Tak for de mange bemærkninger, der er kommet til lovforslaget her, som implementerer dele af to EU-direktiver, servicedirektivet og anerkendelsesdirektivet.
Servicedirektivet blev vedtaget i EU med dansk opbakning med bl.a.
det formål at gøre det lettere for virksomhederne at levere deres ydelser på tværs af landegrænser.
Direktivet er ikke til hinder for, at vi fortsat kan stille tjenesteydere over for krav, som er begrundet i miljøbeskyttelse, også de tjenesteydere, der er her midlertidigt.
Folketinget vedtog før sommerferien lov om tjenesteydelser i det indre marked, der gennemfører de generelle dele af servicedirektivet.
Med dette lovforslag gennemføres de dele af direktivet, som bør gennemføres i sektorlovgivningen.
I forhold til servicedirektivet giver lovforslaget miljøministeren mulighed for at stille krav til sagsbehandlingen.
Konkret skal de relevante bekendtgørelser på Miljøministeriets område suppleres med bestemmelser om de sagsbehandlingsregler, der følger af servicedirektivet.
Det gælder også bestemmelser om tjenesteyderes forpligtelser til at give tjenestemodtagere visse oplysninger.
De tilladelsesordninger, der er omfattet af direktivet, er f.eks.
tilladelse til erhvervsmæssigt at anvende giftige bekæmpelsesmidler, miljøgodkendelse til tjenesteydelsesrelaterede listevirksomheder, autorisation som rottebekæmper eller beskikkelse som landinspektør.
Servicedirektivets krav til sagsbehandlingen skal bl.a.
sammen med den kvikskranke, som Økonomi- og Erhvervsministeriet opretter, være med til at gøre det lettere for virksomhederne at få et overblik over, hvilke regler og procedurer der gælder på deres område.
Forslaget lægger også op til, at enkelte bestemmelser skal ophæves, fordi de vurderes at være i strid med direktivet.
Det drejer sig om tre bestemmelser, som i dag betyder, at en autorisation eller beskikkelse kan nægtes eller tilbagekaldes, hvis man har gæld til det offentlige.
Samtlige foreslåede ændringer følger af Danmarks forpligtelse til at gennemføre servicedirektivet, og implementeringsfristen er den 28.
december 2009.
Derudover vil jeg også sige lidt om lovforslagets anden del, den del, der handler om anerkendelsesdirektivet, som har til formål at gennemføre dele af direktivet i landinspektørloven.
Direktivet blev gennemført i Danmark i 2007 med lov om adgang til udøvelse af visse erhverv i Danmark.
I landinspektørloven blev der indført bemyndigelse til at fastsætte regler om sagsbehandling, om anerkendelse af uddannelseskvalifikationer og myndigheders ret og pligt til udveksling af oplysninger og om en anden anvendelsesordning.
Det er i bund og grund den del, som nu også bliver en del af anerkendelsesdirektivet.
Med de her ord vil jeg takke for de kommentarer, der er kommet.
Jeg ser frem til udvalgsbehandlingen.