Jeg vil gerne starte med at takke for den grundlæggende meget positive modtagelse, som lovforslaget har fået.
Der er en række ordførere, der mere eller mindre direkte har tilkendegivet, at det her er kompliceret stof.
Det er jeg helt enig i.
Det er meget kompliceret stof.
Det er faktisk så kompliceret, at da vi i sidste folketingssamling fremsatte lovforslaget, hvis udgangspunkt var noget af det, som hr.
Frank Aaen er meget optaget af, nemlig at lukke skattehuller, var L 23, som lovforslaget hed i sidste folketingssamling, en sådan lukning af et hul, der med hr.
Jacob Jensens ord indeholdt en prop, der faktisk var større end hullet.
Så ud over at lukke hullet, kom det altså til at ramme nogle i kanten af hullukningen, så at sige, nemlig personer, som havde ejet deres aktier i mere end 3 år, og som havde haft et tab på aktierne, der ikke efter de gældende regler var fradrag for, men hvor de med den overgangsværdi, der kom, ville blive beskattet for det udgangspunkt, nemlig ud fra hvad deres aktiekurser var på overgangstidspunktet.
Man havde altså købt sine aktier på et tidspunkt, hvor der havde været et fald i forbindelse med overgangstiden, og derefter kom der så en stigning.
Det vil sige, at der ikke ville være nogen gevinst, men at der ville have været udsigt til en beskatning.
Ligesom jeg en sjælden gang er enig med hr.
Frank Aaen, nemlig når han mener, at hvis der er en fortjeneste, er der også efter lovgivningen en beskatning, håber jeg, at det også kan være et grundlæggende princip, at hvis der ikke er nogen fortjeneste, er der heller ikke nogen beskatning.
Derfor er ideen, at man kigger på den samlede aktieportefølje, som en person har haft, man kigger altså på de aktier, en person samlet set har ejet i over 3 år.
Hvis der har været nogle skattefrie gevinster, skal de modregnes i de skattefrie tab, der er.
Man laver altså en nettoopgørelse, og det er alene, hvis der er tale om et tab i forhold til købstidspunktet og overgangsperioden, at der fremadrettet vil være en fradragskonto.
Hr.
Jesper Petersen spurgte så:
Hvad vil der ske, hvis der kun har været tale om gevinster, skaber man så her en skattefrihed?
Jeg vil svare hr.
Jesper Petersen:
Nej, for den skattefrihed har altid været, at hvis et selskab har ejet aktier i mere end 3 år, har de været skattefrie, så det er de pr.
definition allerede.
Det, der sker, er, at vi alene kigger på, om der er nogen, der er i den situation, at de har haft tab i forbindelse med en større del af deres aktier.
Hvis vi ikke vedtager lovforslaget her, vil de stå i den situation, at de kan risikere at komme i beskatning, uden at de reelt har haft nogen gevinst.
Det er noget, som er et overgangsfænomen.
Det sker lige præcis nu i lige præcis den overgang fra realisation til lagerbeskatning for investeringsforeninger.
Derfor er der alene nu et utilsigtet provenu, som vi så at sige siger farvel til.
Der er ikke et utilsigtet provenu i 2010, 2011, 2012 og i de kommende år, men alene i forbindelse med denne ene overgang.
Jeg vil sige til fru Bente Dahl, at da vi ikke har kunnet bede investeringsforeningerne om præcis at opgøre over for os, hvor mange af deres aktier de har ejet i hvor lang tid, har vi desværre heller ikke kunnet lave en præcis opgørelse over, hvor store beløbene er.
Men i forhold til at vi ikke har regnet noget særlig stort provenu ind, at vi slet ikke har regnet med, at det her var noget, som vi i udgangspunktet ville beskatte, vil jeg sige, at det provenu, vi forventede at få ud af L 23 fra sidste folketingssamling, nu også ender med at blive det provenu, vi får ud af det.
Hvis vi ikke havde gjort noget, ville vi ende med at få et større provenu, fordi vi havde beskattet nogen af en gevinst, de ikke havde haft.