begrænset af reglerne om underskuds-fremførsel i ligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved ak-kord m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorledes nettokurstabskontoen opgjort efter reglerne i lov-forslagets § 2 påvirkes af, at selskaber, der har en sådan nettokurs-tabskonto, deltager i en skattefri omstrukturering omfattet af fusions-skatteloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i § 22,stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009 vil kunne fremføres, selv om sel-skabet skifter aktionærer, da dette ikke er begrænset af reglerne omunderskudsfremførsel i ligningslovens § 15 om underskudsbegræns-ning ved aktionærskifte, til skatteministeren, og ministerens svar her-Spm. om at bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i § 22,stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009 vil kunne fremføres, selv om sel-skabet er omfattet af en akkord, der er omfattet af kursgevinstlovens §24, idet fremførsel af nettokurstabskontoen ikke er begrænset af reg-lerne om underskudsfremførsel i ligningslovens § 15 om underskuds-begrænsning ved akkord m.v., til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvorledes nettokurstabskontoen efter § 22, stk. 9, i lov nr.525 af 12. juni 2009 påvirkes af, at selskaber, der har en sådan netto-kurstabskonto, deltager i en skattefri omstrukturering omfattet af fu-sionsskatteloven, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at bekræfte, at der ved § 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni2009 er skabt mulighed for en omfattende handel med underskudssel-skaber, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om at belyse, i hvilket omfang et selskab, der bliver omfattet afundtagelsesreglen i lovforslagets § 1, vil blive omfattet af aktieavan-cebeskatningslovens § 19 som investeringsselskab i 2010 og 2011efter afhændelse af aktieposten i datterselskabet, til skatteministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang selskaber, der er investeringsselskaberomfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, har pligt til at oplysesine aktionærer om, at de er omfattet af aktieavancebeskatningslovens§ 19, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvordan selskaber, hvis indkomstår 2009 er afsluttet, skalselvangive den opgjorte kurstabskonto efter reglerne i lovforslagets §3, stk. 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der kan ske digital selvangivelse for indkomståret 2009 afden opgjorte kurstabskonto efter lovforslagets § 2, jf. pligten til selv-angivelse af kurstabskontoen i lovforslagets § 3, stk. 3, til skattemini-steren, og ministerens svar herpå
8
18
19
20
Spm. om i fortsættelse af svaret på spørgsmål 7 at bekræfte, at der,efter at en række selskaber er blevet omfattet af aktieavancebeskat-ningslovens § 19, f.eks. formueplejeselskaberne, og der ved lovfors-lagets § 2 skabes mulighed for fremførsel af tab til modregning ifremtidige gevinster på aktieavancebeskatningslovens § 19-aktier, vilvære et marked for salg af selskaber, der har en kurstabskonto efterlovforslagets § 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm. om i fortsættelse af svarene på spørgsmål 10 og 13 at bekræfte,at der fra 2010, hvor selskaber uanset ejertid beskattes af avance påporteføljeaktier, vil være et marked for køb af selskaber med en kurs-tabskonto efter reglerne i § 22, stk. 9, i lov nr. 525 af 12. juni 2009m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om at bekræfte, at hvis et dansk selskab har den bestemmendeindflydelse, jf. selskabsskattelovens § 32, i et investeringsselskab om-fattet af aktieavancebeskatningslovens § 19, skal det danske moder-selskab beskattes efter reglerne for CFC-beskatning i selskabsskatte-lovens § 32 af renteindtægter og kursavance og udbytte af portefølje-aktier i det skattefri investeringsselskab, til skatteministeren, og mini-sterens svar herpå
9

Bilag 2

Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra S, SF, RV og EL.Spørgsmål 6:Kan ministeren bekræfte, at det opgjorte nettokurstab efter lovforslagets § 2 i fremtiden kan fra-trækkes i gevinster på aktier og lign. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 på aktier m.v.,der er anskaffet i 2009 og senere, herunder i aktier i investeringsselskaber og lign. der ikke eksiste-rede den 1. januar 2009.Svar:Det kan bekræftes.Spørgsmål 7:Ministeren bedes bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i lovforslagets § 2 vil kunnefremføres, selv om selskabet skifter aktionærer, da dette ikke er begrænset af reglerne om under-skudsfremførsel i ligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved aktionærskifte.Svar:Det kan bekræftes, at adgangen til fremførsel af det pågældende nettokurstab ikke begrænses efterligningslovens § 15, stk. 7-12, selv om selskabet skifter aktionærer. Nettokurstab efter den foreslåe-de bestemmelse i § 10, stk. 10 i lov nr. 98 af 10. februar 2009 behandles dermed på samme mådesom andre tab på aktier, der kan fremføres efter et aktionærskifte.Reglerne i ligningslovens § 15, stk. 7-12, indebærer således ingen begrænsning i anvendelsen affradragsberettigede tab, tab, der kan fremføres efter reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 9,stk. 4 og § 43, stk. 3, kursgevinstlovens § 31, stk. 3, og § 31 A, stk. 3, og ejendomsavancebeskat-ningslovens § 6, stk. 3.Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på spørgsmål 10.Spørgsmål 10:Ministeren bedes bekræfte, at et nettokurstab opgjort efter reglerne i § 22, stk. 9, i lov nr. 525 af12. juni 2009 vil kunne fremføres, selv om selskabet skifter aktionærer, da dette ikke er begrænsetaf reglerne om underskudsfremførsel i ligningslovens § 15 om underskudsbegrænsning ved aktio-nærskifte.Svar:Reglerne i ligningslovens § 15, stk. 7-12, begrænser anvendelsen af underskud, når mere end 50procent af aktiekapitalen eller stemmerettighederne i et selskab ved indkomstårets udløb ejes af an-dre aktionærer end ved begyndelsen af et tidligere indkomstår, hvor selskabet havde underskud.Reglerne begrænser kun anvendelsen af underskud i den skattepligtige indkomst. Derimod inde-bærer reglerne ingen begrænsning i anvendelsen af fradragsberettigede tab, tab, der kan fremføresefter reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 9, stk. 4, og § 43, stk. 3, kursgevinstlovens §§ 31,stk. 3, og 31 A, stk. 3, og ejendomsavancebeskatningslovens § 6, stk. 3.
10
Da nettokurstab behandles på samme måde som andre tab på aktier, der kan fremføres efter et ak-tionærskifte, kan jeg bekræfte, at fremførsel af nettokurstab ikke begrænses efter ligningslovens §15, stk. 7-12, selv om selskabet skifter aktionærer.