Sundhedsudvalget 2009-10
L 54
Offentligt
770690_0001.png
770690_0002.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 26. november 2009 stillet følgende spørgsmål nr.8 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 8:”Ministeren bedes uddybe lovforslagets bemærkninger vedrørende muligheden forat begrænse forældremyndighedsindehavers adgang til aktindsigt i deresmindreårige børns journaler. Ministeren bedes herunder oplyse, hvorledes mankan sikre barnets tarv, såfremt der f.eks. er mistanke om incest, vold ellerMunchausen by proxy og hvorledes man sikrer, at læger faktisk indfører sådanmistanke i journalen.”Svar:Med lovforslaget videreføres den nuværende mulighed for at begrænse en forældre-myndighedsindehavers ret til aktindsigt i en mindreårigs patientjournal. Forældremyn-dighedsindehaverens adgang til aktindsigt kan kun begrænses i det omfang, forældre-myndighedsindehaverens interesse i få aktindsigt findes at burde vige for afgørendehensyn til den mindreårige.Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget kan bestemmelsen som hidtil bl.a.anvendes i tilfælde, hvor det kan komme den mindreårige til skade, hvis forældremyn-dighedsindehaverens får kendskab til følsomme journaloplysninger om f.eks. den min-dreåriges abort, behandling for kønssygdom, prævention og blodtransfusion. Bestem-melsen vil også kunne anvendes i andre tilfælde, hvor det vil kunne komme den min-dreårige til skade, hvis forældremyndighedsindehaverens får kendskab til følsommejournaloplysninger, herunder med hensyn til oplysninger om mistanke om, at den min-dreårige er udsat for overgreb eller øvrige former for omsorgssvigt fra forældremyndig-hedsindehaverens side.Det er netop hensynet til varetagelsen af barnets tarv, der begrunder forslaget om atopretholde muligheden for efter en konkret vurdering at kunne begrænse forældremyn-dighedsindehaverens adgang til aktindsigt i den mindreåriges journaloplysninger. Medmuligheden for at begrænse forældremyndighedsindehaverens aktindsigt imødegåssamtidig risikoen for, at en læge eller en anden autoriseret sundhedsperson skulle afhol-de sig fra at journalføre relevante oplysninger i den mindreåriges patientjournal af frygtfor, at journaloplysningerne kan komme den mindreårige til skade, hvis forældremyn-dighedsindehaveren får kendskab til oplysningerne.Jeg kan tilføje, at det følger af reglerne i lov om social service, at enhver – og dermedogså enhver sundhedsperson – der får kendskab til, at et barn eller en ung under 18 årfra forældres eller andre opdrageres side udsættes for vanrøgt eller nedværdigende be-
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Dato: 7. december 2009Sags nr.: 0905306Sagsbeh.:SUMHBR/SundhedsjuridiskcenterDok nr.: 145851
2
handling eller lever under forhold, der bringer dets sundhed eller udvikling i fare, harpligt til at underrette kommunen.Desuden har bl.a. læger efter lov om social service underretningspligt over for kommu-nen, hvis de i deres virke bliver bekendt med forhold, der giver formodning om, at etbarn eller en ung under 18 år har behov for særlig støtte.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Helle Borg Larsen