Uddannelsesudvalget 2009-10
L 52 Bilag 1
Offentligt
749272_0001.png
749272_0002.png
749272_0003.png
749272_0004.png
749272_0005.png
749272_0006.png
749272_0007.png
749272_0008.png
749272_0009.png
Afdelingen for erhvervsrettetvoksenuddannelseVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Notat om høringssvar tilforslag til lov om ændring af lov om arbejdsmarkedsuddannelser(Etablering af VEU-centre og centerråd m.v.)
1. oktober 2009Sags nr.:057.81D.121
I. GenereltUdkastet til lovforslag blev den 10. september 2009 sendt i høring hos 44myndigheder og organisationer m.fl. med anmodning om at indsendeeventuelle bemærkninger senest den 23. september 2009 kl. 12.00. Udka-stet er offentliggjort på høringsportalen.Høringsliste med angivelse af, hvem der har svaret, er vedlagt som bilag1. Uden for høringslisten har AOF Danmark og Bornholms Vækstforumafgivet høringssvar.Af de 44 hørte parter har Undervisningsministeriet modtaget høringssvarfra 24 myndigheder og organisationer m.fl., heraf nogle fællessvar. Hø-ringsparterne giver generelt lovforslaget en positiv modtagelse.II. Væsentlige bemærkninger til udkastet til lovforslag1. Etablering af VEU-centreDA bemærker, at man nøje bør følge den geografiske afgrænsning afVEU-centre for at finde ud af, om afgrænsningen skaber uhensigtsmæs-sigheder for leverancen af kurser og uddannelser i forbindelse med virk-somheders efterspørgsel.LO finder, at kommende regler om VEU-centre skal forholde sig til, atsamtlige fælles kompetence beskrivelser (FKB’er) er synlige og tilgænge-lige for virksomheder/medarbejdere over hele landet.KL finder det afgørende, at VEU-centrenes geografiske dækningsområdeflugter med kommunegrænserne, så et jobcenter kun skal samarbejde
2med ét VEU-center. KL anfører endvidere, at det bør overvåges, hvor-dan uddannelsesinstitutionernes geografiske udbudsret virker i praksis, sådet undgås, at den geografiske afgrænsning medfører en begrænsning iudbuddet.Ledernes Hovedorganisation opfordrer til, at der sikres sammenhængmellem VEU-centrenes geografiske dækningsområde og de FKB’er (ud-dannelsernes dækningsområde), som de enkelte VEU-centre er godkendttil.SOSU-Lederforeningen og B-SOSU anbefaler, at antallet af VEU-centreikke låses fast i lovforslaget, da det er vigtigt for efteruddannelsesindsat-sen på de offentlige arbejdsgiveres områder, at der etableres så få VEU-centre som muligt for at opnå naturlig repræsentation af institutionermed sosu-efteruddannelsesaktiviteter.Danske Regioner finder, at der bør bygges videre på eksisterende velfun-gerende samarbejdsrelationer, når man vælger placering. De nye VEU-centre bør således understøtte samarbejde mellem uddannelsesinstitutio-ner, erhvervsservice og beskæftigelse samt relationerne til voksenvejled-ningsnetværkene.Bornholms Regionskommune gør opmærksom på, at det for det born-holmske samfund er helt afgørende at sikre en målrettet kompetenceud-vikling gennem etableringen af et regionalt funderet VEU-center.Dansk Folkeoplysnings Samråd ønsker at være med til at indstille, hvilkeinstitutioner der skal varetage et VEU-center.Undervisningsministeriets bemærkningerSom det fremgår af lovforslagets § 9a., stk. 1 træffer undervisningsmini-steren beslutning om VEU-centrenes geografiske dækningsområder formindst 8 og højst 14 VEU-centre efter indhentelse af udtalelse fra Rådetfor Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet). Forinden vil Undervis-ningsministeren invitere relevante bestyrelses- og lederforeninger samtrepræsentanter for organisationer, der er repræsenteret i VEU-rådet, tildialog om afgrænsningen af VEU-centerområderne.Ved den geografiske opdeling af landet i 8-14 geografiske dækningsom-råder for VEU-centrene vil det bl.a. blive tilstræbt, at opdelingen er hen-sigtsmæssig i forhold til den kommunale og regionale opdeling af landet.Som det fremgår af såvel lovforslaget som af den politiske aftale af 29.april 2009 om AMU-udbud og VEU-centerfunktioner, vil der to år efterdet nye AMU-udbud og etablering af VEU-centre (dvs. primo 2012)blive gennemført en evaluering af udbudsrunden og af VEU-centerfunktionerne.
3For så vidt angår synlighed og tilgængelighed for fælles kompetence be-skrivelser (FKB’er) fremgår det bl.a. af lovforslagets § 9a, stk. 3, at VEU-centrene skal skabe overskuelighed for brugerne om uddannelsestilbud-dene, hvilket bl.a. indebærer, at samtlige FKB’er skal være synlige forvirksomheder og medarbejdere over hele landet.Det fremgår endvidere af lovforslagets § 9b, stk. 1, at undervisningsmini-steren, efter udtalelse fra Rådet for Voksen- og Efteruddannelse, udpegeren uddannelsesinstitution, som er omfattet af lov om institutioner forerhvervsrettet uddannelse og godkendt til at udbyde arbejdsmarkedsud-dannelse, til at varetage funktionen som VEU-center for det pågældendeområde. Rådets udtalelse indhentes, efter at de godkendte udbydere afarbejdsmarkedsuddannelse i det pågældende område har haft mulighedfor i forening at afgive indstilling til ministeren om ansvar for varetagelseaf VEU-centerfunktionen.
2.Finansiering af VEU-centreDA, LO, Dansk Erhverv, KL, FTF, VEU-rådet, Danske Erhvervsskoler,Danske Erhvervsskoler-Lederne, Foreningen af forstandere og direktø-rer ved AMU-centrene, VUC bestyrelsesforening og Danske Regionerfinder det ikke acceptabelt, at finansieringen af VEU-centrene skal skeved en reduktion af de eksisterende undervisningstilskud, da det kanmedvirke til at svække kvaliteten i voksenuddannelserne. Ligeledes findeslovforslagets beløbsramme på omkring 1 mio. kr. pr VEU-center ikketilstrækkeligt til at give centrene den styrke, der er nødvendig for detssucces.Undervisningsministeriets bemærkningerAf aftalen af 29. april 2009 om AMU-udbud og VEU-centre fremgårfølgende: ”Til finansiering af VEU-centrene afsættes der 8-14 mio. kr. tilet fast tilskud til de enkelte VEU-centre, svarende til 1 mio. kr. pr. VEU-center. Midlerne til VEU-centrene finansieres ved en modsvarende re-duktion af de eksisterende undervisningstilskud. Spørgsmålet om finan-sieringen af centrene kan tages op i forbindelse med forhandlingerne omudmøntningen af Globaliseringspuljen i efteråret 2009.”3. VejledningsnetværkLO foreslår, at det bliver præciseret, at samtlige opgaver, der i dag erplaceret i vejledningsnetværkene, herunder VUC’s opsøgende arbejde iforbindelse med FVU, overgår til VEU-centrene. LO foreslår samtidig,at Det Nationale Råd for Voksenvejledning nedlægges ved udgangen af2009, som det fremgår af rådets kommissorium, og dets opgaver dermedoverføres til VEU-rådet.
4VEU-rådet fremhæver som vigtigt, at gode erfaringer fra Voksenvejled-ningsnetværkene inddrages i de nye VEU-centres arbejde.FTF og Dansk Folkeoplysnings Samråd lægger vægt på, at gode erfarin-ger fra netværkenes arbejde indgår i de nye VEU-centres arbejde, somgerne skulle ”rumme eller implementere” voksenvejledningsnetværkene.Dansk Folkeoplysnings Samråd henviser ligeledes til kompetencecentre idenne sammenhæng.FTF bemærker, at VEU-centerkonstruktionen løser mange forhold iforbindelse med koordinering af vejledningen og rådgivning for kortud-dannede og faglærte, men at konstruktionerne ikke løser de samlede vok-senvejledningsproblemer, herunder koordinering og samarbejde omkringvejledning af personer med en videregående uddannelse.Uddannelsesforbundet nævner, at vejledningsnetværkenes erfaringer ogpositive indsatser bør indgå og anvendes i VEU-centrenes fremtidigearbejde, og at det er vigtigt, at den nye VEU-center struktur fremstårsom en permanent ordning, selvom der finder en evaluering sted i 2012.Undervisningsministeriets bemærkningerDet fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at opgaverne for de lo-kale voksenvejledningsnetværk overgår til VEU-centrene. Af den politi-ske aftale om AMU-udbud og VEU-centre af 29. april 2009 fremgår det,at evalueringen ultimo 2009 af voksenvejledningsnetværkene, jf. hervedlovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2, skal belyse relevanteerfaringer for så vidt angår rådgivning af virksomheder og deres ansattetil brug for VEU-centrene. Herudover skal evalueringen belyse behov iforhold til den individuelle vejledning, der kan danne baggrund for eneventuel beslutning om den fremtidige samlede voksenvejledningsind-sats.Det fremgår også af såvel lovforslaget som af den politiske aftale omAMU-udbud og VEU-centre, at der to år efter det nye AMU-udbud ogetablering af VEU-centre (dvs. primo 2012) vil blive gennemført en eva-luering af udbudsrunden og af VEU-centerfunktionerne.4. VEU-centre – Samarbejde og virkeDansk Erhverv finder det væsentligt, at det enkelte center kommer til atfavne bredt i den rådgivning og det opsøgende arbejde, som centeret skaludføre. De etablerede centre skal helst ikke blive for små til at løfte den-ne opgave. Derfor er det vigtigt at have fokus på samarbejdet mellem deenkelte centre i regionen.KL ser gerne, at VEU-centrene tænkes sammen med beskæftigelsessy-stemet, både opgavemæssigt og geografisk. KL foreslår, at der afprøves
5forskellige modeller for samarbejde og dialog mellem VEU-centre ogjobcentre, og der afsættes midler til dette via globaliseringspuljen. KLpåpeger også, at det er vigtigt, at arbejdet med handleplaner, beretninger,udviklingskontrakter og rapporteringer sikrer, at VEU-centret og værts-institutionen har fokus på alle de målgrupper, som VEU-centret repræ-senterer, såvel offentlige som private.Ledernes Hovedorganisation har betænkeligheder om samspillet mellemVEU-centrene og de konkrete udbudsinstitutioner. Det bliver ligeledesanført, at det er vigtigt, at VEU-centrene kan iværksætte analysearbejde iforhold til uddannelsesindsatsen, da der må forventes en synergieffekt afat samle skolernes analyse- og udviklingsopgaver i det fælles VEU-center.Hovedorganisationen mener i den sammenhæng, at det er vigtigt også atskabe en sammenhæng til erhvervsakademiernes udviklingsaktiviteter.Undervisningsministeriets bemærkningerFormålet med etableringen af VEU-centre er en koordinering og en styr-kelse af fokus på kvalitet og effekt af den grundlæggende erhvervsrettedeog almene voksen- og efteruddannelsesindsats. Dette sker bl.a. ved atskabe større overskuelighed på tværs af uddannelsesudbuddet, herundersikre, at især nye brugere og brugere med komplekse uddannelsesbehovkan henvende sig på ét uddannelsessted for at få hjælp til at få løst deresuddannelsesbehov, samtidig med at brugere der allerede ved, hvor oghvordan de kan få dækket deres uddannelsesbehov, kan henvende sig,hvor de plejer.Den politiske aftale af den 29. april 2009 om AMU-udbud og VEU-centre og lovforslaget beskriver VEU-centrenes funktioner. Centerrådeter rådgivende i forhold til bestyrelsen for den uddannelsesinstitution,som varetager VEU-centerfunktionen og skal bl.a. indstille VEU-centretsårlige handleplan til bestyrelsen. Endvidere skal den årlige handleplanmed centerrådets eventuelle bemærkninger indgå i grundlaget for udvik-lingskontrakten med Undervisningsministeriet, som ad denne vej vil væreopmærksomt på, om der er fokus på såvel offentlige som private virk-somheder og medarbejdere, og om der er det nødvendige institutions-samarbejde om at løse centrets opgaver. Dertil skal også bemærkes, atCenterrådene har, jf. den foreslåede § 9f, stk. 2, mulighed for at udpegetilforordnede og derved skabe rammer for koordinering til andre relevan-te aktører inden for både uddannelses- og beskæftigelsesområdet.Ministeriet er derudover enigt i det synspunkt, at det er vigtigt at havefokus på samarbejdet mellem VEU-centre, herunder centre inden forsamme region.5. Centerrådenes sammensætning
6DA finder, at der bør tilsigtes paritet mellem arbejdsgivere og lønmodta-gere i den samlede repræsentation ved sammensætningen af centerrådet.Dansk Erhverv finder, at sammensætningen af centerrådene kan medfø-re unødige tvister mellem uddannelsesinstitutionerne, når det samtidig ercenterskolens bestyrelse, der har det endelig ansvar for økonomi og akti-vitet i centeret.FTF foreslår, at erhvervsakademierne på grund af deres uddannelsesmål-gruppe får en automatisk plads som tilforordnet i centerrådet, og peger iden forbindelse også på, at uformelle uddannelser som fx folkeoplysnin-gen integreres i VEU-centrenes arbejde evt. som tilforordnede i center-rådet. Sidstnævnte støttes ligeledes af Uddannelsesforbundet.Danske Regioner foreslår at udvide centerrådets bestyrelseskreds med enrepræsentant fra henholdsvis regionerne og de regionale beskæftigelses-regioner.Danske Erhvervsskoler-Lederne støttet af SOSU-Lederforeningen og B-SOSU er betænkelig ved, at det ikke af lovforslaget fremgår, at de delta-gende skolers direktører eller ledelsesrepræsentanter som en naturlig tingudpeges som tilforordnede til centerrådene. Det er Danske Erhvervssko-ler-Ledernes opfattelse, at en repræsentant fra skolernes administrativeledelser tilforordnet i centerrådene vil kunne underbygge og styrke kvali-teten af rådenes arbejde.AOF bemærker, at for at løse opgaverne bedst muligt for borgerne, her-under ikke mindst de kortuddannede, er det vigtigt, at centerrådene fåren langt bredere sammensætning, end der er lagt op til i lovforslaget.AOF forslår, at centerrådet sammensættes af et bestyrelsesmedlem frahver udbyder af arbejdsmarkedsuddannelser, hvert voksenuddannelses-center, VUC, sprogcentre, og andre aktører, som har hjemsted i VEU-centrets geografiske dækningsområde.Dansk Folkeoplysnings Samråd mener, at samtlige FVU-driftsoverenskomstpartnere, folkeoplysningen, sprogcentrene, VUC ogAMU bør være repræsenteret i centerrådene.Undervisningsministeriets bemærkningerBestyrelsen for en uddannelsesinstitution, som varetager VEU-centerfunktionen, sammensætter et centerråd bestående af et bestyrel-sesmedlem fra hver udbyder af arbejdsmarkedsuddannelser og et frahvert VUC, som har hjemsted i VEU-centrets geografiske dækningsom-råde, uagtet størrelse af udbudsinstitution og omfang af udbud. Det er påden baggrund bestyrelsens ansvar at sørge for en sammensætning, somsikrer et funktionelt centerråd.
7De deltagende udbudsskoler i VEU-centrets geografiske område skalindgå i centerråd. Den enkelte institution har én repræsentant, der udpe-ges fra bestyrelsens midte. De enkelte institutioners bestyrelser afgør,hvem der skal besætte pladsen i centerrådet. Herudover kan en repræsen-tant fra hver af de nævnte institutioners administrative ledelse tilforord-nes.Centerrådet kan endvidere beslutte at udpege tilforordnede uden stem-meret fra andre uddannelsesinstitutioner, herunder uddannelsesinstituti-oner som er beliggende i et andet VEU-centers geografiske område, ellerf.eks. repræsentanter for uddannelsesinstitutioner, der ikke udbyder ar-bejdsmarkedsuddannelse men anden form for voksen og efteruddannel-se, og repræsentanter for regionale myndigheder m.fl.Lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 3.2, og lovforslagets be-mærkninger til § 1, nr. 4 (§ 9f, stk. 2), er præciseret i overensstemmelsehermed.Det fremgår bl.a. af den foreslåede § 9 c, at bestyrelsen for en uddannel-sesinstitution, som varetager VEU-centerfunktionen, skal indgå en ud-viklingskontrakt med Undervisningsministeriet. Centerrådet er rådgiven-de i forhold til bestyrelsen for den uddannelsesinstitution, som varetagerVEU-centerfunktionen, og skal bl.a. indstille VEU-centrets årlige hand-leplan til bestyrelsen. Endvidere skal den årlige handleplan med centerrå-dets eventuelle bemærkninger indgå i grundlaget for udviklingskontrak-ten med Undervisningsministeriet, som ad denne vej vil blive opmærk-som på, om der er det nødvendige samarbejde om at løse centrets opga-ver.6. Godkendelse til udbudDanske Erhvervsskoler – Bestyrelserne påpeger, at der kan opstå pro-blemer med dækning af uddannelsesbehov som følge af mistet godken-delse til udbud for en institution. Denne problemstilling bør indgå i dennærmere fastsættelse af mulighederne for at forvalte de enkelte godken-delser.Danske Erhvervsskoler – Lederne bemærker, at en konsekvens af enmanglende godkendelse er, at ikke godkendte institutioner ikke længerekan gennemføre AMU aktiviteter heller ikke som forlagt undervisning.Der er primært tale om mindre skoler, som nu ikke længere kan bidragetil at sikre udbuddet af AMU. Dette vil navnlig i udkantsområder medfø-re, at mulighederne for at dække uddannelsesbehovene hos medarbejdereog virksomheder mindskes, med mindre der åbnes for, at godkendteAMU udbydere kan udlægge til andre institutioner for erhvervsrettetuddannelse, selvom de ikke har udbudsgodkendelse.
8Danske Erhvervsskoler – Bestyrelserne bemærker, at lovforslagets § 1,nr. 6 bør rettes. Som punktet er formuleret, postuleres det, at der i alletilfælde, hvor en minimumsaktivitet ikke opretholdes, foreligger en mis-ligholdelse.Undervisningsministeriets bemærkningerPå baggrund af bemærkningerne fra Danske Erhvervsskoler – Lederneog Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne har Undervisningsministerietindført en bestemmelse om AMU-udbydernes mulighed for at udlæggeundervisning og aktivitet til andre godkendte udbydere af arbejdsmar-kedsuddannelser eller erhvervsrettede institutioner, som ikke er godkendttil udbud af arbejdsmarkedsuddannelser.Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 6, lovforslaget almindelige bemærk-ninger, afsnit 2.1, og 3.3, og lovforslagets bemærkninger til § 1, nr. 6.Undervisningsministeriet er enigt i, at der ikke i alle tilfælde, hvor enfastsat minimumsaktivitet ikke opretholdes, er tale om misligholdelse.Dette er præciseret i lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne hertil,idet ordene ”på anden vis” udgår.7. Efteruddannelses- og uddannelsesudvalgLO ønsker, at de centrale efteruddannelsesudvalg høres, og at VEU-rådet indstiller vedr. tilbagekaldelse af en FKB-godkendelse, hvis en fast-sat minimumsaktivitet ikke opretholdes, eller hvis udbudsgodkendelsenpå anden vis misligholdes. Dertil foreslås, at de centrale efteruddannel-sesudvalg får mulighed for at foretage en egentlig godkendelse af de lo-kale uddannelsesudvalg, og at de lokale uddannelsesudvalgs opgaver,som fx rådgivning om uddannelsesbehov, udbudspolitik, kvalitetssikringog evaluering, som nu nævnes i de almindelige bemærkninger, bliverfremhævet i selve lovteksten.Undervisningsministeriets bemærkningerParternes interesser varetages ved inddragelse i forbindelse med den ge-nerelle tilrettelæggelse af rammerne for AMU-konceptet, herunder ram-merne for udbuddet og fastsættelse af minimumsaktiviteten. I forbindel-se med konkrete forvaltningsakter, herunder konkrete afgørelser omtilbagetrækning af udbudsgodkendelser, er det væsentligt, at afgørelsen afhensyn til den enkelte er baseret på entydige, gennemskuelige og objekti-ve kriterier i henhold til retsgrundlaget, og ikke på varetagelse af partsin-teresser, som derfor alene bør kunne varetages i forbindelse med dengenerelle tilrettelæggelse af rammerne for AMU-konceptet.Allerede i dag er det således, at det er efteruddannelsesudvalget, der ud-peger de medlemmer af lokale uddannelsesudvalg, der repræsenterer
9organisationer med sæde i vedkommende efteruddannelsesudvalg. Afden gældende AMU-lovs § 9, stk. 2, fremgår det bl.a., at lokale uddannel-sesudvalg rådgiver institutionerne i spørgsmål, der vedrører de uddannel-ser, der er omfattet af udvalgets virksomhedsområde. Den rummeligeformulering muliggør, at udvalgene vælger og vægter opgaverne forskel-ligt afhængigt af uddannelsesområde, lokale forhold m.v. I forarbejdernetil bestemmelsen er der som inspiration givet eksempler på nogle opga-vetyper, som vil være relevante for de fleste lokale uddannelsesudvalg.