Sundhedsudvalget 2009-10
L 54 Bilag 12
Offentligt
776064_0001.png
776064_0002.png
776064_0003.png
Til lovforslag nr.L 54
Folketinget 2009 - 10
Tillægsbetænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 15. december 2009
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven(Frit valg til diagnostiske undersøgelser, voldgiftsnævn, udvidet aktindsigt m.m.)[af ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)]
1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 30. oktober 2009 og var til 1. behandling den 19. november 2009.Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Udvalget afgavbetænkning den 9. december 2009. Lovforslaget var til 2. behandling den 15. december 2009.Sundhedsudvalget har efter 2. behandling optaget lovforslaget til fornyet udvalgsbehandling.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev optaget til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1møde.2. IndstillingerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsei den af-fattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.Etmindretali udvalget (EL) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget.3. Politiske bemærkningerSocialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Det Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmeraf udvalget bemærker, at ministeren for sundhed og forebyggelse den 14. december 2009 har sendtsvar på spørgsmålet om, hvorvidt det vil kræve en ændring af Sundhedsloven at indføre diagnosti-ske centre, som kan overtage ansvaret for udredning af patienter, som har uklare symptomer og somde praktiserende læger kan henvise direkte til.Ministeren har i sit svar på spørgsmål 17, som var stillet efter ønske fra Sophie Hæstorp Andersen(S) anført: »Regionerne har relativt frie rammer til at organisere mht., hvordan de løser sygehusop-gaverne. Det er således ikke i lovgivningen fastlagt, hvordan regionerne nærmere skal organiseretilbuddet om diagnosticering af patienter. … Regionerne kan således inden for den gældende lov-givnings rammer selv kunne beslutte at etablere forskellige former for diagnostiske centre.«I øvrigt anfører ministeren, at ministeren ikke præcist ved, hvad der »menes med diagnostiskecentre ud over, at de skal kunne diagnosticere patienter med uklare symptomer, herunder akut«. Pådenne baggrund ydes der ikke teknisk bistand til et ændringsforslag til sundhedsloven i forbindelsemed behandlingen af lovforslaget.S, SF, RV og EL vil dog fortsat gerne pointere, at partierne principielt ønsker et sundhedsvæsen,hvor såvel patienter med klare symptomer som patienter med ukarakteristiske og diffuse symptomer
2
kan modtage hurtig og relevant behandling. Der er fortsat alt for mange patienter, der cykler rundt isundhedsvæsenet uden at få stillet en relevant diagnose hurtigt, således at behandling kan påbegyn-des. Det drejer sig bl.a. om eksempler på kræftpatienter, der fejlagtigt diagnosticeres med KOL ellerbehandling for rygsmerter, overvægtige, der henvises til slankekure frem for psykiatrisk behandlingfor deres spiseforstyrrelse, epileptikere, gigtpatienter, nyrepatienter m.fl.Derfor holder partierne fast i, at der er behov for at udvikle det danske sundhedsvæsen i en ret-ning, hvor der tilvejebringes et tættere og bedre samarbejde mellem den praktiserende læge og spe-cialister på hospitalerne via diagnostiske centre.Diagnostiske centre i tilknytning til hospitalerne skal medvirke til et tættere og bedre samarbejdemellem den praktiserende læge og specialisterne på sygehuset og give patienten lettere adgang til enbred vifte af specialister. Hvis patientens symptomer er uklare og den praktiserende læge er i tvivl,bør denne kunne henvise patienten til en funktion, som spænder over flere specialer. Sygehusenekan på denne måde i højere grad være med til at understøtte almen praksis i en effektiv udredning afpatienter med komplekse symptommønstre.I og med at det ikke vil være muligt at sikre denne mulighed for patienterne i forbindelse med etændringsforslag til denne lov, vil partierne i stedet søge at udarbejde et beslutningsforslag, der kankomme til særskilt behandling i Folketinget.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænk-ningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
Louise Schack Elholm (V) Preben Rudiengaard (V) fmd. Birgitte Josefsen (V) Sophie Løhde (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Liselott Blixt (DF) Karin Nødgaard (DF) Vivi Kier (KF)Pia Christmas-Møller (UFG) nfmd. Sophie Hæstorp Andersen (S)Flemming Møller Mortensen (S) Karen J. Klint (S) Lene Hansen (S) Karl H. Bornhøft (SF)Jonas Dahl (SF) Lone Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
3

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 54 efter afgivelse af betænkningBilagsnr. Titel10Betænkning afgivet 9. december111. udkast til tillægsbetænkning