Det Energipolitiske Udvalg 2009-10
L 5 Bilag 6
Offentligt
Til lovforslag nr.L 5
Folketinget 2009-10
Betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 26. november 2009
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om CO2-kvoter og lov om fremme afvedvarende energi(Kvoteregulering af luftfart og forlængelse af skrotningsordningen for vindmøller)[af klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget. Klima- og energiministeren har stillet ændrings-forslag nr. 1-3 og 5-8, og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var til 1. behandling den 29. oktober 2009. Lov-forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitisk Udvalg.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og klima- og energimini-steren sendte den 8. juli 2009 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2008-09, EPU alm. del –bilag 357. Den 9. oktober 2009 sendte klima- og energiministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til klima- og energiministeren til skriftlig besvarelse, som dennehar besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed deaf klima- og energiministeren stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede ændringsforslag.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afklima- og energiministeren,tiltrådt afudvalget:1)Nr. 2affattes således:»2.§ 2affattes således:»§ 2.I denne lov forstås ved følgende:1)Administrerende medlemsstat:Den medlemsstat, der er ansvarlig for at administrere kvotedi-rektivet, for så vidt angår luftfartsoperatører.2)Biomasse:Brændsler, som efter bilag 1 har en CO2-udledningsfaktor på nul, og tilsvarendebrændsler af biologisk oprindelse, lossepladsgas, slam og lign.3)CDM-kredit:En CDM-kredit er et tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedti medfør af Kyotoprotokollens artikel 12 og beslutninger vedtaget i henhold til FN’s klimakon-vention eller Kyotoprotokollen.4)CDM-land:Et land, som har ratificeret Kyotoprotokollen, og som ikke er nævnt i bilag B tilprotokollen og dermed ikke har kvantitative reduktionsforpligtelser efter protokollen.5)Chicagokonventionen:Konventionen angående international civil luftfart, som blev undertegneti Chicago den 7. december 1944, fastsætter minimumskrav med henblik på at varetage sikker-hed inden for civil luftfart.6)CO2-ækvivalent:En mængde drivhusgas, der har samme effekt på den globale opvarmning som1 t CO2set over en given periode.7)Driftsleder:Den juridiske eller fysiske person, der ejer en produktionsenhed eller driver pro-duktionsenheden for egen regning.8)Drivhusgasser:Kuldioxid (CO2), metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorcarboner (HFC),perfluorcarboner (PFC) og svovlhexafluorid (SF6).9)Emissionsfaktor:Udledning af CO2pr. brændselsenhed pr. ton af en vare eller lign. i forbindel-se med aktiviteter omfattet af loven.10)Erhvervsmæssig luftfartstransportør:En operatør, der mod vederlag stiller rute- eller charter-flyvninger til rådighed for offentligheden med henblik på personbefordring, godstransport ellertransport af postforsendelser.11)Executive Board:Det organ, som FN har nedsat under Kyotoprotokollen til godkendelse afCDM-kreditter.12)FN’s klimakonvention:De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer af 9. maj1992 (UNFCCC).13)Fossil elproduktion:Den del af en elproduktion, der tilvejebringes ved anvendelse af fossilebrændsler. Anvendes både fossile og andre brændsler, bestemmes den fossile elproduktion prorata.14)Fossil kapacitet:El- eller varmekapaciteten på en produktionsenhed ved anvendelse af fossilebrændsler. Anvendes både fossile og andre brændsler, bestemmes den fossile kapacitet pro rata.15)Fossile brændsler:Brændsler, der er udvundet fra eller fremstillet på basis af fossilt, ikke for-nybart organisk materiale, herunder kul, koks, naturgas, raffinaderigas, mineralolieprodukter,tørv og brunkul.
3
16)Historiske luftfartsemissioner i EU:Den gennemsnitlige middelværdi af de årlige emissioner ikalenderårene 2004, 2005 og 2006 fra luftfartøjer, der udfører en af de luftfartsaktiviteter, somer nævnt i § 8 a.17)I drift:En produktionsenhed eller en del heraf anses at være i drift den 1. i måneden efter dettidspunkt, hvor der første gang finder en CO2-udledning sted fra denne. Produktionsenheder el-ler en del heraf, som første gang udleder CO2efter den 31. marts 2004, anses dog først at være idrift den 1. i måneden efter det tidspunkt, hvor der første gang i forbindelse med produktionfinder en CO2-udledning sted fra denne.18)Indfyret effekt:Den maksimale indfyrede brændselsmængde i MW eller MJ/s, som kan tilføreset anlæg.19)Investorland:Det land, der investerer i et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter, ellerdet land, hvor investor i et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter er hjemmehørende.20)JI-kredit:En JI-kredit er et tilgodehavende på et antal CO2-ækvivalenter, som er udstedt i med-før af Kyotoprotokollens artikel 6 og beslutninger vedtaget i henhold til FN’s klimakonventioneller Kyotoprotokollen. Betegnes i kvotedirektivet som ERU.21)JI-land:Et land, som har ratificeret Kyotoprotokollen, og som er nævnt i bilag B til protokollenog derfor efter denne har kvantitative reduktionsforpligtelser.22)Kapacitet:Den maksimale produktionsevne pr. tidsenhed, jf. §§ 5-8.23)Kvote:Bevis for retten til at udlede 1 t CO2i en nærmere angivet periode. Kvoter, der kun kananvendes til dækning af emissioner fra luftfarten, betegnes sædvanligvis luftfartskvoter.24)Kyotoprotokollen:Klimaaftalen under klimakonventionen vedtaget den 11. december 1997 medtilhørende fortolkningsbidrag vedtaget under partskonferencer.25)Luftfartskvoter:Kvoter, der kan anvendes til dækning af emissioner fra luftfarten. Den samledemængde af luftfartskvoter består af luftfartskvoter tildelt luftfartsoperatørerne, jf. § 23 c, stk. 5og 6, luftfartskvoter, der bortauktioneres, jf. § 23 c, stk. 3 og 4, og luftfartskvoter i puljen til nyeoperatører og operatører med kraftig vækst, jf. § 23 c, stk. 7.26)Luftfartsoperatør:En person, der driver et luftfartøj på det tidspunkt, hvor det udfører en af de i§ 8 a nævnte luftfartsaktiviteter, eller ejeren af luftfartøjet, hvis førstnævnte person er ukendt el-ler ikke er identificeret af ejeren.27)Procesudledning:Udledninger af CO2, som ikke er brændselsrelaterede, og som opstår som etresultat af tilsigtede eller utilsigtede reaktioner mellem materialer eller gennem deres omdan-nelse i en proces.28)Produktionsenhed:En teknisk enhed, der består af et eller flere anlæg beliggende på sammelokalitet, hvorfra der udføres de af loven omfattede aktiviteter.29)Produktionsrate:Faktisk produktion pr. tidsenhed, f.eks. ton pr. time el. lign.30)Supervisory Committee:Det organ under Kyotoprotokollen, som FN nedsætter til godkendelseaf JI-kreditter.31)Tonkilometer:Flyvestrækning gange nyttelast, hvor flyvestrækning er storcirkelafstanden (greatcircle distance) mellem afgangsflyvepladsen og ankomstflyvepladsen plus et fast tillæg på 95km og nyttelast er den samlede masse af transporteret fragt, post og passagerer.32)Værtsland:Det land, hvor et projekt til generering af CDM- eller JI-kreditter gennemføres.«[Revideret udformning af definitionsbestemmelsen]2)Nr. 5affattes således:»5.I§ 13, stk. 1,indsættes efter »produktionsenhed«: »eller luftfartsaktiviteter«, og »jf. dog stk. 6«ændres til: »jf. dog stk. 5«.«[Konsekvens af ophævelse af § 13, stk. 5]
4
3)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 13, stk. 4,udgår », jf. dog stk. 5«.«[Konsekvens af ophævelse af § 13, stk. 5]Af etmindretal(EL):4)I den undernr. 12foreslåede affattelse af§ 21, stk. 1,indsættes som2. pkt.:»Provenuet herfra anvendes efter ministerens nærmere bestemmelse til forskning og udvikling iluftfartssektoren eller til klimaprojekter.«[Provenu fra CO2-kvoter skal anvendes til forskning eller klimaprojekter]Afklima- og energiministeren,tiltrådt afudvalget:5)I den undernr. 33foreslåede affattelse af§ 30,affattesstk. 5således:»Stk. 5.En driftsleder eller luftfartsoperatør kan ikke afhænde kvoter, herunder luftfartskvoter,gennem registeret, jf. § 24, før den verificerede rapportering efter stk. 1-3 er foretaget eller en ende-lig udledning er fastsat af ministeren efter stk. 4.«[Bedre og kortere sproglig affattelse af bestemmelsen]6)I det undernr. 44foreslåedebilag 3, litra i,ændres »artikel 299, stk. 2, i traktaten« til: »artikel299, stk. 2, i EF-traktaten«[Det præciseres, at der med »traktaten« henvises til »EF-traktaten«]Til § 37)Paragraffen affattes således:»§ 3Stk. 1.Loven træder i kraft den 31. december 2009.Stk. 2.Klima- og energiministeren pålægger driftsledere, der udfører aktiviteter, som i medfør afdirektiv 2009/29/EF eller i medfør af beslutning truffet efter artikel 24 i direktiv 2003/87/EF omfat-tes af kvoteordningen fra 2013, at indsende dokumenterede og verificerede oplysninger om deresCO2-udledning inden den 30. april 2010. Ministeren fastlægger, hvilke data der skal indrapporteres.Udgifterne til indrapportering afholdes af driftslederen.«[De foreslåede §§ 3 og 4 sammenslås af lovtekniske grunde til én bestemmelse]Til § 48)Paragraffen udgår.[De foreslåede §§ 3 og 4 sammenslås af lovtekniske grunde til én bestemmelse]
BemærkningerTil nr. 1
5
Definitionsbestemmelsen indeholder nu en definition af Chicagokonventionen, som er omtalt i detforeslåede bilag 3, litra d. Desuden er der sket enkelte ændringer i definitionernes rækkefølge for atsikre en alfabetisk rækkefølge.Til nr. 2I den gældende § 13, stk. 1, henvises til stk. 6, som efter lovforslagets nr. 7 bliver nr. 5. Ændrings-forslaget sikrer den korrekte henvisning og er derfor alene en konsekvens af forslaget om at ophæve§ 13, stk. 5.Til nr. 3I den gældende § 13, stk. 4, henvises til det stk. 5, som foreslås ophævet. Henvisningen bør derforophæves, og ændringsforslaget er derfor alene en konsekvens af forslaget om at ophæve § 13, stk. 5.Til nr. 4Ændringsforslaget sikrer, at provenuet fra bortauktionering og salg af kvoter anvendes til forsk-ning og udvikling i luftfartssektoren eller til klimaprojekter.Til nr. 5Der foreslås en kortere og lettere læselig udformning af den under nr. 33 foreslåede § 30, stk. 5.Der er ikke tale om nogen realitetsændring af bestemmelsen.Til nr. 6Det i nr. 44 foreslåede bilag 3 er en gengivelse af direktivets oversigt over de flyvninger, der ikkeomfattes af kvotereguleringen. Med ændringsforslaget præciseres, at der med udtrykket traktatenhenvises til EF-traktaten.Til nr. 7Af lovtekniske grunde foreslås, at lovforslagets § 3 og § 4 slås sammen til én bestemmelse. Det i §3 foreslåede stk. 2 er en overgangsbestemmelse, som alene vedrører indsamling af data til brug forperioden efter 2012, og bestemmelsen placeres derfor af lovtekniske grunde som stk. 2 til ikrafttræ-delsesbestemmelsen.Til nr. 8Som det fremgår af bemærkningerne til nr. 7, foreslås det af lovtekniske grunde, at lovforslagets §3 og § 4 slås sammen til én bestemmelse.
Eyvind Vesselbo (V) Jens Kirk (V)fmd.Lars Christian Lilleholt (V) Henrik Høegh (V)Christian Pihl Lorentzen (V) Ellen Trane Nørby (V) Per Dalgaard (DF) Tina Petersen (DF)Per Ørum Jørgensen (KF) Mette Gjerskov (S) Ole Vagn Christensen (S) Kim Mortensen (S)Ole Hækkerup (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Ida Auken (SF)Margrethe Vestager (RV)nfmd.Per Clausen (EL)
6
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)311111
7
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 5Bilagsnr.12345Spm.nr.1TitelHøringssvar og høringsnotat, fra klima- og energiministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningÆndringsforslag fra klima- og energiministeren2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 5TitelSpm. om teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag, der sik-rer, at provenuet fra kvoteauktionen øremærkes til forskning og ud-vikling i luftfartssektoren eller til klimaprojekter, til klima- og ener-giministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til høringssvaret af 14/8-09 fraEnergiklagenævnet, til klima- og energiministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den afgift, erhvervslivet fårpåført med lovforslaget, ikke medfører, at energitunge, men energief-fektive danske virksomheder får pålagt så store ekstraomkostninger,at de ser sig nødsaget til at flytte til udlandet, til klima- og energimini-steren, og ministerens svar herpå
2
3