Sundhedsudvalget 2009-10
L 54
Offentligt
770674_0001.png
770674_0002.png
Folketingets Sundhedsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg har den 25. november 2009 stillet følgende spørgsmål nr.5 (Alm. del – L 54) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 5:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24. november 2009 fra CarolineAdolphsen vedrørende bemærkninger til L 54 om ændring af Sundhedsloven, jf. L 54 -bilag 5.”
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KTlf. +45 7226 9000Fax. +45 7226 9001E-mail[email protected]Hjemmesidewww.sum.dk
Svar:Caroline Adolphsen mener, at der af hensyn til de mest psykisk syge patienter er behovfor at opretholde den nuværende mulighed for at begrænse patienters adgang til aktind-sigt i egne patientjournaler m.v. også med hensyn til aktindsigt i fremtidige patientjour-naler.Efter regeringens opfattelse bør alle patienter – også psykisk syge patienter – som klartudgangspunkt have samme adgang til aktindsigt i egne patientjournaler m.v. Derforindebærer lovforslaget, at alle patienter får en lettere og som hovedregel ubegrænsetadgang til egne fremtidige patientjournaler m.v.Dog foreslås det med lovforslaget at opretholde den nuværende adgang til om nødven-digt at begrænse patientens adgang til aktindsigt med hensyn til journaloplysninger, derer opført før 1. januar 2010. Bestemmelsen gælder ikke kun for psykisk syge patienter,men i alle tilfælde hvor afgørende hensyn til patienten selv eller andre private interesserkan begrunde, at patientens aktindsigt i egne historiske oplysninger begrænses. Bag-grunden for forslaget er, at følsomme journaloplysninger, der f.eks. stammer fra pårø-rende, før lovens ikrafttræden kan være opført i tillid til, at det er muligt at undtageoplysningerne fra aktindsigt. En patients aktindsigt i egne journaloplysninger opført før1. januar 2010 vil således efter en konkret vurdering kunne begrænses, hvis patientensinteresse i at blive gjort bekendt med oplysningerne findes at burde vige for afgørendehensyn til den pågældende selv eller til andre private interesser. Bestemmelsen vil f.eks.kunne anvendes, hvis det vurderes, at patientens aktindsigt i de pågældende oplysningervil kunne medføre alvorlige konflikter mellem patienten og dennes pårørende.Det har været overvejet at opretholde en begrænsningsmulighed over for psykiatriskepatienters adgang til egne fremtidige patientjournaler, men en sådan adgang foreslåsikke opretholdt. Regeringen har i den sammenhæng lagt vægt på, at Dansk PsykiatriskSelskab principielt finder, at der bør gælde samme regler for patienter med somatiskesygdomme som for patienter med psykiatriske sygdomme. Dansk Psykiatrisk Selskabstøtter således lovforslaget, ligesom bl.a. Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd ogFOA. Det bemærkes endvidere, at de behandlingsansvarlige sundhedspersoner med
Dato: 7. december 2009Sags nr.: 0905306Sagsbeh.:SUMHBR/SundhedsjuridiskcenterDok nr.: 143577
2
hensyn til fremtidige journaloptegnelser vil have mulighed for at overveje, hvorledesrelevante oplysninger kan anføres i journalen på en måde, så patientens aktindsigt ioplysningerne ikke vil kunne medføre alvorlige konflikter m.v.Det er min opfattelse, at der på denne måde med lovforslaget er fundet en fornuftigbalance mellem på den ene side hensynet til størst mulig åbenhed og let adgang til akt-indsigt for alle patienter i sundhedsvæsenet og på den anden side respekten for, at vissejournaloplysninger, der f.eks. stammer fra pårørende, inden lovens ikrafttræden er op-ført i tillid til, at der hidtil har været mulighed for om nødvendigt at begrænse adgangentil aktindsigt.Desuden mener Caroline Adolphsen, at der er behov for i den foreslåede bestemmelsetil sundhedslovens § 37, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, at tydeliggøre, om en mindre-årig, der er fyldt 15 år, har ret til at nægte forældremyndighedsindehaveren adgang tilaktindsigt i den mindreåriges journaler.Efter de gældende regler i sundhedslovens § 17, stk. 3, er en mindreårig patient, der erfyldt 15 år, berettiget til aktindsigt i egne patientjournaler efter bestemmelserne i sund-hedslovens §§ 36-39. Forældremyndighedsindehaveren er samtidig berettiget til aktind-sigt i den mindreåriges patientjournaler m.v., i det omfang det er nødvendigt for, atforældremyndighedsindehaveren kan varetage den mindreåriges interesser, jf. sund-hedslovens § 14. Udgangspunktet er således, at både den mindreårige, der er fyldt 15 år,og forældremyndighedsindehaveren er berettiget til aktindsigt i den mindreåriges pati-entjournaler.Spørgsmålet om, hvorvidt en mindreårig, der er fyldt 15 år, kan nægte en forældremyn-dighedsindehaver adgang til aktindsigt i den mindreåriges journal, beror på en fortolk-ning af reglerne i sundhedslovens § 17 sammenholdt med sundhedslovens § 14 – reglerder ikke ændres med lovforslaget. Ministeriet er opmærksom på, at det nævnte spørgs-mål principielt kan give anledning til tvivl, men ministeriet finder det ikke hensigts-mæssigt at søge dette spørgsmål afklaret ved den foreslåede ændring af sundhedslovens§ 37. Så vidt det er ministeriet bekendt, har spørgsmålet i øvrigt ikke givet anledning tilproblemer i praksis. Ministeriet vil dog overveje at søge spørgsmålet afklaret i forbin-delse med en revision af den gældende vejledning om aktindsigt m.v. i helbredsoplys-ninger eller eventuelt ved en kommende ændring af sundhedsloven.
Med venlig hilsen
Jakob Axel Nielsen / Helle Borg Larsen